به گزارش گروه بینالملل مانا، در هفته گذشته، بازار اجاره کشتیهای کانتینربر با ثباتی نسبی همراه بود و اغلب قراردادها با نرخهایی مشابه هفتههای قبل منعقد شدند. با این حال، برخی شرکتهای لاینری به دنبال توافق ۹۰ روزه آتشبس تجاری میان آمریکا و چین، برای حمایت از مسیرهای ترانسپاسیفیک، قراردادهای اجاره مجدد را لغو کردند. این در حالی است که گروهی دیگر برای پوشش نیازهای کوتاهمدت وارد بازار اجاره شدند.
شاخص کلارکسون برای اجاره کشتیهای کانتینربر همچنان در سطح بالای ۱۹۰ واحد باقی ماند. همچنین، شاخص SCFI در مسیر شانگهای به سواحل غربی آمریکا با ۳۲ درصد رشد به ۳٬۰۹۱ دلار و در مسیر شانگهای به سواحل شرقی آمریکا با ۲۲ درصد افزایش به ۴٬۰۶۹ دلار برای هر FEU رسید.
بازار کشتیهای فلهبر؛ افت و خیزها ادامه دارد
بازار کشتیهای کیپسایز عمدتاً تحتتأثیر تعطیلات، در بیشتر روزهای هفته نزولی بود، اما در پایان هفته نشانههایی از بهبود نشان داد. بازگشت شرکتهای معدنی استرالیا به بازار و تجمع تقاضا در آتلانتیک شمالی موجب افزایش نرخها شد.
در بخش پاناماکس، بازار آتلانتیک با ضعف تقاضا مواجه بود، با وجود حمایتهایی محدود از مسیرهای حمل غلات از آمریکای جنوبی. با این حال، در منطقه پاسیفیک و بهویژه استرالیا، تقاضا قویتر بود. بازار هَندیسایز در پاسیفیک نیز با تعادل بیشتری همراه شد و در آتلانتیک، کاهش عرضه به افزایش نرخها از مبدا خلیج مکزیک انجامید.
رکوردزنی در معاملات بازار تانکرهای سوئزماکس
بازار کشتیهای تانکر سوئزماکس پس از هفتههای نزولی، به کف قیمتی خود رسید و با افزایش تعداد قراردادهای اجاره، یکی از شلوغترین هفتههای خود را ثبت کرد. تحلیلگران انتظار دارند نرخها در هفته آینده روند صعودی به خود بگیرند.
بازار اوراقسازی همچنان راکد
در بخش اوراقسازی کشتی، بازار تحت تأثیر کاهش فعالیتها بهویژه در هند، همچنان راکد باقی مانده است. حدود ۷۰ درصد از تأسیسات بازیافت کشتی در هند غیرفعال هستند و حجم اوراقسازی جهانی از ابتدای سال ۲۰۲۲ تاکنون تنها به ۳۴ میلیون Dwt رسیده است که پایینتر از میانگین سالانه دهه گذشته است. قیمت قراضه نیز با اندکی کاهش، به ۴۵۵ دلار برای کشتیهای تانکر و ۴۶۰ دلار برای کشتیهای فلهبر رسید.