۰۴ آذر ۱۴۰۴ - ۱۳:۰۹

کاهش شتاب اقتصاد چین و تلاطم در بازار‌های حمل‌ونقل دریایی در آستانه ۲۰۲۶

کُند شدن رشد اقتصادی چین، تغییرات سیاستی آمریکا و چین، نوسان تقاضای جهانی و تحولات ژئوپلیتیک، در سال ۲۰۲۵ مجموعه‌ای از شوک‌ها را به بازار‌های حمل‌ونقل دریایی وارد کرده است. از کانتینربر‌ها گرفته تا فله‌بر‌ها و تانکر‌های نفتی، هر بخش با روند‌های متفاوتی مواجه است؛ برخی در مسیر رشد پایدار و برخی در معرض فشار‌های نزولی. برآورد‌ها نشان می‌دهد سال ۲۰۲۶ نیز سالی با رشد محدود برای تجارت دریابرد جهانی خواهد بود.
کد خبر: ۱۰۵۱۷۲

کاهش شتاب اقتصاد چین و تلاطم در بازار‌های حمل‌ونقل دریایی در آستانه ۲۰۲۶

 

به گزارش  گروه بین‌الملل مانا، سرعت رشد اقتصادی چین در سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۵ کاهش یافته و داده‌های اکتبر نشان می‌دهد فعالیت‌های اقتصادی این کشور کمتر از حد انتظار بوده است. سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ثابت ۱.۷ درصد کاهش یافته و تولید صنعتی تنها ۴.۹ درصد رشد داشته است. این کُندی رشد، یکی از دلایل رشد کمتر از یک درصدی تجارت دریابرد جهانی در سال ۲۰۲۵ محسوب می‌شود.

تجارت جهانی در ۲۰۲۵؛ رشد محدود، اما نشانه‌های بهبود

پس از ضعف ابتدای سال ناشی از واردات ضعیف چین، اکنون برخی محموله‌های اصلی با روند‌های قوی‌تر روبه‌رو هستند. با این حال، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد رشد تجارت جهانی در ۲۰۲۵ کمتر از ۱ درصد خواهد بود و در سال ۲۰۲۶ نیز رشد سالانه حدود ۱ درصد محتمل است.

عوارض جدید آمریکا علیه کشتی‌های چینی؛ جابه‌جایی الگو‌های حمل کانتینری

اجرای مقررات جدید بندری آمریکا برای کشتی‌های مرتبط با چین، هزینه‌های قابل‌توجهی برای اپراتور‌های چینی ایجاد کرده است. حدود ۴ درصد از پهلوگیری‌های کانتینری در آمریکا از اواسط اکتبر مشمول این عوارض شده‌اند و روند افزایش آن ادامه دارد. با وجود این چالش‌ها، تجارت کانتینری در جهان به دلیل تقاضای قوی آسیا–اروپا و بازار‌های درحال‌توسعه همچنان مقاوم باقی مانده است. 

بازار کانتینری زیر فشار؛ اُفت ۶۰ درصدی SCFI

نرخ‌های کرایه حمل کانتینری در ماه‌های اخیر سقوط قابل‌توجهی داشته‌اند: شاخص SCFI اکنون ۴۰ درصد کمتر از اوج ژوئن و ۶۰ درصد پایین‌تر از آغاز ژانویه گزارش شده است.

بازار اجاره، اما به دلیل محدودیت عرضه کشتی‌ها همچنان در سطح بسیار بالا قرار دارد و نرخ‌های اجاره در اوج پساکرونا ایستاده‌اند.

 چشم‌انداز ناوگان کانتینری؛ رشد ۶ درصدی در برابر تقاضای ۳ درصدی

رشد سالانه ناوگان برای سال‌های ۲۰۲۶ و ۲۰۲۷ حدود ۵ تا ۶ درصد پیش‌بینی شده است؛ رقمی که از رشد تقاضای TEU-Mile پیشی می‌گیرد و ریسک تضعیف بازار حمل کانتینری را افزایش می‌دهد.

بازار فله‌برها؛ بهبود درآمد‌ها و معاملات سنگین

درآمد روزانه ناوگان فله‌بر در اکتبر به ۱۸،۴۰۴ دلار رسید؛ بالاترین سطح در ۱۹ ماه اخیر. کیپ‌سایز‌ها با ۲۶ هزار دلار عملکرد بهتری نسبت به پاناماکس‌ها داشته‌اند. بازار خرید و فروش بسیار فعال بوده و تنها در سپتامبر بیش از ۱۰۰ کشتی معامله شده است. در مجموع سال ۲۰۲۵ تاکنون ۶۵۰ کشتی با ظرفیت ۴۸ میلیون DWT در بازار دست‌دوم خریدوفروش شده است.

بازار سنگ‌آهن، زغال‌سنگ و غلات؛ نوسان در پی اختلافات و سیاست‌های تجاری

تجارت سنگ‌آهن پس از ماه‌­های قوی، اکنون با ریسک‌هایی مانند اختلاف BHP–CMRG روبه‌رو است. تجارت زغال‌کک در ۲۰۲۵ با ۶ درصد کاهش پیش‌بینی می‌شود. تجارت غلات به لطف برداشت‌های بی‌سابقه آمریکا و برزیل باثبات مانده ولی رفتار محتاطانه خریداران چینی ریسک ایجاد کرده است.

بازار تانکر‌های حمل فرآورده‌های نفتی؛ ثبات فعلی و نگرانی‌های آینده

بازار تانکر‌های فرآورده در کوتاه‌مدت در سطح مطلوب قرار دارد و متوسط درآمد روزانه ۲۲ هزار دلار است. اما برای ۲۰۲۶ احتمال کاهش درآمد وجود دارد؛ زیرا ناوگان SR/Handy/MR رشد ۵ درصدی خواهد داشت. با این حال، عواملی مانند کاهش ورود تانکر‌های نفت‌خام به بازار فرآورده و رشد تجارت ناشی از تغییرات پالایشی می‌تواند این کاهش را تعدیل کند.

بازار خرید و ساخت تانکرها؛ قیمت‌های دست‌دوم در مسیر نزولی

قیمت کشتی‌های دست‌دوم تانکری در روندی کاهشی قرار دارد. در مقابل، به رغم کاهش سفارش‌گذاری، قیمت کشتی نو همچنان ۲۷ درصد بالاتر از میانگین ۱۰ساله است.

کاهش سفارش کشتی‌های نو؛ اما رشد تحویل‌ها در راه است

تا پایان اکتبر ۶۱۹۸ فروند کشتی با ظرفیت ۷.۳۹۷ میلیون DWT سفارش‌گذاری شده است. در ۹ ماه نخست سال، سفارش‌ها کاهش داشته؛ اما تحویل کشتی‌های نو در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت.

ارسال نظرات
آخرین اخبار