به گزارش مانا به نقل از فارس، کارشناسان بانک اروپایی بازسازی و توسعه افزایش ۵ برابری حجم حملونقل بار از طریق بندر «آکتائو» را در میان مدت پیش بینی میکنند.
چنین رشدی در میان مدت با توسعه کریدور میانی (مسیر حملونقل بینالمللی ترانس خزر) و همچنین کریدور «شمال-جنوب» و سایر پروژههای حملونقل و لجستیک همراه است.
بندر آکتائو امروز قابلیت عملیات روی ۷۰ هزار کانتینر ۲۰ فوتی در سال را دارد که پیش بینی میشود پس از به روزرسانی ناوگان تجهیزات حملونقل در سال ۲۰۲۵ میلادی، این رقم به ۱۰۰ کانتینر ۲۰ فوتی در سال افزایش یابد.
ارزیابی اولیه بانک بازسازی و توسعه اروپا نشان داد که با توجه به توسعه ظرفیتهای حملونقل و لجستیک، افزایش حجم در امتداد هاب خزر در سالهای ۲۰۳۰-۲۰۳۵ میلادی حداقل یک میلیون کانتینر ۲۰ فوتی در سال خواهد بود.
این شرکت قصد دارد ۱۱ میلیون تن محموله را از طریق بندر تا سال ۲۰۳۰ میلادی منتقل کند که ۳ برابر بیشتر از حجم فعلی است.
بیشترین بخش از حجم محمولههای ترانزیتی مربوط به تجارت بین اروپا و قزاقستان و همچنین بین اروپا و چین خواهد بود و در عین حال حدود چهار میلیون تن نیز از طریق حملونقل کانتینری انجام خواهد شد.
بنابراین، «راه آهن قزاقستان» که این بندر را مدیریت میکند، در تلاش است تا یک شبکه زیرساختی توسعه یافته از پایانههای واقع در پشت منطقه بندر تحت مدیریت سرمایه گذاران داخلی و خارجی ایجاد کند.
این شرکت مطمئن است که به افزایش ظرفیت بندر دریایی به ۹۶۰ هزار کانتینر ۲۰ فوتی در سال کمک میکند.