به گزارش گروه بینالملل مانا، سایت safety4sea به مناسبت آغاز سال ۲۰۲۳ میلادی با طرح سوالی از مسئولان و کارشناسان دریایی پرسیده است برای صنعت دریانوردی در سال ۲۰۲۳ میلادی چه برنامه، آرزو و اهدافی دارید؟ دیدگاه چند تن از مسئولان، کارشناسان و تحلیلگران را میخوانید.
IMO و تأکید بر کربنزدایی
«کیتاک لیم» دبیرکل IMO با اشاره به اینکه کربنزدایی از صنعت دریانوردی در سال ۲۰۲۳ میلادی در اولویت این سازمان و اعضا قرار دارد یادآور شد: هدف اصلی IMO در سال جدید میلادی بازنگری در استراتژیهای کاهش انتشار گازهای گلخانهای در کشتیرانی است که تمامی اعضا متعهد به انجام آن هستند و این کار مسیر آینده صنعت کشتیرانی را در کنار مبارزه جهانی علیه تغییرات آب و هوایی روشن میکند.
دریانوردان قهرمانان گمنام
«گای پلاتن» دبیرکل اتاق بینالملل کشتیرانی ICS نیز با اشاره به اینکه دریانوردان تمام نقاط جهان قهرمانان گمنامی هستند به همین جهت به لطف آنها در سال ۲۰۲۲ میلادی توانستیم غلات را به عنوان ماده غذایی حیاتی از اوکراین جنگ زده خارج کرده و از یک بحران انسانی جلوگیری کنیم، به همین جهت با نگاه به سالِ پیش رو آرزوی من آن است دریانوردان همیشه در ذهن و فکر مردم جای داشته باشند و حمایت آنان از هر لحاظ ضروری است. پیام من به دریانوردان آن است که ما به فکر رفاه و آینده شما هستیم. به طور کلی ما در کنار شما هستیم.
کاپیتان «کوبا شیمانسکی» دبیرکل InterManager
امیدوارم ایمنی داخل کشتیها بهبود یابد تا جان دریانوردان هنگام انجام وظایف به خطر نیفتد. امیدوارم در سال ۲۰۲۳ میلادی پیشرفت خوبی در این زمینه داشته باشیم، ما میخواهیم هنگام بررسی سوانح دریایی و نقش احتمالی خطای انسانی به (فرهنگ سرزنش) خط بطلان کشیده شود.
کاپیتان «جان لوید» مدیر اجرایی موسسه دریایی Nautical Institute
همه ما نگران بهبود ایمنی کشتیها هستیم ما برای دستیابی به این کار به شفافیت بیشتر نیازمندیم. اگر دریانوردان مطمئن باشند که قادر هستند بدون ترس از مجازات در مورد آنچه اتفاق افتاده و یا اینکه چرا این اتفاق افتاده صادق و راستگو باشند؛ بسیاری از واقعیتها عیان میشود. بررسی شرایط یک حادثه نیازمند مهارت و آموزش تخصصی است در این زمینه اگر دریانوردان در اعتراف به اشتباه خود احساس امنیت کنند این کار آسانتر خواهد شد.
«جنی برات» مدیرعامل Danish Maritime
بدون شک سال ۲۰۲۳ میلادی سالی با چالشهای بزرگ خواهد بود، هدف صنعت دریایی در این سال ادامه همان مسیری است که سالهای قبل پیگیری شده که همانا کربنزدایی تا سال ۲۰۵۰ میلادی است؛ این امر مستلزم سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه بینالمللی است. صنعت دریایی به نیروی انسانی متخصص نیاز دارد که در حال حاضر یک چالش محسوب میشود.
به هرحال در سال ۲۰۲۳ میلادی مقاوم سازی و بهبود ناوگان، گرایش به سرمایه گذاری و تحقیق در بازه سوخت سبز نباید کم اهمیت تلقی شود، زیرا مقررات بینالمللی که از سوی IMO اعلام شده بر این امر تاکید میکند.
«Teo Eng Dih «مدیر اجرایی سازمان دریایی و بندری سنگاپور (MPA)
سنگاپور به عنوان یک کشور کوچک قادر است از فرصتهای کشتیرانی سبز استفاده کند و خود را برای مقابله با تغییرات آب و هوایی آماده کند. کربنزدایی و دیجیتالی کردن بخش دریایی از طریق این سازمان هدایت میشود ما میدانیم چالشهای زیادی در توسعه سوختهای کمکربن وجود دارد به همن حهت تصمیم داریم به سمت و سوی حل چالشهای آن اقدام کنیم. همچنین درصددیم استانداردهای ایمنی جدید را در مراکز آموزشی برای دریانوردان فعال کنیم. آرزوی من در سال ۲۰۲۳ میلادی آن است که با ابتکارات مشترک به سمت آیندۀ سبز حرکت کنیم.
«هندریک کول» مدیر اتحادیه بینالمللی بیمه دریایی
آرزوی من برای صنعت دریانوردی سال ۲۰۲۳ میلادی آن است که همۀ ما در جامعۀ بزرگ دریایی مشارکت کنیم، باید نام و یاد و خاطره افرادی را که در عرصۀ آبهای بینالمللی دریانوردی میکنند و خاطره فداکاریهایشان در خط مقدم اذهان و افکار عمومی حفظ شود؛ حتی اگر بسیاری از ما به جای کار در دریا پشت میز نشسته باشیم.
«Claus Graugaard» رئیس مرکز حملونقل بدون کربن مرسک
انتقال سوخت بدون آلایندگی یک فنّاوری نیست بلکه یک رویکرد مردم محور است، یک انتقال عادلانهای است که به مهارتها و شایستگیهای نیروی کار نیاز دارد تا تغییر موفقیتآمیز سوختهای جایگزین در مدت زمان تعیین شده انجام شود، به طور کلی برای حملونقل بدونِ کربن ایمنی یک اولویت اصلی برای سال ۲۰۲۳ میلادی از سوی شرکت مرسک در نظر گرفته شده است.
