۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۸

آموزش دریانوردان با نحوه استفاده از فنّاوری سوخت سبز در دستور کار سازمان IMO

دبیرکل IMO در کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد اعلام کرد ۸۰۰ هزار نفر از دریانوردان باید تا سال ۲۰۳۰ میلادی با شرکت در دوره‌های آموزشی بتوانند با نحوه کار سوخت‌های سبز، آشنا شوند که این موضوع در دستورکار کارگروه ویژه قرار دارد.
کد خبر: ۹۷۷۱۲

آموزش دریانوردان با نحوه استفاده از فنّاوری سوخت سبز در دستور کار سازمان IMO


به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از سایت safety4sea؛ «کیتاک لیم» در این اجلاس که با حضور سران و نمایندگان  ۱۰۰ کشور جهان در دبی در حال برگزاری است تاکید کرد: ما متعهد هستیم که نیروی کار را آموزش دهیم تا آن‌ها بتوانند به منظور اجرای کامل قانون IMO ۲۰۲۰  و چگونگی گذر از سوخت سنتی به سوخت سبز و بهره‌گیری از فنّاوری‌های جدید را با اجرای پروژه‌های مشترک یاد بگیرند.

وی افزود: تضمین یک محیط کار ایمن برای دریانوردان و استفاده مؤثر از فنّاوری‌های آینده در قلب پروژه‌های آموزشی قرار دارد که سازمان بین‌المللی دریانوردی از آن به عنوان یک پروژه کلیدی حمایت می‌کند.

بر‌اساس این گزارش در ادامه «گای پلاتن» دبیرکل اتاق بین‌المللی کشتیرانی نیز در این زمینه گفت: ما نمی‌توانیم نسبت به آموزش دریانوردان به منظور استفاده صحیح از سوخت‌های  سبز بی‌تفاوت باشیم. همه جهان در حال حاضر به خوبی اطلاع دارند که صنعت دریانوردی در حال گذار به مرحله تحول و دگرگونی است به همین جهت بدون دریانوردان ما صاحب صنعت کشتیرانی نیستیم و دریانوردان باید همیشه در خط مقدم تصمیم‌گیری باشند، به همین جهت هم اکنون همه با همکاری یکدیگر در فاز اول نسبت به آموزش مورد نیاز دریانوردان باید تلاش کنند.

وی افزود: در این ارتباط سازمان IMO یک بستر آموزشی تدارک دیده و برای مؤسسات آموزش دریایی سراسر دنیا اعلام خواهد شد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر برنامه آموزش مربی برای تدریس و برگزاری این قبیل کلاس‌ها در دست اجرا است.

«استورلا هنریکسن» مشاور ویژه اقیانوسی سازمان ملل متحد در این اجلاس طی سخنانی اظهار کرد: کربن زدایی کشتی‌ها برای مبارزه با بحران آب و هوا ضروری است، به همین جهت گروه ویژه‌ای برای انتقال عادلانه از سوخت فعلی کشتی به سوخت سبز برای آموزش دریانوردان تدارک دیده شده است.

در این گروه  ویژه که از سال ۲۰۲۱ میلادی توسط اتاق بین‌المللی کشتیرانی تدارک دیده شده فدراسیون بین‌المللی کارگران حمل‌و‌نقل (ITF)، نمایندگان سازمان ملل متحد، نمایندگان IMO، نمایندگان سازمان بین‌المللی کار (ILO) و سایر سازمان‌های مردم نهاد آموزشی حضور دارند که این کارگروه با حمایت مالی مؤسسه Lloyd's Register به کار خود ادامه می‌دهد.

«روث بومفری»، مدیر‌عامل بنیاد Lloyd’s Register به عنوان حامی این کارگروه گفت: حرکت به سمت آینده‌ای با کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای به مهارت‌هایی نیاز دارد که صنعت دریایی باید با آن آشنا شود.

بدون شک دریانوردان در حال حاضر باید با نحوه استفاده از فنّاوری‌های مربوط به سوخت‌های جایگزین آینده مانند هیدروژن، آمونیاک، متانول و ... که نیاز حیاتی صنعت کشتیرانی است مهارت لازم را کسب کنند.

به همین دلیل این کارگروه به منظور دستیابی به کربن خالص صفر درصد از هیچ کوششی مضایقه نخواهد کرد.

«استفان کاتن»، دبیر‌کل فدراسیون بین‌المللی کارگران حمل‌ونقل در این باره توضیح داد: دریانوردان در مرکز کانون انتقال عادلانه سوخت سنتی به سوخت سبز قرار دارند و آموزش نیروی کار فعلی برای بهره‌گیری از آنان در آینده بسیار مهم است.

ما این پیام را با صدای بلند به همه دریانوردان اعلام می‌کنیم که آماده باشند تا چهارچوب‌های آموزشی که مدیران مراکز آموزشی و خطوط کشتیرانی برای آن‌ها تدارک خواهند دید را فرا بگیرند.

شایان ذکر است: کنفرانس اقلیمی سازمان ملل متحد COP۲۸  از ۳۰ نوامبر تا ۱۲ دسامبر ۲۰۲۳ میلادی در دبی برگزار می‌شود و از ایران وزیر نیرو در این اجلاس حضور دارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار