گزارش تازه مؤسسه «Clarksons Research» نشان میدهد فعالیت جهانی تعمیر کشتی در سال ۲۰۲۵ با رشد ۷ درصدی نسبت به سال گذشته همراه بوده است؛ رشدی که از افزایش ظرفیت ناوگان جهانی نیز پیشی گرفته است.
بر پایه این گزارش، رسیدن کشتیهای ساختهشده در دوران رونق ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ به موعد سرویسهای سوم تا پنجم، افزایش تقاضا برای نصب فناوریهای صرفهجوی انرژی (ESTs) و تجهیزات کاهش آلایندگی و نیز آغاز پروژههای آزمایشی در زمینه نصب سامانههای جذب کربن و تغییر نوع سوخت از مهمترین عوامل رشد بازار تعمیر کشتی در سال جاری عنوان شده است. بر اساس دادههای Clarksons، تاکنون بیش از ۵۴۰ کشتی در سال ۲۰۲۵ به فناوریهای صرفهجوی انرژی مجهز شدهاند.
چین؛ قدرت بیرقیب بازار تعمیر کشتی
چین همچنان قدرت بلامنازع بازار جهانی تعمیر کشتی به شمار میرود، زیرا ۱۷ بندر از ۲۰ بندر پرتردد جهان در این کشور قرار دارند. کارشناسان هشدار دادهاند که افزایش حجم تقاضا و ازدحام در حوضهای تعمیراتی چین، میتواند به رشد هزینهها و افزایش زمان انتظار برای مالکان کشتیها منجر شود.
برنامه پاکستان برای دو برابر کردن ظرفیت ناوگان ملی
در تحولی دیگر، شرکت کشتیرانی ملی پاکستان (PNSC) در ادامه برنامه توسعه ناوگان خود، خرید سه نفتکش دستدوم به ارزش ۱۹۳ میلیون دلار را تصویب کرده است.
این شناورها شامل دو نفتکش Aframax به نامهای «Lorex» و «Nafsika» هر یک به قیمت ۷۴.۵ میلیون دلار و یک نفتکش MR2 به نام «Stavenger Poseidon» به ارزش ۴۴.۱۵ میلیون دلار هستند که قرار است تا پایان دسامبر ۲۰۲۵ تحویل داده شوند.
وزارت امور دریایی پاکستان اعلام کرده است که PNSC برای کاهش وابستگی به ناوگان خارجی، فرآیند خرید ۱۲ نفتکش جدید دیگر را نیز آغاز کرده تا مجموع ناوگان خود را تا سال ۲۰۲۶ به ۳۰ فروند افزایش دهد.
گسترش حضور Minerva در بازار کانتینری
شرکت یونانی «Minerva Dry» وابسته به گروه «Minerva Marine» با سفارش ساخت سه کشتی کانتینری ۳۰۰۰ TEU در چین، گام تازهای در مسیر گسترش فعالیتهای خود برداشته است.
این کشتیها توسط شرکت «Penglai Zhongbai Jinglu Ship Industry» ساخته میشوند و تحویل آنها بین سالهای ۲۰۲۷ تا ۲۰۲۸ برنامهریزی شده است. منابع بازار اعلام کردهاند که این سفارشها جایگزین قرارداد لغوشده شرکت نروژی «Songa Box» شده و هر فروند حدود ۴۵ میلیون دلار ارزش دارد.
Minerva که تاکنون در ناوگان فیدری با ظرفیت ۱,۸۰۰ TEU فعالیت داشته، با این اقدام وارد رده کشتیهای بزرگتر میشود. این شرکت از سال ۲۰۲۲ تاکنون با خرید هشت کشتی کانتینری دستدوم به ارزش بیش از ۲۵۰ میلیون دلار، مسیر تنوعبخشی از بازار فلهبر به بازار کانتینری را دنبال کرده است.
توسعه ناوگان Chartworld و تقویت موقعیت در بخش میانبرد
همچنین شرکت یونانی «Chartworld Shipping» متعلق به خانواده کولاکیس، قرارداد ساخت هشت کشتی کانتینری ۳۱۰۰ TEU را با شرکت «Yangzhou Guoyu Shipbuilding» در چین نهایی کرده است.
از این تعداد، چهار فروند قطعی و چهار فروند دیگر اختیاری هستند و تحویل کشتیهای قطعی برای سال ۲۰۲۸ پیشبینی شده است. با قیمت تقریبی ۴۲ میلیون دلار برای هر کشتی، این پروژه میتواند ظرفیت ناوگان Chartworld را تا ۱۲ فروند کشتی مدرن افزایش دهد.
این شرکت پیشتر نیز در ماه ژوئیه سفارش ساخت چهار کشتی مشابه را در شرکت «New Dayang Shipbuilding» ثبت کرده بود. Chartworld در حال حاضر مالک ۱۳ کشتی کانتینری از جمله «CMA CGM Africa Two» با ظرفیت ۳۷۱۸ TEU است و با اجرای این طرح توسعه، جایگاه خود را در بخش کانتینری میانبرد (Mid-size) تقویت میکند.
مترجم: مهسا رسولی