به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از پورت استراتژی؛ این فنّاوری در واقع یک شاتل کاملاً برقی و خودران میباشد که کارایی عملیاتی، ایمنی و پایداری را در محیطهای بندری افزایش میدهد.
بر اساس این گزارش ساخت این دستگاه به عنوان بخشی از برنامه تحقیق و نوآوری اتحادیه اروپا ست که توسط این اتحادیه تأمین مالی شده است.
یوهان کلاپس، معاون شهردار شهر بندری و اقتصادی آنتورپ در این زمینه گفت: امروزه بیش از هر زمان دیگری، بندر آنتورپ به عنوان بستری منحصربهفرد برای نوآوریهای پیشگام عمل میکند. به لطف این پروژه میتوانیم راهحلهای مشخصی را در یک محیط عملیاتی آزمایش کنیم که به آرزوی ما برای تبدیل شدن به یک بندر پاک از نظر آب و هوا با صفر درصد کربن کمک میکند.
وی در ادامه گفت: شاتل کانتینری برقی و خودران که امروز برای اولین بار در یک ترمینال فعال حرکت میکند به طور کامل نشان میدهد که چگونه فنّاوری و پایداری میتوانند دست در دست هم داشته باشند؛ بنابراین ما به ویژه مفتخریم که به طور فعال در این امر مشارکت میکنیم.
دنیل توکانتینس، مدیر شرکت Europe Medrepair وابسته به خط کشتیرانی MSC نیز در مراسم رونمایی گفت: بهرهوری یک ترمینال به این بستگی دارد که کالاها چقدر روان میتوانند از یک نقطه تماس به نقطه دیگر جریان یابند. با خودکارسازی این فرآیند با وسایل نقلیه بدون آلایندگی ما راهحلی را معرفی میکنیم که نه تنها از اهداف پایداری پشتیبانی میکند، بلکه دستاوردهای ملموسی در سرعت، قابلیت اطمینان و بهرهوری هزینه نیز به همراه دارد.
در ادامه کارل اسمیتس، مدیر کسب و کار VDL Automated Vehicles سازنده تجهیزات با کمک خط کشتیرانی MSC گفت: دانش و تجربه ما در طراحی، برقرسانی، اتصال، رانندگی خودکار و تحرک به عنوان یک سرویس همراه با ایمنی، به طور کامل در این پلتفرم به کار گرفته شده است.
وی افزود: از سال ۲۰۱۱ میلادی، VDL بیش از ۳۰۰ وسیله نقلیه هدایت خودکار را در بنادر ECT (روتردام)، PSA (سنگاپور) و DGT (بوسان) در حال خدمت داشته است. اما حملونقل ترکیبی ترافیک VDL که در آنتورپ فعالیت خواهد کرد، پیشرفت کامل موقعیت ما است.
این پروژه نگاهی نو به سراسر صنایع لجستیک دریایی و یک نوآوری قابل استقراری است که برای نیازهای عملیات بندری مدرن ساخته شده است.
به گفته وی این سیستم شاتل که برای رسیدگی به پیچیدگی فزاینده جابهجاییهای داخلی کانتینرها توسعه یافته است، انتقالهای کوتاهمدت بین مناطق عملیاتی کلیدی مانند انبارها و دروازهها را خودکار میکند و نیاز به وسایل نقلیه دیزلی سنتی و جابهجایی دستی را کاهش میدهد.
این پلتفرم که به نرمافزار ناوبری هوشمند و حسگرهای با وضوح بالا مجهز است به طور خودکار یک مسیر از پیش تعریفشده را دنبال میکند و در عین حال از طریق یک رابط کاربری انسان-ماشین (HMI) مرکزی دید عملیاتی کامل را تضمین میکند.
این شاتل خودران برای اپراتورهای ترمینال و شرکتهای لجستیک مقیاسپذیر و سازگار با استراتژیهای لجستیک است که امکانات جدیدی را برای کاهش زمانهای چرخش به حداقل رساندن محدودیتهای نیروی کار و افزایش توان عملیاتی محوطه فراهم میکند.