
بر اساس گزارش IMO، نخستین حادثه مربوط به کشتی فلهبر Power Globe با پرچم قبرس است. هنگام حرکت کشتی، دو فرد مسلح با چاقو در اتاق سکان دیده شدند، اما پس از مشاهده خدمه بلافاصله گریختند. با وجود جستجوی کامل، فردی در کشتی پیدا نشد و هیچیک از خدمه آسیب ندیدند. این حادثه به مرکز ترافیک دریایی سنگاپور (VTIS) گزارش شد. موقعیت حدود ۷.۳ مایل دریایی از Pulau Cula اندونزی.
دومین حادثه برای نفتکش Sea Challenger تحت پرچم جزایر مارشال در لنگرگاه Ikungulu واقع در جمهوری دموکراتیک کنگو رخ داد. نگهبان کشتی دو سارق مسلح را مشاهده کرد و با اعلام هشدار عمومی، خدمه را به محل فراخواند. سارقان با مشاهده آمادهباش خدمه فرار کرده و مقداری از اقلام ذخیره کشتی را سرقت کردند. موقعیت Ikungulu Anchorage کنگو.
حادثه سوم نفتکش Segway با پرچم لیبریا در لنگرگاه لوآندا (آنگولا) بود. دو فرد ناشناس با ورود از قسمت دماغه کشتی اقدام به سرقت کردند، اما با هشدار خدمه فرار کرده و مقادیری از ذخایر کشتی را با خود بردند. موقعیت Luanda Anchorage آنگولا.
چهارمین مورد مربوط به کشتی کانتینری Seaspan Lahore تحت پرچم سنگاپور است. هنگام حرکت کشتی در آبهای نیجریه، یکی از خدمه تلاش یک فرد ناشناس برای سوار شدن به کشتی را مشاهده و به پل فرماندهی گزارش کرد. فرد مهاجم با توجه به هوشیاری خدمه اقدام خود را نیمهکاره رها کرد. موقعیت لنگرگاه لاگوس، نیجریه.
بر اساس گزارش IMO، حوادث دزدی دریایی در ماه گذشته عمدتاً در لنگرگاهها و مسیرهای پرتردد آفریقا و جنوب شرق آسیا رخ دادهاند. با وجود تهدیدها، تمامی موارد گزارششده با هوشیاری خدمه و اقدام سریع آنان بدون آسیب جانی پایان یافتهاند.
IMO در این گزارش بر اهمیت مراقبت مداوم، رعایت پروتکلهای امنیتی و گزارشدهی فوری حوادث تأکید کرده و یادآور شده است که همکاری میان شرکتهای کشتیرانی، مقامات بندری و نهادهای بینالمللی برای تقویت امنیت دریایی و کاهش ریسک حملونقل دریایی ضروری است.
این گزارش، تصویری کلی از وضعیت دزدی دریایی ارائه میدهد و هشدار میدهد که تهدیدهای دریایی همچنان وجود دارند و اقدامات پیشگیرانه باید ادامه داشته باشند تا ایمنی کشتیها و مسیرهای حیاتی حملونقل دریایی تضمین شود.