به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از خبرگزاری بلومبرگ دریایی، مدیران شرکتهای کشتیرانی افزایش چشمگیر رزرو کانتینر بین چین و ایالات متحده در هفته گذشته را به فال نیک گرفته و قصد دارند از مهلت پیش آمده نهایت استفاده را ببرند.
براساس این گزارش رزروهای شلوغتر کشتیهای کانتینری هنوز به افزایش فوری نرخ تبدیل نشده است، اما تحلیلگران مطمئن هستند که شرکتهای کشتیرانی در تابستان امسال سود زیادی خواهند برد.
در این گزارش آمده است از تاریخ ۱۴ می محمولههایی که از چین به مقصد ایالات متحده حرکت میکنند، با نرخ تعرفه ۳۰ درصد به جای ۱۴۵ درصد مواجه خواهند شد. ایالات متحده و چین هفته قبل از کاهش چشمگیر تعرفهها خبر دادند و نرخهای بسیار بالای فلجکننده را به مدت ۹۰ روز کاهش دادند. کارشناسان میگویند خردهفروشان احتمالاً در طول این وقفه، محمولههای بیشتری را بارگیری خواهند کرد و برای ورود موجودی قبل از تغییر مجدد اوضاع، با سرعت عمل خواهند کرد.
مدیریت خط کشتیرانی هاپاگ-لوید دیروز تأکید کرد: رزروهای چین و آمریکا در این هفته در مقایسه با آنچه در چهار هفته قبل مشاهده شده بود، بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است و نسبت به آنچه قبل از تعرفههای تهاجمی که در اوایل آوریل اعمال شد، درصدهای دو رقمی افزایش یافته است.
در این ارتباط پیتر سند، تحلیلگر ارشد پلتفرم نرخ حملونقل Xeneta به بلومبرگ گفت: طی روزهای اخیر ۲ درصد افزایش در نرخ حملونقل ترانس پاسیفیک مشاهده شد،همچنین کاهش بسیار قابل توجهی در سفرهای خالی توسط کشتیهای کانتینری به وجود آمده است. به گفته پیتر سند اپراتورهای کشتیهای کانتینری به دنبال تجهیزات اضافی برای جابهجایی حجم بالای محموله هستند که نشاندهنده شروع زودهنگام فصل اوج است.
سند گفت: انتظار دارد نرخهای ترانس پاسیفیک در ماه آینده ۲۰ درصد افزایش یابد.
هوآ جو تان، یکی از بنیانگذاران Linerlytica، یک شرکت مشاوره حملونقل کانتینری مستقر در آسیا نیز اظهار داشت: نرخ های حمل کانتینر در روزهای اخیر چند صد دلار افزایش یافتهاند، در این راستا شرکتهای حملونقل برای ماه ژوئن نرخهای بیشتری را پیشنهاد میدهند.
مدیر یک بانک سرمایهگذاری با بهروزرسانی دادهها خاطرنشان کرد: این روزها نرخهای حملونقل با تعدیل ظرفیت توسط شرکتهای حملونقل کانتینری از قبل بهتر پشتیبانی میشوند. به طوریکه نرخهای نقطهای آسیا USWC در ماه مارس به پایینترین حد خود یعنی کمی کمتر از ۲۰۰۰ دلار در هر واحد کانتینری رسید، اما اواخر هفته به ۲۵۰۰ دلار در هر واحد کانتینری افزایش یافت و اکنون به بالای ۳۰۰۰ دلار در هر واحد کانتینری رسیده است.
HSBC در گزارش جدید کانتینری خود که دیروز منتشر شد، با هشدار نسبت به احتمال تجمع کشتیها و ایجاد ازدحام در بنادر و تنگناها با رونق لحستیک کالای مشابه آنچه در طول همهگیری کووید شاهد بودیم یاد آورشد: در حالیکه انتظار داریم شرکتهای حملونقل ظرفیت خود را دوباره فعال کنند و کشتیهای بزرگتری را در اقیانوس آرام مستقر کنند متوجه میشویم که جابهجایی کانتینرها و کشتیها پس از کاهش شدید ظرفیت اخیر میتواند زمانبر باشد. اچاسبیسی انتظار دارد افزایش نرخهای برنامهریزیشده برای نیمه دوم ماه می و اوایل ژوئن ادامه یابد.
این مؤسسه خاطرنشان ساخت: چگونه قیمت سهام شرکتهای کشتیرانی جهانی اکنون از سطح قبل فراتر رفته که نشاندهنده آن است که چشمانداز بسیار بهبود یافته است.
Freightos پلتفرم رزرو کانتینر هم پیشنهاد داد: اگر تقاضا به شدت افزایش یابد، ممکن است با دورهای از ظرفیت محدود و کمبود تجهیزات مواجه شویم. زیرا حجم کالاها دوباره افزایش مییابند و کشتیها و کانتینرها همچنان در حال جابهجایی به محل خود هستند. راهاندازی سریع همچنین میتواند به معنای گشایش بزرگی در تعداد کشتیها و حجم کانتینرهایی باشد که در عرض چند هفته به بنادر ایالات متحده میرسند. بدین ترتیب شرکتهای کشتیرانی با افزایش تجارت در اقیانوس آرام از افزایش نرخها اطمینان دارند.