به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از Maritime Executive، این مرکز با بهرهگیری از انرژیهای بادی، خورشیدی و سایر منابع تجدیدپذیر، از فنّاوریهای اختصاصی تولید هیدروژن و آمونیاک استفاده میکند. سامانه یکپارچه هوش مصنوعی و انرژی تجدیدپذیر خارج از شبکه این مرکز شامل توربینهای بادی پیشرفته، ذخیرهسازی باتری شبکهای و مدلسازی پیشبینی هواشناسی است.
آمونیاک تولیدی این ترمینال نخستین محصول آمونیاک سبز در جهان است که موفق به دریافت گواهینامه آمونیاک تجدیدپذیر از Bureau Veritas و گواهینامه ISCC Plus برای توسعه پایدار بینالمللی شده است. این سوخت سبز در بزرگترین کارخانه هیدروژن و آمونیاک سبز جهان، تأسیسشده توسط شرکت چینی Envision و مجهز به سیستم انرژی تجدیدپذیر مستقل، تولید میشود. پیشبینی میشود تا سال ۲۰۲۸ میلادی سالانه ۱.۵ میلیون تُن آمونیاک سبز در این پارک صنعتی تولید شود.
یدککشی که نخستین سوختگیری را انجام داد، مجهز به موتور دوگانهسوز آمونیاک و سامانه اختصاصی تأمین سوخت است. این کشتی با جایگزینی آمونیاک، وابستگی خود به سوختهای فسیلی سنتی را تا ۹۱ درصد کاهش داده و بهطور مؤثر از انتشار کربن در عملیات میکاهد. این شناور موفق به دریافت رتبهبندی یدککش سوخت آمونیاک از انجمن طبقهبندی چین شده است.
انتشار این خبر همزمان است با سفارش ماه گذشته شرکت ITOCHU مستقر در سنگاپور برای ساخت یک کشتی سوخترسانی آمونیاک ۵۰۰۰ مترمکعبی از شرکت کشتیسازی Sasaki Shipbuilding ژاپن و یک مخزن آمونیاک از شرکت فولاد Izumi ژاپن. نخستین کشتی سوخترسانی آمونیاک نوساز جهان قرار است تحت پرچم سنگاپور به ثبت برسد و در سپتامبر ۲۰۲۷ آماده بهرهبرداری شود.
شایان ذکر است، نخستین عملیات انتقال کشتی به کشتی آمونیاک در بندر دامپیر استرالیا در سپتامبر ۲۰۲۴ انجام شد که طی آن ۴۰۰۰ مترمکعب (حدود ۲۷۰۰ تُن) آمونیاک منتقل گردید. این آزمایش که با همکاری بنادر پیلبارا، مرکز جهانی کربنزدایی دریایی (GCMD) و شرکت Yara Clean Ammonia انجام شد، گامی مهم در اثبات امکان سوخترسانی ایمن آمونیاک در لنگرگاهها و محیطهای بندری به شمار میرود.