۰۱ آذر ۱۴۰۴ - ۱۲:۵۵

چشم‌انداز منفی رشد بنادر آمریکا در سال ۲۰۲۶

بنادر آمریکا برای سالی چالش‌برانگیز در ۲۰۲۶ آماده می‌شوند؛ زیرا تعرفه‌ها، غیرقابل‌پیش‌بینی بودن سیاست‌ها و تضعیف تقاضای مصرف‌کننده، روند رشد صنعت دریایی و به‌ویژه فعالیت بنادر را تهدید می‌کند.
کد خبر: ۱۰۵۱۴۲

چشم‌انداز منفی رشد بنادر آمریکا در سال ۲۰۲۶

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از Tradewindsnews؛ مؤسسه اعتبارسنجی مالی مودیز (Moody's) طی گزارشی اعلام کرد پیش‌بینی می‌شود حجم محموله‌های کانتینری که در سال ۲۰۲۵ انعطاف‌پذیری قابل توجهی نسبت به شرایط بازار نشان دادند، در سال ۲۰۲۶ تا ۲ درصد کاهش یابد. این پیش‌بینی بیانگر معکوس شدن روند رشد سالم سال ۲۰۲۵ است؛ سالی که در آن حجم کانتینر‌ها بین ارقام ثابت تا یک درصد افزایش داشت.

دیوید کامران، معاون رئیس و تحلیلگر رتبه‌بندی Moody's، گفت: «با توجه به تأثیر نامطلوب تعرفه‌ها، عدم قطعیت‌های سیاستی، کُند شدن رشد تولید ناخالص داخلی واقعی آمریکا و تعدیل هزینه‌های مصرف‌کننده، چشم‌انداز ۲۰۲۶ برای بخش بنادر آمریکا همچنان منفی است.»

بر اساس این گزارش، نوسانات سیاست تجاری همچنان مانع اصلی پیش‌ِروی اپراتور‌های بندری به شمار می‌رود. میانگین نرخ تعرفه‌های مؤثر نزدیک به ۱۷ درصد همچنان بر جریان‌های تجاری فشار وارد می‌کند؛ فشاری که نهایتاً به مصرف‌کنندگان منتقل شده و با تضعیف قدرت خرید، موجب کاهش واردات می‌شود. هرچند برخی شرکت‌های آمریکایی بخشی از هزینه‌های تعرفه را متحمل شده‌اند، اما این هزینه‌های اضافی احتمالاً بیش از پیش هزینه‌های مصرف‌کننده را کاهش خواهد داد؛ کاهشی که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۶ ادامه یابد.

به دلیل تغییرات مکرر سیاست‌ها، پیش‌بینی زمان و میزان اثرگذاری تعرفه‌ها دشوار است. ممکن است تعرفه‌های جدیدی اعلام شود، اما عواملی نظیر توافق تجاری اولیه با چین و بررسی برخی تعرفه‌ها توسط دیوان عالی می‌تواند به کاهش سطح تعرفه‌ها منجر شود. به‌ویژه تعرفه‌های مربوط به وسایل نقلیه، خطری قابل توجه برای بنادر دارای عملیات گسترده حمل بار و خودرو ایجاد می‌کند.

از سوی دیگر، رشد کُندتر تولید ناخالص داخلی آمریکا و تعدیل تقاضای خرده‌فروشی، فعالیت بنادر را بیش از پیش کاهش می‌دهد. ترکیب فشار‌های تعرفه‌ای و رکود اقتصادی، محیطی غیرقابل‌پیش‌بینی برای اپراتور‌ها و شرکت‌های حمل‌ونقل به وجود آورده است.

با وجود این چالش‌ها، بنادر آمریکا عموماً از موقعیت مالی قوی و نقدینگی کافی برخوردارند و می‌توانند از دوران رکود عبور کنند. برخی نگرانی‌های عمده این بخش نیز کاهش یافته است؛ برای نمونه، هزینه‌های اضافی بر کشتی‌ها و خطوط کشتیرانی چینی فعلاً در حالت تعلیق قرار دارد، و اختلافات کارگری در بنادر ساحل شرقی و ساحل خلیج فارس تا حد زیادی حل‌وفصل شده است. همچنین تنش‌های ژئوپلیتیکی مربوط به کانال پاناما فروکش کرده و سطح آب در این کانال مناسب است؛ هرچند حملات به کشتیرانی در دریای سرخ همچنان یک تهدید محسوب می‌شود.

تهدیدات امنیت سایبری نیز همچنان بر این بخش سایه افکنده است. هرچند امسال هیچ اختلال عمده‌ای در بنادر آمریکا رخ نداده، اما خطرات جهانی همچنان جدی است؛ خطری که ناشی از اختلالات چند هفته‌ای در بنادر آمریکا، ژاپن و استرالیاست.

تنها نقطه روشن در این چشم‌انداز ناامیدکننده، تجارت کشتی‌های کروز است. قیمت‌گذاری شرکت‌های بزرگ کروز در سال ۲۰۲۶ نسبت به ۲۰۲۵ قوی‌تر شده و حدود ۵ درصد افزایش یافته است؛ افزایشی که برای برخی بنادر منتخب، انعطاف‌پذیری درآمدی ایجاد می‌کند. گرچه کشتی‌های کروز کمتر از ۱۰ درصد درآمد این بخش را تشکیل می‌دهند، اما این سهم برای چندین بندر در فلوریدا و همچنین بندر نیواورلئان قابل توجه است.

اگر سیاست‌های تعرفه‌ای قابل پیش‌بینی‌تر شود یا حجم محموله‌ها طی ۱۲ ماه آینده به رشد مثبت هرچند پایین بازگردد، چشم‌انداز منفی می‌تواند به وضعیت پایدار تغییر یابد. تحقق چشم‌انداز مثبت مستلزم رشد حجم بالای ۳ درصد در همین دوره است.

در پایان گزارش تأکید شده است که بنادر آمریکا امروز با دوره‌ای از تعدیل روبه‌رو هستند؛ زیرا در محیطی با سیاست‌گذاری نامشخص و تقاضای ضعیف قرار دارند؛ محیطی که می‌تواند شتاب شکل‌گرفته در سال گذشته را متوقف کند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار