۱۵ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۹:۰۵

نظارت محیط زیست بر تخلیه آب توازن کشتی‌ها در بنادر کشور/ کنترل آلودگی‌های نفتی با همکاری عمان در تنگه هرمز

در اجلاس اخیر زیمباوه، جلسه‌ای با مسئول محیط زیست دولت عمان برگزار شد که یکی از موضوعات ویژه مورد بحث در این جلسه  کنترل و پایش کشتی‌هایی بود که از تنگه هرمز عبور کرده و به سمت عمان حرکت می‌کنند؛ در این خصوص، دو تا سه مقوله مهم پیگیری شد که یکی از آنها کنترل آلودگی‌های نفتی و کنترل ماهواره‌ای کشتی‌ها با هدف مدیریت گشت‌های مشترک بود که قرار شد این موضوع در قالب یک تفاهم‌نامه رسمی بین دو کشور به امضا برسد.
کد خبر: ۱۰۳۷۷۹

 

نظارت محیط زیست بر تخلیه آب توازن کشتی‌ها در بنادر کشور/ گنترل آلودگی‌های نفتی با همکاری عمان در تنگه هرمز

 

به گزارش خبرنگار مانا، احمدرضا لاهیجان زاده در نشست خبری که به مناسبت گرامیداشت روزخبرنگار برگزار شده بود در پاسخ به سئوال خبرنگار مانا مبنی بر اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص نظارت بر ورود آب توازن کشتی‌ها به خلیج فارس و کنترل آلودگی‌های نفتی در این منطقه اظهار داشت: ایران عضو کنوانسیون لندن است و سازمان محیط زیست به منظور جلوگیری از ورود آلودگی ناشی از ورود آب توازن کشتی‌ها به خلیج فارس به طور مداوم پیگیری‌های لازم را از طریق سازمان بنادر و دریانوردی انجام می‌دهیم.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست بازدید‌های دوره‌ای مفصلی از سازمان بنادر و دریانوردی دارد که در بنادر سیستم‌ها و امکاناتی برای کشتی‌هایی که در بنادر پهلو می‌گیرند، مستقر باشد که بتوانند آب توازن خود را داخل تصفیه خانه‌های این بنادر تخلیه کنند.

وی خاطرنشان ساخت: بنادر اصلی از جمله بندر شهید رجایی، بندر امام و بندر بوشهر در حال حاضر امکان تخیه آب توازن کشتی‌ها را در تصفیه خانه‌های بنادر دارند و از سوی دیگر امکانات جدیدی در حال حاضر ایجاد شده که بر اساس آن تجهیزاتی برای ورود آب توازن و تصفیه آنها روی کشتی‌ها نصب می‌شود و هم اکنون کشتی‌ها ملزم به مجهز کردن خود به این تجهیزات هستند.

وی افزود: تقریباً در همه بنادر اصلی کشور این امکانات فراهم شده و همچنین تجهیزات جدیدتری نیز بر روی کشتی‌ها نصب می‌شود؛ این روند بر اساس برنامه‌ای مشخص و دوره‌ای، از جمله تا سال ۲۰۲۰ میلادی دنبال شده و همچنان ادامه دارد.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه تخلیه آب توازن کشتی‌ها داخل آب‌های سرزمینی، پیامد‌های محیط زیستی بسیار نامطلوبی به همراه خواهد داشت، اظهار امیدواری کرد: سازمان بنادر و دریانوردی نسبت به رعایت ضوابط زیست محیطی در حین تخلیۀ آب توازن در بنادر کشور نظارت بیشتری داشته باشد.

لاهیجان زاده در ادامه به حضور فعال در تدوین برنامه ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۰ میلادی و تهیه سندی در این خصوص با همکاری راپمی اشاره کرد و گفت: در این سند، موارد کنترلی متعددی پیش‌بینی شده که به اجرای بهتر تعهدات کشور‌ها در حوزه محیط زیست دریایی کمک می‌کند.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، همچنین با اشاره به حضور در اجلاسی که اخیراً در زیمبابوه برگزار شد، بیان داشت: در این اجلاس، جلسه‌ای با مسئول محیط زیست دولت عمان برگزار کردیم که یکی از موضوعات ویژه مورد بحث در این جلسه  کنترل و پایش کشتی‌هایی بود که از تنگه هرمز عبور کرده و به سمت عمان حرکت می‌کنند.

لاهیجان‌زاده اذعان داشت: در این خصوص، دو تا سه مقوله مهم پیگیری شد که یکی از آنها کنترل آلودگی‌های نفتی و کنترل ماهواره‌ای کشتی‌ها با هدف مدیریت گشت‌های مشترک بود که قرار شد این موضوع در قالب یک تفاهم‌نامه رسمی بین دو کشور به امضا برسد.

به گفته این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، امضا تفاهم نامه مشابهی  نیز با دولت امارات در حال پیگیری است تا بتوانیم کنترل و پایش‌های مستمری را از طریق تمام کشور‌های حاشیه خلیج فارس داشته باشیم.

وی در ادامه گفته‌های خود با اشاره به وضعیت وخیم محیط زیست دریاچه ارومیه گفت: خشکسالی یکی از عوامل مهم دخیل در این شرایط است چراکه در کشور حتی برای تأمین آب شرب برخی شهر‌ها هم با مشکل روبه‌رو هستیم.

لاهیجان زاده درباره پیش‌بینی بدبینانه عدم احیای دریاچه نیز گفت: در مطالعات ستاد اجرایی در سال ۹۲ تا ۹۵ تمام پیش‌بینی‌ها از جمله خشکی کامل دریاچه و اثرات آن شامل مهاجرت، انواع بیماری‌ها، توفان گردوغبار، نابودی معیشت و.. بررسی شده است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: دیروز جلسه‌ای در دولت به منظور تزریق اعتبار ویژه‌ای برای پروژه‌های دریاچه ارومیه برگزار شد که البته تامین این اعتبارات به صورت دائمی پیگری می‌شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار