۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶

اروندان 61 شناور به ارزش 342 میلیون دلار می سازد

انعقاد قرارداد ساخت حدود 61 فروند شناور به ارزش 342 میلیون دلار از محل تسهیلات صندوق توسعه صنایع دریایی و کمیته وجوه اداره شده در اروندان انجام شد.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۶۷۶۲۹
اروندان 61 شناور به ارزش 342 میلیون دلار می سازد
مدیرعامل شرکت کشتی سازی اروندان در گفتگو با خبرنگار مانا ضمن بیان این مطلب گفت: خوشبختانه صندوق توسعه صنایع دریایی و کمیته وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی همکاری خوبی با اروندان دارند و در این خصوص لازم است بانک ها هم همکاری خود با صنایع دریایی را به حالت بالفعل تبدیل کنند.
ارسلان غمگین افزود: چنانچه انعقاد 342 میلیون دلار برای ساخت حدود 61 فروند شناور شامل بارج، کروبوت یوتی سی تی، کانتینربر و شناورهای خدماتی DP2 قرارداد با اروندان بالفعل شود علاوه بر ایجاد اشتغال در رونق کشتی سازی های کوچک بسیار موثر خواهد بود زیرا ممکن است ساخت تمام این شناورها که ظرفیت های متفاوتی دارند، در اروندان ممکن نباشد بنابراین لازم است از شرکت های کشتی سازی کوچک در منطقه کمک گرفته شود. 
وی با بیان اینکه انعقاد این قرار دادها به راحتی اتفاق نیفتاده است تصریح کرد: از سال 82 تا سال 91 علبرغم اینکه شرایط انقعاد قرارداد به لحاظ بانکی فراهم بود اما هیچ توافقی با اروندان منعقد نشد و به دلایل مختلف سفارش دهندگان حاضر نبودند اروندان را به عنوان سازنده شناورشان انتخاب کنند.
وی افزود: با انعقاد این قراردادها اروندان توانست خود را از لیست سیاه کمیته وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی و صندوق توسعه صنایع دریایی خارج کند و اعتماد از دست رفته را مجددا ایجاد کند.
مدیرعامل کشتی سازی اروندان خاطرنشان کرد: تاکنون ساخت 9 فروند شناور لندینگ کرافت که بیش از 10 سال در اروندان بلا تکلیف مانده بودند حل و فصل شده است به گونه ای که پنج فروند از آنها به آب اندازی شده و مابقی نیز به تدریج تکمیل و به آب اندازی خواهند شد.
غمگین در خصوص آخرین وضعیت کاتاماران های اروندان گفت: به کمک هلدینگ شستا مشارکت با یک شرکت ایرانی بین المللی مستقر در امارات به عنوان سرمایه گذار جهت تکمیل کاتاماران ها صورت گرفت به گونه ای که اولین شناور شهریور ماه و دومین شناور هم دو ماه پس از آن به آب اندازی خواهد شد. 
وی گفت: در تمام دنیا تنها هفت کشور ساخت این نوع کاتاماران ها را به عهده دارند و با ساخت آنها در کشور می توانیم ادعا کنیم که توانایی ساخت آنها را در کشور وجود دارد.
وی در ادامه با اشاره به موقعیت بسیار مناسب و استراتژیک کارخانه شماره 2 اروندان در آبهای بین المللی اظهار داشت: کارخانه شماره 2 اروندان می تواند قطب تعمیرات شمال خلیج فارس باشد. 
وی گفت: در این خصوص یک طرح توجیهی توسعه ای استخراج و در اختیار شستا قرار گرفته است ضمن اینکه شورای عالی صنایع دریایی نیز طرح را تایید و به بانک معرفی کرده است اما به لحاظ ساختار مالی اکنون اروندان شرایط اخذ وام را ندارد و درخواستش از شستا کمک مالی جهت در اختیار گرفت این وام است.
غمگین افزود: با توجه به رقم نه چندان بالای مورد نیاز برای سرمایه گذاری (حدود 250 میلیارد ریال )، بازگشت سرمایه در زمانی کمتر از سه سال و توجیه اقتصادی طرح توصیه ما این است که شستا خود جهت سرمایه گذاری وارد شود. 
وی تصریح کرد: با چنین سرمایه گذاری امکان تعمیر 120 فروند شناور در کشور ایجاد و از خروج ارز از کشور جهت تعمیرات جلوگیری می شود ضمن اینکه برای 500 نفر اشتغال مستقیم و برای 2000 نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد خواهد شد.
وی به مذاکرات اروندان با کشورهای خارجی از جمله لهستان، دانمارک،عراق، هلند اشاره کرد و گفت: این مذاکرات در بحث فاینانس برای ساخت شناور در داخل بوده که امیدواریم این مشارکت ها منجر به نتایج خوبی شود. 
وی عمده ترین مشکل کشتی سازی ها در داخل را نبود متولی بیان کرد و گفت: شورایعالی صنایع دریایی باید به یک سازمان یا وزارتخانه تبدیل شود تا توان اجرایی را داشته باشد و شرکت های کشتی سازی را مدیریت کند.
مدیرعامل شرکت کشتی سازی اروندان با اشاره به جایگاه مهم دریا و صنایع دریایی در دنیا افزود: با توجه به سواحل عظیم کشور در شمال و جنوب ما به یک متولی خوب در زمینه صنعت دریایی نیاز داریم. سازمان بنادر و دریانوردی گرفتاری ها و مشکلات خاص خود را داراست و نمی تواند متولی صنعت ساخت دریایی باشد  ودر حال حاضر در نبود متولی صنایع دریایی ما شاهد رشد مقطعی شرکت های کشتی سازی خواهیم بود. 
ارسال نظرات
آخرین اخبار