۲۵ تير ۱۴۰۴ - ۱۰:۵۷

کاهش تقاضای حمل کانتینر در مسیر آسیا به آمریکا با سیاست‌های دوگانه ترامپ

حمل‌و‌نقل کانتینری بین آسیا و آمریکای شمالی به دلیل تغییر سیاست‌های تجاری ایالات متحده و چین، نوسانات شدیدی در تقاضا و نرخ حمل‌و‌نقل طی ماه‌های اخیر نشان می‌دهد.
کد خبر: ۱۰۳۶۱۰

کاهش تقاضای حمل کانتینر در مسیر آسیا به آمریکا با سیاست‌های دوگانه ترامپ

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از موسسه Sea-Intelligence؛ حمل‌ونقل کانتینری در مسیر آسیا به آمریکای شمالی در ماه‌های اخیر تحت تأثیر سیاست‌های متغیر تجاری ایالات متحده و چین، با نوسانات شدید در نرخ‌ها و سطح تقاضا مواجه شده است.
در تاریخ ۹ آوریل ۲۰۲۵، دولت ایالات متحده تعرفه‌ای معادل ۱۴۵ درصد بر واردات کالاهای چینی اعمال کرد. این اقدام، کاهش قابل‌توجهی در تقاضای حمل کانتینر در مسیرهای آسیایی به‌ویژه به سمت سواحل غربی آمریکای شمالی به همراه داشت. در واکنش به این کاهش تقاضا، خطوط کشتیرانی بین‌المللی اقدام به کاهش ظرفیت در بسیاری از مسیرها کردند.
اما با اعلام توقف ۹۰ روزه تعرفه‌ها از سوی واشنگتن در تاریخ ۱۲ مه، شرایط به‌سرعت تغییر کرد. این تعلیق موقت تعرفه‌ها، موجب افزایش فوری تقاضا، پیشی گرفتن آن از ظرفیت موجود و در نتیجه رشد نرخ‌های لحظه‌ای شد. به‌دنبال آن، شرکت‌های کشتیرانی بلافاصله ظرفیت‌ خود را در مسیرهای کلیدی بین اقیانوس آرام افزایش دادند.
افزایش ناگهانی تقاضا موجب شد فصل اوج حمل‌ونقل، که معمولاً در ماه اوت آغاز می‌شود، امسال زودتر و در ماه‌های ژوئن و ژوئیه آغاز شود؛ زیرا واردکنندگان آمریکایی در تلاش بودند پیش از بازگشت احتمالی تعرفه‌ها، کالاهای خود را سریع‌تر وارد کنند. با این حال، در ماه ژوئن، برخی واردکنندگان به دلیل تردیدهای نظارتی عقب‌نشینی کردند. این عقب‌نشینی، در کنار اضافه شدن ظرفیت جدید، موجب کاهش شدید نرخ‌های لحظه‌ای شد.
بر اساس تحلیل مؤسسه Sea-Intelligence، این نوسانات برنامه‌ریزی شرکت‌های کشتیرانی را به شدت تحت‌تأثیر قرار داده است. برای نمونه، در مسیر آسیا به سواحل غربی آمریکا، ظرفیت برنامه‌ریزی‌شده برای ماه‌های ژوئن و ژوئیه، که تا ۳۰ مه به ۷۷۰ هزار TEU رسیده بود، تا ۴ ژوئیه به ۵۹۰ هزار TEU کاهش یافت؛ یعنی افتی معادل ۲۳ درصد به دلیل لغو سفرهای برنامه‌ریزی‌شده توسط شرکت‌های حمل‌ونقل.
همچنین در مسیر آسیا به سواحل شرقی آمریکا، خطوط کشتیرانی در ابتدا قصد داشتند ۳۴۸ هزار TEU برای ماه‌های ژوئن و ژوئیه تخصیص دهند، اما این رقم نیز تا اوایل ژوئیه با ۲۴ درصد کاهش به ۲۶۵ هزار TEU رسید.
Sea-Intelligence در جمع‌بندی گزارش خود تأکید می‌کند که تغییرات سریع در سیاست‌های تجاری و رفتار واردکنندگان، موجب بروز نوسانات قابل‌توجه در نرخ‌های حمل‌ونقل و برنامه‌ریزی ظرفیت شده و نشان‌دهنده حساسیت شدید بازار نسبت به تحولات ژئوپلیتیکی است.
در پایان این گزارش، با استناد به داده‌های جدید پلتفرم Xeneta آمده است: نرخ‌های لحظه‌ای حمل‌ونقل در مسیرهای عمده شرق به غرب به شدت دستخوش تغییر شده‌اند؛ به‌گونه‌ای که نرخ‌های ترانس‌پاسیفیک به دلیل افزایش ظرفیت، کاهش یافته‌اند، در حالی که نرخ‌های مسیر به شمال اروپا به دلیل ازدحام، روندی افزایشی داشته‌اند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار