به گزارش خبرنگار مانا معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در سمینار آموزشی لجستیک و زنجیره حملونقل گفت: همواره قدرتهای بزرگ دریایی در گذشته و حال سعی کردهاند در این منطقه فعالیت داشته باشند زیرا بیش از 50 درصد ذخایر نفت و گاز دنیا در این منطقه قرار دارد.
محمدعلی حسنزاده با اشاره به نقش عمده کشتیرانی بازرگانی در منطقه گفت: کریدورهای ترانزیتی همواره در مسیر ایران وجود داشته و کالاهای ترانزیتی را جابهجا میکردهاند و جاده ابریشم در ایران در محدوده چابهار و بندر هرمز قرار داشته است.
وی افزود: هماکنون این دو بندر به عنوان هاب ترانزیتی نقش مهمی ایفا کرده و کالاها را به سایر نقاط دنیا ترانزیت میکند.
وی با اشاره به نقش مهم ایران در عرصه تجارت تصریح کرد: بندر چابهار فرصت بسیار مناسبی برای اتحادیه اروپاست.
حسنزاده با بیان اینکه ایران پتانسیل جابهجایی 100 میلیون تن کالا در کریدورهای ترانزیتی را دارد، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی چشماندازی را ترسیم کرده که در بازه زمانی 10 ساله توسعه اقتصادی برای کشور فراهم شود.
وی اظهار داشت: استراتژی سازمان بنادر در حوزه توسعه اقتصادی، ارتقاء بخش حملونقل دریایی به عنوان قلب لجستیک زنجیره تأمین است.
وی با اشاره به ایجاد چهار شهرک لجستیکی در کشور افزود: استفاده از دیپلماسی در بخش دریایی و ارتقاء ایمنی دریانوردی از اجزای مهم و کلیدی برای توسعه اقتصادی و بازرگانی کشور است.
حسنزاده در خصوص اهمیت استفاده از نرمافزارها و استارتاپها گفت: استفاده از این نرمافزارها میتواند ما را به هدف ایجاد بنادر هوشمند نزدیک کند.
وی با بیان اینکه هماکنون 3.9 درصد از GDP کشور سهم بخش دریایی است، گفت: هدف ما در سند توسعه دریایی رسیدن به سهم 7 درصد از GDP در افق 2025 است.
وی در خصوص اشتغال در حوزه دریایی نیز افزود: هماکنون 3.1 درصد اشتغال کشور از بخش دریاست که امیدواریم با تمرکز دولت و سایر نهادها اشتغال در این بخش افزایش یابد.
حسنزاده تصریح کرد: سال گذشته کمتر از 300 میلیون تن عملیات در بنادر کشور انجام شده که از نظر ارزشی 60 درصد کشور وابسته به حملونقل دریایی است.