به گزارش گروه بین الملل مانا، شورای کشتیرانی بیمکو(BIMCO) درنخستین گزارش خود در سال جاری میلادی زوایای مختلف بازار کشتیرانی در سال 2018 میلادی را مورد بررسی قرار داد و از احتمالات در سال جاری میلای نیز سخن گفت.
این گزارش نوشت: بر طبق گزارش صندوق بینالمللی پول (IMF)، رشد اقتصاد کشورهای در حال توسعه و نوظهور روند صعودی را طی می کند اما از آن طرف رشد اقتصاد کشورهای توسعه یافته روند نزولی را می پیماید. توجه به این نکته ضروری است که جهت رشد اقتصادی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه تمامی بخش های صنعت کشتیرانی را به طرق مختلف در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد.
براساس روند رشد اقتصادی اخیر، تقاضای فله خشک افزایش می یابد، درحالی که از آن طرف رشد تقاضا در بخش کانتینری افت بیشتری را مشاهده خواهد کرد. بازار تانکر نیز تا حدی طعم تلخ و شیرین را هم زمان خواهد چشید، به این معنا که اگرچه درشرق تقاضا شکل گرفته است، اما از آن سو کسادی بازار درغرب ممکن است تقاضای ایجاد شده در شرق را تضعیف کند.
این گزارش درادامه با اشاره به اینکه موانع ژئوپلیتیکی بسیاری درمسیر وجود دارند که یکی ازآنها جنگ تجاری بین آمریکا و چین است، افزود: آماده کردن کشتی ها برای پذیرش قانون سوخت با سولفور تا سقف نیم درصد 2020 آیمو(IMO) از مهم ترین چالش های پیش روی صنعت دریایی به شمار می آید. در طول سال 2018 میلادی، خبرهای زیادی از نصب اسکرابرها به گوش رسید، اگرچه تب و تاب این خبرها زیاد بود، اما واقعیت چیز دیگری است. برآوردهای اخیر نشان می دهد که تاکنون درحدود دو هزار اسکرابر نصب شده است درحالی که نصب سه هزار دستگاه اسکرابر پیش بینی شده بود.
از بهبود توازن فاندمنتال بازار فله خشک درسال 2019 میلادی خبری نیست
دراینجا این سوال مطرح می شود که ریسک های اصلی برای چشم انداز بازار فله خشک کدامند؟ نخستین ریسک، تغییر تمایل ازسنگ آهن وارداتی به سمت فلزات قراضه است که از سوی کارخانجات فولاد چینی درسال های اخیر مشاهده شده است. این مسئله یک تهدید جدی برای بازار فله بر کیپ سایز که حمل کننده سنگ آهن است، محسوب می شود.
دومین ریسک اینکه، به دنبال توسعه جنگ تجاری بین آمریکا و شرکای تجاری اصلی آن، سایه ابهام و بلاتکلیفی در خصوص فله برهای هندی ماکس و پاناماکس حاکم است.
بادهای مخالف تندتری به سمت بازار تانکر خواهد وزید
بازار تانکردرسال 2018 میلادی روزهای بسیارناگواری را پشت سرگذاشت. شاید از آن بتوان به عنوان بدترین سال درطول تاریخ یاد کرد. اپراتورهای تانکر حمل نفت خام به شدت آسیب دیدند و تانکرها با سایز بزرگ تر درآمد حاصله کمتری را کسب کردند.
انتظار می رود سال جاری میلادی نیز سال سختی برای بخش کشتیرانی حمل نفت خام باشد، نقطه تاریک دراینجا اعمال دوباره تحریم های آمریکا علیه ایران است. این تصمیم یکجانبه آمریکا نه تنها بازار نفت را تحت تاثیر قرارمی دهد، بلکه تا حدی خطوط تجاری تانکر حمل نفت خام را نیز متاثر خواهد ساخت.
اما با این وجود، انتظار می رود درسال جاری میلادی درآمدها نسبت به سال 2018 بهبود پیدا کند، درنتیجه مالکان تمایل خود را برای فروش کشتی ها جهت اوراق ازدست خواهند داد. بر این اساس پیش بینی می شود رشد ناوگان از دو درصد فراتر رود. اما وقتی سخن از بازار تانکر حمل مشتقات نفتی به میان می آید، چشم انداز کمی مثبت تر را می توان ترسیم کرد.
رشد ناوگان، تیتر داغ بخش کشتیرانی کانتینری
روی هم رفته می توان گفت که سال 2018 میلادی به یک سال نا امید کننده برای بخش کانتینری تبدیل شد.
لازم به ذکراست درسال گذشته تمایل مالکان برای روانه کردن شناورهای خود به یاردهای اوراق به طور کامل از بین رفت، برآوردها نشان می دهد که ظرفیت اوراق به پایین ترین سطح طی ده سال گذشته کاهش یافت. این مسئله سبب پیشی گیری رشد ظرفیت ناوگان از تقاضا شد.
با توجه به فاندمنتال های بازار، پیش بینی می شود رشد ظرفیت ناوگان کانتینری درسال جاری میلادی همچنان استمرار داشته باشد. اما اگر بخواهیم با توجه به ظرفیت تحویل شناور جدید، رشد ناوگان را برآورد کنیم، چشم انداز مشخصا مثبت است، چرا که انتظار نمی رود شناورهای زیادی تحویل شود.
با این وجود باید به یاد داشته باشیم که 700 هزار تن ظرفیت، شناور بیکار وجود دارد که اگر سهم قابل توجهی از این ظرفیت دوباره شروع به فعالیت کند، باید انتظار رشد ناوگان و در نتیجه افزایش ناچیز نرخ های کرایه حمل را داشته باشیم.
این گزارش در پایان نوشت: عواملی مانند جنگ تجاری و رشد GDP اقتصادهای پیشرفته، کورسوی امید رشد تقاضا را خاموش می کنند.