روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴

تحلیل آلفالاینر از چالش‌ها و نگرانی‌های جهانی پیرامون بحران در دریای سرخ

تشدید حملات علیه کشتیرانی تجاری در دریای سرخ توسط نیرو‌های شبه نظامی حوثی مستقر در یمن که به عنوان انتقام گرفتن از اسرائیل می‌باشد، تمامی خطوط کانتینری جهان را با چالش و نگرانی روبه‌رو کرده و این موضوع دریا را در کانون اخبار و گزارش‌ها قرار داده است.
کد خبر: ۹۷۹۱۴

 

تحلیل آلفالاینر از چالش‌ها و نگرانی‌های جهانی پیرامون بحران در دریای سرخ

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، مؤسسه آلفا‌لاینر با تجزیه و تحلیل دوری کردن خطوط کانتینری از دریای سرخ نوشت: شبه نظامیان حوثی ابتدا اعلام کردند کشتی‌های اسرائیلی را هدف قرار خواهند داد، اما بعد از آنکه اعلام شد تمام کشتی‌هایی که از دریای سرخ عبور کنند مورد حمله قرار می‌گیرند این تغییر رفتار حوثی‌ها به طور جدی از یک طرف ناامنی در دریای سرخ  و از سوی دیگر  نگرانی و دغدغه مسئولان خطوط کانتینری را تشدید کرد.  

پس از انتشار این خبر و حمله به چند کشتی در منطقه شرکت‌های بزرگ خطوط کشتیرانی مانند Hapag-Lloyd، Maersk، MSC، CMA CGM، HMM، Evergreen و خط کشتیرانی اسرائیل تردد از دریای سرخ را به حالت تعلیق درآوردند و اعلام کردند تا اطلاع ثانوی از حرکت در این آب‌ها خودداری خواهند کرد، مگر آنکه امکان تردد امن در آنجا فراهم شود. این شرکت‌ها کشتی‌های خود را به سمت دماغه امید نیک راهنمایی کردند.  

در پی ایجاد نا‌امنی در دریای سرخ اگرچه آمریکا اعلام کرد قصد دارد ائتلاف با همکاری کشور‌ها انجام دهد، اما هنوز اجماع لازم برای تشکیل این ائتلاف پدید نیامده است.

پس از اعلام این اخبار مربوط به احتمال حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ تمامی خطوط کشتیرانی تصمیم گرفتند که حرکت به سمت بنادر اسرائیل را متوقف کنند و به هیچ عنوان محموله‌ای که به مقصد اسرائیل باشد تا اطلاع ثانوی نمی‌پذیرند.

با این توصیف تحلیلگران آلفا‌لاینر واقع بینانه‌ترین گزینه‌ای که صنعت کشتیرانی می‌تواند از آن استفاده کند دماغه امید‌نیک و کانال سوئز است که می‌تواند کمک کند تا برنامه‌های مربوط به صنعت کشتیرانی متوقف نشود.  

همانگونه که اشاره شد نیروی دریایی آمریکا عملیات Operation Prosperity Guardian را برای ایجاد امنیت در دریای سرخ پیشنهاد داده، اما هنوز مشخص نیست نحوه شکل‌گیری این ائتلاف چطور خواهد بود.  

در ادامه این گزارش آمده است کارگزاران کشتی و اپراتور‌ها از مشکلات پیش آمده در دریای سرخ به شدت نگرانند و به تمام خطوط دستورات لازم برای جلوگیری از تردد در این منطقه صادر شده است.

راهی شدن کشتی‌ها به سمت دماغه امید‌نیک، کانال سوئز یا کانال پاناما باعث خواهد شد ترافیک شدیدی در ورودی این کانال‌ها ایجاد شود.

در ادامه این گزارش تحلیلگران به بررسی مدت زمان تأخیر کشتی‌ها در مسیر‌های تردد به جای کانال سوئز به سمت دماغه امید‌نیک و کیپ تاون آفریقا پرداخته‌اند.

 بر این اساس در صورتی‌که یک کشتی با ۱۸ نات دریایی بخواهد از شانگهای به هامبورگ حرکت کند از طریق کانال سوئز ۲۶ روز، اما از طریق دماغه امید‌نیک به سمت  آفریقا ۳۶ روز زمان می‌برد.

تردد کشتی‌ها از شانگهای به پیرئوس  یونان از کانال سوئز ۱۹ روز، اما از طریق کیپ تاون ۳۴ روز زمان می‌برد.  

از بندر شانگهای به ساوانا‌ی آمریکا از طریق کانال سوئز ۳۱ روز و از کیپ تاون ۳۵ روز و از طریق کانال پاناما ۲۵ روز زمان می‌برد.  

از بندر موندرای هند به بارسلونا‌ی اسپانیا از طریق کانال سوئز ۱۱ روز، اما از طریق کیپ تاون ۲۵ روز زمان لازم است.

تحلیل آلفالاینر از چالش‌ها و نگرانی‌های جهانی پیرامون بحران در دریای سرخ

ارسال نظرات
آخرین اخبار