۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۴

اهمیت ژئواکونومیکی کریدور عرب-مدیترانه

روز گذشته و پیش از نشست گروه ۲۰ در دهلی نو، جان فاینر، معاون مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری آمریکا گفت: «یادداشت تفاهم پیشنهادی برای کریدور حمل‌و‌نقل ریلی و کشتیرانی بین کشورهای ایالات متحده آمریکا، هند، عربستان، امارات، اتحادیه اروپا و سایر کشورهای عضو گروه ۲۰ خواهد بود.»
کد خبر: ۹۶۹۹۸

اهمیت ژئواکونومیکی کریدور عرب-مدیترانه

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، کریدور عرب_مدیترانه، برای ایجاد یک پیوند چند‌وجهی در جهت اتصال بمبئی و اروپا کمک می‌کند. این کریدور تجاری از دبی امارات متحده عربی و یک راه آهن که دبی را از طریق چندین شهر در عربستان سعودی از جمله ریاض به بندر حیفا رژیم صهیونیستی متصل می‌کند، عبور خواهد کرد. در نهایت، حیفا و بندر یونانی پیرائوس از طریق یک مسیر دریایی به یکدیگر متصل شده و این کریدور تجاری از طریق یونان به سرزمین اصلی اروپا منتقل خواهد شد.
منابع آگاه با تارنمای اکسیوس اعلام کردند که ایالات متحده، هند، عربستان سعودی و امارات قرارداد زیرساختی مشترک را ایجاد خواهند که براساس آن کشور‌های خلیج‌فارس را از طریق شبکه راه‌آهن به هم متصل می‌کند. این طرح همچنین شامل اتصال هند به غرب آسیا از طریق خطوط کشتیرانی است.
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در اینباره گفت: «ما معتقدیم که اتصال هند، از طریق سراسر غرب آسیا به اروپا بسیار مهم است و منافع اقتصادی و همچنین منافع استراتژیک بسیاری را برای همه کشور‌های درگیر به همراه خواهد داشت».
براساس گزارش اکسیوس؛ «انتظار می‌رود پروژه مشترک راه‌آهن یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های بایدن در اجلاس گروه ۲۰ در دهلی نو باشد». ایالات متحده این ابتکار «کلیدی» را برای مقابله با نفوذ چین در منطقه و گسترش آن از طرح بلندپروازانه کمربند و جاده پکن (BRI) می‌داند. این خبر تنها چند هفته قبل از میزبانی نشست BRI با حضور شی جین پینگ، رئیس جمهور چین و رهبران جهان منتشر می‌شود.
اوایل سال جاری، سالیوان برای مذاکره با نمایندگان هند و امارات در این زمینه به عربستان سعودی سفر کرد.
علاوه بر این، اگر واشنگتن موفق به میانجیگری برای عادی‌سازی رابطه بین عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی باشد، پروژه راه آهن شامل تل آویو نیز خواهد شد. اعلام این قرارداد تنها چند هفته پس از دعوت رسمی از امارات و عربستان سعودی برای عضویت در گروه بریکس پلاس و پیوستن به صفوف اعضای مؤسس چین، روسیه و هند صورت می‌گیرد. ایران نیز برای پیوستن به این بلوک دعوت شده است.
عربستان سعودی نیز دو هفته پیش نخستین انتقال محموله روسی از طریق مرز ریلی اینچه‌برون ایران در نزدیکی ترکمنستان را تجربه کرد. این محموله یکی از آخرین گام‌های روسیه برای توسعه کریدور حمل‌و‌نقل بین‌المللی شمال-جنوب (INSTC) در راستای اتصال هند، ایران، روسیه، آذربایجان و سایر کشور‌ها از طریق راه آهن و دریا است.
ایران امیدوار است توسعه موفقیت‌آمیز کریدور NSTC باعث افزایش درآمد‌های ترانزیتی و تقویت سیاست «نگاه به شرق» ایران در راستای تقویت روابط با کشور‌های همسایه و قدرت‌های شرقی در واکنش به تحریم‌های اقتصادی غرب شود.
اهمیت کریدور عرب-مد
کریدور جدید عربی-مد وهند به اروپا، یک کریدور تجاری چندوجهی در حال ظهور است که نوید پیکربندی مجدد الگو‌های تجارت بین منطقه اقیانوس هند، خاورمیانه و اروپا را با ایجاد یک مسیر ارتباط تجاری در سراسر حاشیه جنوبی اوراسیا، از ساحل دریای عرب هند تا سواحل مدیترانه شرقی یونان را می‌دهد.
با ایجاد ارتباط ریلی از امارات متحده عربی به بندر حیفا رژیم صهیونیستی، ارتباط دریایی هند با امارات می‌تواند منجر به رسیدن کالا‌های هندی به سرزمین اصلی اروپا در کمتر از ۱۰ روز شود و از طریق مسیر دریایی ترانس مدیترانه از بندر حیفا رژیم صهیونیستی به بندر پیرائوس یونان منتقل می‌شود. با خدمات حمل‌و‌نقل ریلی از پیرائوس، کالا‌های هندی می‌توانند به بازار‌های اصلی و مراکز تولیدی اروپا برسند و زمان سفر فعلی برای حمل‌و‌نقل تجاری هند به اروپا را تا ۴۰ درصد کاهش دهند.
در مجموع، این کریدور با تغییر پارادایم استراتژیک و اهمیت ژئوپلیتیکی بزرگ، پتانسیل تبدیل شدن به زیربنای اتصال تجاری اوراسیا را دارد و جایگاه هند را در نظم اقتصادی جهانی در حال ظهور تغییر می‌دهد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار