۰۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۹

بحران روسیه و اوکراین و تهد‌ید‌های پیشِ روی صنعت حمل‌ونقل دریایی

تأثیر بحران روسیه و اوکراین بر حمل‌و‌نقل و صنایع دریایی بیش از سایر بخش‌های اقتصادی است چرا‌‌که کسب و کار دریایی از یک طرف و زندگی دریانوردان از سوی دیگر با ادامۀ شرایط بحرانی به شدت تهدید می‌شود.
کد خبر: ۹۲۴۹۴

بحران روسیه و اوکراین و تهد‌ید‌های پیشِ روی صنعت حمل‌ونقل دریایی

به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ سایت‌های خبری دریایی  در تازه‌ترین تحلیل‌ها اثرات بحران روسیه و اوکراین بر زندگی و کار جامعۀ دریایی را منتشر کرده و یاد‌آور شده‌اند به دلیل اینکه دو کشور درگیر جنگ از بزرگترین صادر‌کنندگان موادِ خام محصولات تولیدی به شمار می‌روند به همین جهت زنجیرۀ تأمین و لجستیک کالا به ویژه در بخش دریا  از محل بحران کنونی این دو کشور به شدت تاثیر پذیر هستند.

"ویلیام فرگوسن" کارشناس و تحلیلگر ارشد دریایی در این زمینه نوشت اگرچه روسیه سعی می‌کند به نحوی تحریم‌های اعمال شده را کمرنگ جلوه دهد و سعی می‌کند که زنجیرۀ تامین کالا در این کشور  همچنان به روند خود ادامه دهد، اما نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی که برای صاحبان خطوط کشتیرانی، مالکان کشتی، صاحبان کالا و مشتریان به وجود آمده  قابل اغماض نیست.

حال این سوال مطرح می‌شود که با ادامۀ جنگ چه اتفاقی خواهد افتاد  پاسخ این سوال به راحتی مشخص نیست و معلوم نیست که آیندۀ این بحران چگونه حل می‌شود، اما آن چیزی که در حال حاضر در سراسر جهان ملموس است تهدید زندگی دریانوردان در سراسر جهان است.

بر این  اساس گزارش‌های واصله از ICS  اتاق بین‌المللی کشتیرانی حاکی است ترس از ایمنی خدمه، افزایش حق بیمه و... در ارتباط با مناطق جنگی، بسیاری از مالکان کشتی را از ارسال کالا به این کشور‌ها منصرف کرده حتی برخی از خدمه، کشتی ها‌ی خود را در اوکراین به دلیل نگرانی‌های امنیتی رها کرده‌اند.

 این تحلیلگر در ادامه یادآور شد: بر اساس ارزیابی مؤسسات تحلیلی با گذشت چند هفته از آغاز بحران روسیه و اوکراین قیمت بنزین به بالاترین حد خود در اکثر کشور‌ها رسیده است.

در تاریخ بیست و سوم مارس نفت به قیمت ۱۱۵ دلار در هر بشکه  رسید که در ۱۴ سال اخیر بی سابقه بوده است.

افزایش قیمت سوخت کشتی‌ها نیز باعث افزایش نرخ حمل‌و‌نقل و قیمت کالا‌ها و قیمت اجارۀ نفتکش‌ها شده است.

صادرات غله از کشور‌های روسیه و اوکراین دچار اختلال شده و در این میان بسیاری از کشتی‌های کانتینر‌ی که در بنادر روسیه و اوکراین پهلو گرفته‌اند با فرایند‌های طولانی بازرسی‌های گمرکی و تعلل در تخلیه و بارگیری مواجهند.

خودداری شرکت‌های بیمه از بیمه کردن کالا‌های ارسالی به روسیه، خروج مؤسسات رده بندی از انجمن رده‌بندی بین‌المللی، ممنوعیت صادرات برخی از کالا‌ها به روسیه، ایجاد مشکلات برای صد‌ها هزار نفر از دریانوردان در سراسر جهان، اصابت موشک به برخی از کشتی‌ها، رها کردن مین در مسیر‌های دریایی، بلاتکلیفی و سرگردانی ده‌ها کشتی در بنادر اوکراین، بی‌اطمینانی نسبت به دسترسی دریانوران به مراقبت‌های پزشکی دست به دست هم دادند و یک دغدغۀ جهانی را برای تمام مردم جهان فراهم کرده‌اند.

در پایان این گزارش آمده است در صورت ادامۀه جنگ شرکت‌های کشتیرانی با کمبود دریانورد مواجه شده و یافتن دریانوردانی که دل به دریا زده و به مناطق بحران زده سفر کنند یک چالش بزرگ خواهد بود و در نهایت اختلال بزرگی در حمل‌و‌نقل دریایی ایجاد می‌شود، زیرا که دو کشور روسیه و اوکراین ۱۵ درصد دریانوردان  جهان را تأمین می‌کنند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار