به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از مارین لینک؛ روسیه مسیر دریای شمال را به عنوان یک شریان حملونقل کلیدی قرن بیست و یکم میبیند که قادر به ارائه ارتباطات سریعتر و کارآمدتر بین آسیا و اروپا است.
هفته گذشته کشتی کانتینری پاناماکس «استانبول بریج» ترانزیت بیسابقه ۵ روزهای از قطب شمال را به پایان رساند. سفر کامل از نینگبو-ژوشان به فلیکستو، بریتانیا، ۲۰ روز طول کشید؛ در حالی که سفر مشابه از طریق کانال سوئز حدود ۴۰ روز به طول میانجامد. با ادامه اختلالات در مسیر کانال سوئز به دلیل فعالیت شبهنظامیان حوثی یمن، میانبر قطب شمال به عنوان یک مسیر تجاری جایگزین احتمالی، حداقل در چند ماه تابستان، مورد توجه قرار گرفته است.
براساس این گزارش، در مراسم امضای این توافقنامه مدیر روساتم در این باره گفت: «تصمیمات اتخاذ شده انگیزه بیشتری به همکاری روسیه و چین در توسعه پتانسیل NSR میدهد و ما را قادر میسازد تا این فرصتهای همکاری را به پروژههای بزرگ سرمایهای تبدیل کنیم. همچنین این توافق باعث تنوعبخشی در مسیرهای تجارت جهانی میشود.»
سخنگوی دولت چین نیز تاکید کرد: «تحقیقات علمی در مورد وسعت یخ و حرکت یخ دریا برای بهینهسازی عملیات کشتیرانی تجاری در منطقه بسیار مهم است.»
اپراتورهای چینی در خط مقدم استفاده از میانبر نوظهور قطب شمال بودهاند که آسیا را به اروپا متصل میکند. به گفته وی، اپراتورهای مستقر در هنگکنگ قصد دارند در ماههای تابستان که مسیر به طور معمول عاری از یخ دریا است، یک سرویس منظم قطار سریعالسیر قطب شمال، چین-اروپا، را ایجاد کنند.
اوایل تابستان ۲۰۲۵، کشتیهای تحقیقاتی چینی از جمله چندین یخشکن سفرهای چند ماههای در سراسر اقیانوس منجمد شمالی انجام دادند.
روسیه مشتاق استقبال از اپراتورهای بینالمللی در این مسیر است، اما حرکت کشتیها از این مسیر از زمان آغاز جنگ تمامعیار اوکراین تقریباً به طور کامل متوقف شده و حتی اپراتورهای غربی خاص نیز اکنون به ندرت از این مسیر استفاده میکنند. ترافیک غیرروسی تقریباً به طور کامل به شرکتهای چینی منتقل شده است.
سال گذشته ۹۵ درصد از ترافیک ترانزیت بینالمللی قطب شمال از روسیه به چین منتقل شد. چین که به عنوان خریدار کلیدی نفت خام قطب شمال روسیه شناخته میشود، در سال ۲۰۲۴ نزدیک به دو میلیون تن نفت دریافت کرده است.
در پایان این گزارش آمده است که این توافق جدید در پی همکاری بیشتر روسیه و چین در منطقه قرار است از سرمایهگذاریهای بخش انرژی گرفته تا گشتهای مشترک دریایی در سواحل آلاسکا حاصل شود.
شایان ذکر است که روساتم، شرکت دولتی روسیه، مسئول کشتیرانی قطب شمال و ناوگان یخشکن هستهای این کشور است.