روز جهانی دریانورد بر دریانوردان دریادل مبارک باد

      
۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۳

صدور نفت روسیه توسط ۶۳۰ نفتکش به هند و چین

روسیه علی‌رغم تحریم‌های نفتی غرب همچنان با فروش محصولات نفتی توسط ۶۳۰ نفتکش به کشور‌هایی نظیر هند و چین درآمد خود را افزایش می‌دهد.
کد خبر: ۹۹۳۱۵

صدور نفت روسیه توسط ۶۳۰ نفتکش به هند و چین

 


به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از مارین لینک، از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین با همکاری تعدادی از شرکت‌های کشتیرانی، واسطه‌ها و دلال ها، صدور نفت روسیه به چین و هند همچنان ادامه دارد.

در ادامه این گزارش آمده است: اگرچه آمریکا و اتحادیه اروپا سقف قیمتی ۶۰ دلار برای هر بشکه  نفت روسیه تعیین کرده‌اند، اما مقامات پالایشگاهی هند و چین با تخفیفی که بابت نفت روسیه می‌گیرند نسبت به افزایش ذخایر نفتی خود اقدام می‌کنند، بدین ترتیب روسیه نه تنها از نظر درآمد نفتی در این مدت متضرر نشده بلکه برمیزان آن افزوده است.

در حال حاضر هند بیش از چین و ترکیه به بزرگترین خریدار نفت خام روسیه تبدیل شده است.

«میشل ویز بوکمن»، تحلیلگر اصلی گروه اطلاعات دریایی Lloyd's List Intelligence در این باره گفت:  روسیه تعداد بیشتری از کشتی‌ها را به کار گرفته و با دور زدن تحریم‌ها همچنان به آمریکا و اروپا در زمینه صادرات نفت دهن کجی می‌کند.

در اطلاعات دریافتی توسط لویدز لیست در حال حاضر بیش از ۶۳۰ نفتکش وجود دارد  که برخی از آن‌ها بیش از ۲۰ سال قدمت دارند و در صدور نفت روسیه مشارکت می‌کنند.

وی تاکید کرد: این تعداد نفتکش حدود ۱۴.۵ درصد کل ناوگان نفتکش جهانی را شامل می‌شود.

این در حالی است که بر‌اساس اطلاعات دریافتی توسط لویدز‌لیست پیش از جنگ روسیه و اوکراین تعداد تانکر نفتی روسیه بین ۲۸۰ تا ۳۰۰ فروند نفتکش بود.

براساس گفته تاجران نفتی تحریم‌های غرب علیه روسیه باعث کمبود نفتکش برای صدور نفت به هند و چین شده و هر محموله تانکری در هر سفر یکطرفه حدود ۲۰ میلیون دلار برای روسیه ارزش دارد.

نکته قابل توجهی که مؤسسه لویدز‌لیست به آن اشاره می‌کند آن است که در ماه ژوئن هزینه حمل و نقل نفت روسیه به هند حدود ۵ تا ۵.۵ میلیون دلار کاهش یافته که این کار درآمد بیشتری برای روسیه دارد.

اگرچه بحث بر سر این است که روسیه برای فروش نفت به هند و چین تخفیف قائل می‌شود، اما بررسی داده‌های مؤسسه LSEG نشان می‌دهد که روسیه برای برخی از کشور‌ها ۶۹.۴ دلار برای هر بشکه نفت دریافت کرده است و این رقم در سال ۲۰۲۳ میلادی حتی به ۵۴.۸ دلار نیز  رسیده است.

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز اعلام کرد برآورد یکی از اعضای گروه (G۷) نشان می‌دهد که تحریم‌های غرب علیه روسیه باعث شده که این کشور دست کم ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی خود را از دست بدهد، ام اتحلیلگران به نقل از  تاجران و واسطه‌ها با رد این ارقام اعلام می‌کنند که نه تنها روسیه خسارتی از درآمد نفتی غرب ندیده بلکه بر دارایی نفتی خود افزوده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار