۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۲

صنعت کشتیرانی چاره‌ای جز پذیرش هوش مصنوعی ندارد

صنعت کشتیرانی روز‌های چالش برانگیزی را می‌گذراند. شرکت‌های حمل‌و‌نقل سراسر جهان طیف گسترده‌ای از تصمیم‌های عملیاتی و تجاری را پیگیری کرده و سعی دارند در کنار بحران‌هایی مانند جنگ روسیه و اوکراین و دریای سرخ به تقاضای مشتریان پاسخ دهند و مقررات سختگیرانه در مورد انتشار کربن را رعایت کنند. بدین ترتیب رویداد‌های ژئوپلیتیکی در حال حاضر مسیر‌های تجاری را به آشفتگی کشانده و برنامه‌ریزی حمل‌ونقل دریایی را با پیچیدگی خاصی مواجه کرده است. در این راستا تصمیم‌گیری در مورد به‌کارگیری هوش مصنوعی برای بهینه‌سازی و برنامه‌ریزی ابعاد گسترده‌تری یافته است، زیرا صنعت کشتیرانی چاره‌ای جز قبول هوش مصنوعی ندارد، اما همین فنّاوری چالش‌های مختلفی را سر راهِ صنعت کشتیرانی قرار می‌دهد که در نهایت به نفع این صنعت خواهد بود.
کد خبر: ۹۸۷۳۱

صنعت کشتیرانی چاره‌ای جز پذیرش هوش مصنوعی ندارد


اختصاصی مانا-
همانگونه که اشاره شد حجم داده‌های عملیاتی برای تصمیم‌گیری در زمینه ناوگان کانتینری، فله، تانکر و مسافری افزایش یافته و برنامه‌ریزی برای بهینه سازی هر سفر را  بیش از پیش ضروری ساخته است.  

بدین ترتیب حاشیه‌های خطا بیشتر شده و صنعت کشتیرانی به طور روز‌افزونی با کمبود نیروی کار ماهر در تمامی عملکرد‌های عملیاتی مواجه است.

در این ارتباط هوش مصنوعی به کمک صنعت کشتیرانی آمده و تلاش می‌کند تا رقابت‌ها را تشدید کرده و رشد و توسعه ناوگان را سرعت بخشد.

بر این اساس در صورتی‌که خطوط  کشتیرانی نتوانند از هو‌ش مصنوعی استفاده بهینه کنند تا سال ۲۰۵۰ میلادی نمی‌توانند به برنامه‌های پیش‌بینی شده از جمله حمل‌ونقل سبز و انتشار کربن صفر درصد برسند.  

با این توصیف هوش مصنوعی چالش منحصر بفردی برای دریانوردی نیست، بلکه در خدمت صنعت کشتیرانی قرار گرفته و بسیاری برنامه‌ها را تغییر داده و با حجم عظیمی از اطلاعات و داده‌ها تمامی عملیات را به صورت دیجیتالی را‌هنمایی کرده و کاری می‌کند تا صنعت کشتیرانی از شرایط سنتی به شرایط دیجیتالی برسد.

هوش مصنوعی را نمی‌توان نادیده گرفت

به گفتۀ کارشناسان هوش مصنوعی چنان با سرعت وارد کارزار عملیاتی حوزه‌ها شده که هیچ بخشی نمی‌تواند آن را نادیده بگیر‌د.

امروزه تمامی شرکت‌های کشتیرانی از فنّاوری اثبات شده هوش مصنوعی برای تغییر بهره‌وری و رقابت استفاده می‌کنند؛ بدین ترتیب حمل‌و‌نقل و صنایع دریایی با ورود هوش مصنوعی در حال دگرگونی است. در چنین شرایطی صنعت دریانوردی در موقعیت خوبی قرار می‌گیرد تا به نحو احسن از قدرت هوش مصنوعی بهره لازم را ببرد.  

هوش مصنوعی کمک می‌کند تا شرکت‌های حمل‌و‌نقل حجم زیادی از داده‌های عملیاتی، تجاری و محیطی را جمع‌آوری کرده و در اختیار کارشناسان قرار دهند.  

