به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل سایت مارین لینک؛ این کشتی حمل CO۲ در مراسمی که در کارخانه کشتیسازی Royal Niestern Sander در هلند برگزار شد با عنوان "نابودگر کربن ۱" نامگذاری شد.
کشتی حامل کربن ۱ به طور ویژه برای جابهجایی CO₂ تحت فشار با دماهای پایین سازگار شده است.
این کشتی با بالاترین استانداردهای ایمنی و زیستمحیطی ساخته شده است که با اهداف پایداری دریایی همسو است.
از طریق این پروژه دانمارک خود را به عنوان قطب ذخیرهسازی CO۲ در اروپا معرفی میکند و کشتی "نابودگر کربن ۱" تولیدکنندگان دیاکسید کربن را به مخازن ذخیرهسازی CO۲ فراساحلی دائمی و تجاری متصل خواهد کرد.
مدس ونگ گاد، مدیرعامل شرکت INEOS Energy Europe در این زمینه میگوید: کشتی کربنشکن ۱، دیاکسید کربن جمعآوریشده را از سراسر اروپا منتقل خواهد کرد. یک خط لوله مجازی بین نقطه جمعآوری و ذخیرهسازی دائمی در اعماق بستر دریای شمال ایجاد خواهد شد. تحویل اولین کشتی اختصاصی حمل دیاکسید کربن فراساحلی، پیشنیازی برای کربن زدایی در مقیاس تجاری در سراسر قاره است.
به گفته وی این کشتی بین بندر اسبیرگ در دانمارک و سکوی فراساحلی Nini West فعالیت خواهد کرد.
براساس این گزارش در بندر اسبیرگ دانمارک ساخت یک ترمینال CO۲ جدید در حال انجام است که به عنوان مرکز ساحلی برای دریافت، ذخیرهسازی و بارگیری CO۲ مایع به کشتی عمل خواهد کرد.
پس از راهاندازی، این ترمینال شامل شش مخزن ذخیرهسازی بزرگ و زیرساختهای ضروری برای پشتیبانی از انتقال مداوم و مقیاسپذیر CO۲ به محل ذخیرهسازی فراساحلی خواهد بود.
دیاکسید کربن جمعآوریشده که ابتدا از کارخانههای بیوگاز دانمارکی استخراج میشود توسط کامیون به ترمینال تحویل داده میشود، بهطور موقت ذخیره میشود و سپس به "نابودگر کربن ۱" منتقل میشود.
از آنجا کشتی به سمت میدان نینی حرکت میکند، جایی که دیاکسید کربن بیش از ۱۸۰۰ متر زیر بستر دریا به مخازن نفتی برای ذخیرهسازی ایمن و طولانیمدت تزریق میشود.
شایان ذکراست کربن پس از ذخیره سازی در تولید محصولات صنعتی، شیمیایی، صنایع غذایی و مصالح ساختمانی به کار میرود.
انتظار میرود این کشتی تا پایان سال ۲۰۲۵ میلادی یا اوایل ۲۰۲۶ میلادی به طور کامل عملیاتی شود.