به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از سایت کانتینر نیوز؛ این پروژه که اولین برنامه از نوع خود در جهان است تأیید گامی مهم به سوی تغییر الگوی فنّاوری است که امکانات جدیدی را برای ایمنی، اقدامات اقلیمی و بهرهوری عملیاتی در بخش دریایی باز میکند.
براساس این گزارش دانمارک پس از شش سال فعالیت در توسعه این پروژه گامی به سوی یک زیرساخت دریایی کارآمدتر و دیجیتالتر برمیدارد.
این آزمایش با همکاری آژانس مدیریت اضطراری دانمارک DanPilot و Danelec و طیف وسیعی از شرکتهای کشتیرانی از جمله Maersk، که کشتیهای فعال در منطقه آزمایش را در اختیار دارند، انجام میشود.
از طریق این برنامه آزمایشی ایجاد شده توسط DanPilot و Danelec میتوان کشتیها را از خشکی هدایت کرد و فقط برای کنترل آن از دادههای پیشرفتهای که مستقیماً از کشتیها منتقل میشوند، استفاده کرد.
دوره آزمایشی این پروژه تا ۱۸ ماه طول خواهد کشید و شامل تقریباً ۵۰ هدایت کشتی خواهد بود. هدایت کشتی از مرکز کنترل یا اتاق فرمان در خشکی انجام میشود.
براساس این گزارش هدف این برنامه آزمایشی بهبود ایمنی فرمانده و کاهش مصرف سوخت کشتیها بدون به خطر انداختن ایمنی ناوبری است. به این ترتیب، هدایت از راه دور میتواند از رهبری دریایی دانمارک در تغییر به سمت کشتیرانی ایمنتر و پایدارتر پشتیبانی کند.
این تأئیدیه به عنوان بخشی از تلاش گستردهتر برای افزایش ایمنی و آمادگی در دریا اعطا شده است. این آزمایش به عنوان پایهای برای مقررات آینده و کاربردهای گستردهتر احتمالی، چه در سطح ملی و چه در سطح بینالمللی، عمل خواهد کرد.
برنامه هدایت از راهِ دور برای اولین بار، به فرماندهان کشتی اجازه میدهد کشتیهای منتخب را بدون سوار شدن فیزیکی به آنها، از طریق آبهای دانمارک هدایت کنند این عملیات از یک مرکز کنترل در شهر راندرز دانمارک انجام میشود و بخش سوار شدن فیزیکی به کشتیها را حذف میکند.
در این گزارش آمده است برای بخش دریایی، هدایت از راه دور مزایای قابل توجهی دارد. کشتیها دیگر نیازی به تغییر مسیر یا بالا و پایین کردن سرعت برای سوار شدن به یک فرمانده نیاز ندارند که منجر به کاهش مصرف سوخت میشود. در عین حال، نیاز به قایقهای راهنما در سناریوهای مربوطه حذف میشود. همچنین در مصرف سوخت و منابع لجستیکی بدون به خطر انداختن ایمنی عملیاتی صرفهجویی میشود.
در طول مرحله آزمایش، این فنّاوری فقط در کشتیهایی که الزامات فنی خاصی را برآورده میکنند و فقط در آبهای تعیینشده استفاده خواهد شد. انتظار میرود این راهکار برای حداکثر ۱۰ درصد از عملیات هدایت کشتی DanPilot در آبهای دانمارک مناسب باشد.