مشکلی که وجود دارد این است که کارشناسان آموزش دیدۀ هوش مصنوعی کم است و باید کارشناسان ماهر تربیت شوند، هوش مصنوعی می‌تواند مسیر‌یابی، سرعت و مصرف سوخت را برای سفر تجاری و مسافری بهینه کند و پارامتر‌های عملیاتی  و انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را کاهش دهد.  

هوش مصنوعی به طور کلی می‌تواند ناوگان کشتیرانی را چنان بهینه کند که تمانی فرآیند‌ها سریعتر، دقیق‌تر و با برنامه ریزی از سنتی به صنعتی تبدیل شود.  

امروزه شرکت‌های حمل‌و‌نقل کانتینری که در اقصی نقاط جهان به ارائه سرویس مشغولند برخی برنامه‌های تکراری را انجام می‌دهند که هوش مصنوعی با بهینه سازی عملکرد این صنعت را از این کار‌ها برحذر می‌کند.  

داشتن هوش مصنوعی به مالکان و اپراتور‌های کشتیرانی این امکان را می‌دهد تا با بهینه‌سازی تصمیمات و عملیات ناوگان با استفاده از هوش مصنوعی در عصر کشتیرانی سبز به خوبی فعالیت کنند.

در این ارتباط Bearing AI اولین موتور تصمیم گیری هوش مصنوعی دریایی را جهت استفاده در صنعت کشتیرانی تولید کرده که بر‌اساس مجموعه‌های عظیم، داده‌های دریایی را برای کاربرد دقیق و عملکرد بدون خطای کشتیرانی ساخته و مدل‌های پیش‌بینی شده Bearing AI Deployment Planner طیف وسیعی از مشخصات کشتی و داده‌های سفر را به طور روزانه و در هر ساعت جمع آوری کرده تا ابزار پیشرفته را برای بهینه سازی عملکرد انطباق دهد.  

بهینه‌ سازی عملکرد صنعت کشتیرانی با هوش مصنوعی

این پلتفرم به شرکت‌های حمل‌و‌نقل دریایی اجازه می‌دهد تا عملکرد کشتی و کُل ناوگان کشتیرانی را آنالیز کرده و برای تمامی فعالیت‌های کشتیرانی از جمله سفر، تخلیه و بارگیری و تعمیر و نگهداری برنامه‌ریزی بهینه کنند.

«کریستوفر مانوم»، مدیر ارشد مؤسسه تولیدی  Bearing AI در این زمینه معتقد است که هوش مصنوعی قادر است تمامی فعالیت‌های فرآیند مقرون به‌صرفه و کم هزینه را شبیه‌سازی کرده و آن را برای استفاده در ناوگان ساده‌تر کند که می‌توان این قابلیت‌ها را مزیت تجاری نامید.  

وی ادامه داد انطباق  حمل‌و‌نقل دریایی با محیط زیست را نه به عنوان یک تهدید بلکه یک فرصت می‌بینیم و در این ارتباط هوش مصنوعی برای جلوگیری از انتشار گاز‌های گلخانه‌ای یاری کنندۀ صنعت کشتیرانی است تا مدیران بتوانند به تنهایی مقررات اعمال شده را رعایت کنند و به سمت حمل‌و‌نقل سبز حرکت کنند.  

در پایان باید گفت هوش مصنوعی یک فنّاوری اثبات شده است که استعداد زیادی برای تغییر مثبت صنعت کشتیرانی با بهبود ایمنی، کارآیی و پایداری را دارد.

استفاده از پلتفرم هوش مصنوعی شرکت‌های دریایی را قادر می‌سازد تا در خط مقدم توسعه پایدار پیشرو باشند و آینده‌ای سبز را برای کشتیرانی جهانی رقم بزنند؛ و بالاخره صنعت کشتیرانی در آینده‌ای نه چندان دور اولاً نمی‌تواند هوش مصنوعی را نادیده بگیرد و ثانیاً بدون آن امکان تحقق برنامه‌های پیش‌بینی شده را نخواهد داشت. هرچند به احتمال یقین به ضرر نیروی انسانی غیر‌ماهر خواهد بود.

گزارش: سایت bearing.ai
مترجم: بهاره قهرمانی

ارسال نظرات
آخرین اخبار