
احمد تجری در گفتوگو با خبرنگار مانا با اشاره به اینکه توسعه توریسم دریایی هم اکنون به عنوان یکی از اولویتهای اصلی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با همکاری ارگانهای مرتبط و حمایت ویژه دولت درحال اجرا شدن است، اظهار داشت: با این وجود پیشبرد اهداف تعیین شده در راستای توسعه صنعت توریسم با چالشهای متعددی روبهرو است.
مدیرکل سرمایه گذاری، زیرساخت و مناطق نمونه گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، خاطرنشان ساخت: از جمله این چالشها میتوان به حکمرانی و هماهنگی بین نهادهای مرتبط با توسعه گردشگری دریایی از جمله وزارت میراث فرهنگی، سازمان بنادر و دریانوردی، سازمانهای منطقهای و دستگاههای زیست محیطی اشاره کرد که پراکندگی مسئولیت و کُندی در تصمیمگیری را به همراه دارد.
وی در ادامه تأمین مالی و ابزارهای مالی تخصصی، نداشتن لیزینگ، وام تخصصی برای خرید و ساخت شناورها و اسکلهها و در نهایت ریسک گریزی بانکها را ار دیگر چالشهای پیش روی توسعه توریسم دریایی عنوان کرد و گفت: همچنین کمبود سرمایه گذاران بخش خصوصی در ایجاد زیرساختهای گردشگری از جمله ساخت ماریناها، اسکلههای ایمن، بنادر کوچک گردشگری و ترمینالهای مسافری از دیگر موانع این توسعه این صنعت است.
تجری در ادامه گفتههای خود به موضوع ایمنی و استانداردهای خدمات گردشگری دریایی اشاره کرد و گفت: قایقهای فاقد هویت، نبود آموزش و صدور گواهینامه برای راهبران و اپراتورها نیز معضل مهم دیگر صنعت توریسم دریایی محسوب میشود.
مدیرکل سرمایه گذاری، زیرساخت و مناطق نمونه گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، تصریح کرد: آسیب به محیط زیست نیز معضل دیگر توسعه توریسم دریایی محسوب میشود، به گونهای که در برخی موارد ضعف در مدیریت ظرفیت زیست محیطی، آسیب به اکوسیستم مرجانی و زباله دریایی همراه توسعه توریسم دریایی هستیم.
تجری، بازاریابی بینالمللی و دسترسی گردشگران خارجی به ظرفیتها و جاذبههای توریسم دریایی را نیز در حال حاضر قابل قبول ندانست و گفت: تسهیل در اخذ روادید، برقراری مسیرهای پروازی و ایجاد برندینگ منطقهای از جمله راهکارهای عملی کوتاه مدت برای حل این معضل محسوب میشوند.