۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۸

تشکیل ناوگانی جدید در حاشیه ناوگان حمل‌و‌نقل کانتینری

کشتی‌های کمتر شناخته شده Bangkokmax پدیدۀ جدیدی در عرصه حمل‌ونقل کانتینری به حساب می‌آیند که از سال ۲۰۱۰ در عرصه دریا‌ها فعالیت می‌کنند. این کشتی‌‌ها در حال حاضر برای تجارت منطقه‌ای در حال تبدیل شدن به یک استاندارد واقعی و تشکیل یک ناوگان در کنار ناوگان حمل‌و‌نقل کانتینری است.
کد خبر: ۹۶۰۵۸

تشکیل ناوگانی در حاشیه ناوگان حمل‌و‌نقل کانتینری

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از آلفا‌لاینر؛ این کشتی‌ها ابتدا برای دسترسی به بندر شهر بانکوک طراحی شده بود، اما به مرور از محبوبیت خاصی برخوردار شد‌ند و در حال حاضر در مناطقی مانند مدیترانه، آمریکای جنوبی، دریای کاراییب، خاورمیانه، آفریقا، استرالیا، نیوزلند و جزایر اقیانوس آرام  مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این کشتی‌ها معمولاً ۱۷۲ متر طول و ۳۲ متر عرض دارند، اما متأسفانه در شمارش کشتی‌های کانتینر‌ی کمتر به حساب می‌آیند؛ اما این کشتی‌ها برای هر نوع منطقه‌ای ساخته شده‌اند.

این کشتی‌ها که معمولاً بین ۱۷۰۰ تا ۱۹۰۰ teu کانتینر ظرفیت دارند در تجارت منطقه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند.  زمان ساخت آن‌ها به سال ۲۰۱۰ بر می‌گردد که در حال حاضر بین ۲۸۱ کشتی Bangkokmax  با ظرفیت ۵۱۷۰۰۰ teu در جهان وجود دارد و ۱۱۷ کشتی دیگر با ۲۱۴۰۰۰ teu ظرفیت در دست سفارش قرار دارد.

این کشتی‌ها مجهز به اسکرابر هستند و معمولاً در حدود ۱۸۰۰ و ۱۹۰۰ teu ظزفیت دارند و دارای قابلیت صرفه جویی انرژی و سیستم تصفیه آب توازن بوده و مورد تایید IMO می‌باشند. فیلپین، چین و ژاپن در زمینه ساخت این کشتی‌ها مهارت دارند.  

به هرحال این نوع کشتی‌ها از دید تحلیلگران آلفالاینر یک پدیدۀ نسبتاً جدیدی در عرصه حمل‌و‌نقل کانتینری است و در تجارت درون آسیایی بیشتر در حال رشد می‌باشد. این کشتی‌ها در حال تبدیل شدن به یک برند هستند که ظرفیت آن‌ها از ۱۰۰۰ teu شروع و تا ۱۹۰۰ teu ادامه می‌یابد.

در این ارتباط باید گفت که شرکت مرسک از طرفداران کشتی‌های Bangkokmax است که به کشتی‌های دنده‌ای هم معروفند و در حال حاضر ۴۲ فروند از این کشتی‌ها توسط این شرکت دانمارکی اداره می‌شود.

در ادامه این گزارش آمده است اخیراً سرمایه گذاری‌های گسترده تری توسط مالکان و اپراتور‌ها برای این نوع کشتی‌ها انجام شده که برآورد می‌شود تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی حدود ۶۰ کشتی تحویل سفارش‌دهندگان شود.

این قبیل کشتی‌ها با ظرفیت ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ teu به نرخ روزانه ۱۶۰۰ تا ۱۸۰۰ دلار اجاره داده می‌شود و قیمت آن‌ها به مسیر بستگی دارد.

به طور کلی ۳۶۰ کشتی کانتینری Bangkokmaxes در حال توسعه برای رسیدن به استاندارد مشخصی هستند.

در پایان این گزارش آمده است به نظر می‌رسد در آسیا از این کشتی‌ها بیشتر استقبال شود.  

تشکیل ناوگانی در حاشیه ناوگان حمل‌و‌نقل کانتینری

                                                    اینفو‌گرافی انواع کشتی‌های Bangkokmaxes موجود و در دست ساخت

ارسال نظرات
آخرین اخبار