«جان سیپنوویچ» مدیر ارشد حقوقی و پایداری The CSL Group Inc
صنعت دریایی از زنان و مردان خوش فکر، خلاق، مشتاق و دلسوز استفاده میکند، آنان وقتی برای حل یک مشکل گرد هم میآیند استعدادها و پتانسیلهای زیادی از خود نشان میهند، به همین جهت میتوان از طریق به اشتراک گذاری تجربیات و اقدامات جمعی پیشرفت واقعی را در حلمشکلات به دست آورد.
«نیک براون» مدیرعامل شرکت Lloyd’s Register
من از دریانوردان به خاطر ارسال موادغذایی، منابع حیاتی، انرژی و کالا در سراسر جهان در سال ۲۰۲۲ میلادی قدردانی میکنم. جهان باید دریانوردان عزیز را به رسمیت شناخته و از آنان به خوبی استقبال کنند.
«یوآنیس کیوتوپولوس» معاون ارشد مدیر منطقهای DNV
امیدوارم مشارکتها و همبستگی و پیوندهای ما در سال جدید قویتر باشد، با امید ایمنتر شدن، بهبود یافتن صنعت و ارتقای کسب و کار، سال ۲۰۲۳ میلادی سال خوبی برای صنعت دریایی باشد. در سراسر جهان آرزوهای گرمی را برای دریانوردان و خانوادههایشان دارم.
«تام بارتوشاک هارلو» مدیر ارتباطات اتاق کشتیرانی بریتانیا
در سال ۲۰۲۳ میلادی باید اهداف و استراتژی بلند پروازانه را برای صنعت کشتیرانی در سطح بینالمللی تعیین کنیم این استراتژیها همراه با زیرساخت و مهارتهای لازم باعث میشود تا مردم به شرکتهای کشتیرانی اعتماد کنند. در این سال در کنار حرکت به سمت انرژی سبز و کربنزدایی امیدوارم شاهد شناخت بیشتر نقش حیاتی کشتیرانی از سوی مردم و نقش مهم آن در زندگی آنان باشیم.
«اندرو استفنز» مدیر اجرایی ابتکار حملونقل پایدار
آرزوی من برای سال ۲۰۲۳ میلادی پایداری توسعه پایدار کشتیرانی در تمام جنبههاست، ما باید مسئولیت خود را در قبال مردم و کره زمین بپذیریم؛ میتوان این کار را با تکریم و محافظت از دریانوردان، حمایت از سلامت روانی و جسمی آنان، تضمین پیشرفت شغلی و ... انجام داد. باید به محیط زیست خود احترام بگذاریم تا اکوسیستمهای محیط زیستی تحت تأثیر آلودگیهای ناشی از سوخت قرار نگیرند.
«جورج تریاکیدیس» مدیر منطقه DNV
سلامتی و شادی آرزوی من برای همه دریانوردان به ویژه خدمه اوکراینی است که از مشکلات برای ارسال غلات به سراسر جهان عبور کردند.
سوختهای جایگزین در نهایت مسیر خود را به بازارها پیدا میکنند آرزوی مجدد من برای صنعت دریانوردی آن است که همه سالم بمانند و سعی کنند در این حرفه به خوشبختی دست یابند.
«Atty Iris Baguilat» رئیس Döhle Seafront Crewing
تمرکز اصلی من همیشه بر صنعت دریانوردی فیلیپین است که دریانوردان زیادی را تحویل صنعت دریایی میدهد. لیست آرزوهای من طولانی و پیچیده است من از دولت و صنعت دریانوردی فیلیپین انتظار دارم که مشکلات قابل حل و کنترل دریانوردان این کشور را حل کنند تا مشکلات و دردهای غیرضروری آنان از بین برود.
«پل هکستر» رئیس کشتیرانی ساحلی
به عنوان اپراتور بزرگترین ناوگان کشتیهای سوخت متانول در جهان در سال ۲۰۲۳ میلادی بر ایجاد یک محیط کار ایمن و سالم تمرکز خواهم کرد و از تقویت فرهنگ ایمنی در کشتیها دفاع خواهیم کرد، از همه دعوت میکنم ضمن تشکر از دریانوردان نسبت به بهبود زندگی و سلامت روان آنان تلاش کنند.
«فابیانا مارتینز» شریک SMA (برزیل)
امیدوارم در سال ۲۰۲۳ میلادی شاهد حرکت صنعت کشتیرانی از مرحله پنهان به مرحله پیشرو و توسعه پایدار باشیم. همه ما به اهمیت لجستیک و حملونقل دریایی در تجارت جهانی و توسعه پایدار پی بردهایم، اما هنوز از بحثهای متقابل و درک جامعه از نقش و اهمیت صنعت دریایی غافلیم. صنعت کشتیرانی در سال ۲۰۲۳ میلادی نیز میتواند یک متعهد استراتژیک برای عادلانهتر کردن تجارت جهانی پیشِ رو باشد.
«کاپیتان ایو واندنبورن» مدیر پیشگیری از ضرر باشگاه استاندارد
رفاه دریانوردان در خط مقدم دستورات کاری در سال ۲۰۲۳ میلادی خواهد بود، اگرچه کشتیرانی ۹۰ درصد تجارت جهانی را هدایت میکند، اما توجه به دریانوردان متناسب با آن نیست، به نظر من در صنعت دریایی علاوه بر تمرکز روی کربنزدایی باید رفاه دریانوردان از استراتژیهای اصلی باشد.