۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۰۹:۴۷

ترافیک در بنادر چینی به ازدحام دوران کرونا برگشت

با کاهش تعرفه‌ها بین چین و آمریکا بنادر چینی این روز‌ها با ازدحام بیش از حد مواجه شده و ترافیک بندری شدید از محل بالا رفتن میانگین رزرو کانتینر تا ۲۷۷ درصد همزمان با بالارفتن نرخ‌ها به چشم می‌خورد. تحلیلگران شرایط پدید آمده طی روز‌های اخیر را باتلاقی قلمداد می‌کنند که مانند دوران همه‌گیری کرونا گریبان دست اندرکارا ن حمل‌ونقل دریایی را گرفت.
کد خبر: ۱۰۳۱۷۶

ترافیک در بنادر چینی به ازدحام دوران کرونا برگشت

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، خبرگزاری رویترز از چین گزارش داد: در حالی‌که تنش‌زدایی تجاری ایالات متحده و چین تقاضا‌ی کالا را احیا می‌کند، اما مالکان کشتی‌های کانتینری به شدت دچار مشکل شده‌اند.

بر این اساس رزرو کشتی‌های کانتینری برای محموله‌های چین به آمریکا از زمان اعلام مهلت  ۹۰ روزه در مورد تعرفه‌های تنبیهی تلافی‌جویانه به طور غیر‌قابل تصوری افزایش یافته است؛ این کار باعث ایجاد ترافیک در بنادر و کارخانه‌های چینی شده است که ممکن است هفته‌ها طول بکشد تا تخلیه شوند.

براساس این گزارش از دید تحلیلگران، صادر کنندگان و وارد کنندگان برای ورود کالا قبل از مهلت تعیین شده برای تنظیم مجدد تعرفه‌ها، در حال رقابت هستند. این کار زمینه را برای اختلالاتی فراهم می‌کند که یادآور باتلاق حمل‌و‌نقل در‌یایی جهانی در طول همه‌گیری کووید-۱۹ است.

بر این اساس افزایش حجم محموله‌ها در دروازه‌های تجاری بزرگ مانند بندر یانتیان شنژن که بیش از یک چهارم صادرات چین به ایالات متحده را مدیریت می‌کند، صاحبان کشتی را به تکاپو انداخته تا اسکله‌ها را هماهنگ کرده و برنامه‌های کشتی‌ها را تنظیم کنند.

طبق داده‌های شرکت مشاوره دریایی Drewry، نرخ حمل‌و‌نقل خارج از قرارداد از شانگهای به لس‌آنجلس  دیروز نسبت به هفته قبل ۱۶ درصد افزایش یافت و به ۳۱۳۶ دلار برای هر کانتینر ۴۰ فوتی رسید. این  نرخ کمتر از نصف نرخ در آوریل ۲۰۲۴ میلادی است، در صورت اجرای طرح افزایش نرخ‌ها پیش‌بینی می‌شود از اول ژوئن نرخ‌ها به شدت افزایش یافته و به حدود ۶۰۰۰ دلار برای هر کانتینر برسد.

همان‌گونه که اشاره شد تحلیلگران این روز‌ها را با دوران کرونا مقایسه می‌کنند، زیرا در روز‌های اولیه همه‌گیری مانند حالا افزایش تقاضای کالا کارخانه‌ها و کشتی‌های کانتینری را تحت‌الشعاع قرار داد و زنجیره‌های تأمین را مختل کرد. کارشناسان حمل‌و‌نقل و خرده‌فروشی می‌گویند ۹۰ روز، زمان کافی برای اکثر کارخانه‌ها برای پُر کردن سفارشات جدید نیست.

به دلیل اینکه صاحبان کشتی‌ها سفر‌ها و برنامه‌های چین به ایالات متحده را حذف کرده بودند به همین جهت تعداد کمتری از کشتی‌های باری در دسترس هستند. تحلیلگران Drewry می‌گویند پیش از این کشتی‌های اقیانوس‌پیما سفر‌های دریایی را لغو می‌کردند، اما هم اکنون تقاضا به طور قابل توجهی متفاوت است.

سخنگوی اپراتور خط کشتیرانی کانتینری آلمانی هاپاگ لوید به رویترز گفت: تقاضا آنقدر بالاست که ما فقط می‌توانیم به مشتریانی که قرارداد‌های بلندمدت با ما بسته‌اند، خدمات ارائه دهیم. ما به سختی فضای کافی برای رزرو‌های خودجوش داریم.

در همین حال شرکت Vizion، ارائه‌دهنده نرم‌افزار ردیابی کانتینر، اعلام کرد: میانگین رزرو‌ها در روز پایانی هفته قبل نسبت به هفته پیش از آن ۲۷۷ درصد افزایش یافته  است.

صاحبان کارخانه‌ها به رویترز گفتند: در حال رزرو محموله‌ها  به مقصد فروشگاه‌های ایالات متحده، از جمله والمارت هستند.

ریچارد لی، مدیرعامل NCL Logistics، در چین گفت: همۀ عوامل دست اندرکار در شرکت و سایر شرکت‌ها بسیار مشغول هستند. آنها در حال آماده‌سازی محصولات زیادی هستند تا بلافاصله از چین به ایالات متحده ارسال شوند.

وی پیش بینی کرد: ترافیک بندری در هفته‌های آینده به هجوم ورود به بنادر ساحل غربی ایالات متحده تبدیل خواهد شد.

با این حال مدیر اجرایی بندر لس‌آنجلس شلوغ‌ترین بندر دریایی ایالات متحده برای حمل‌و‌نقل‌های اقیانوسی از چین، سونامی محموله در سطح کووید را پیش‌بینی نمی‌کند. بلکه موجی بزرگ، اما قابل مدیریت را پیش‌بینی می‌کند.

در گزارش رویترز آمده است: تعرفه‌های دوره دوم ترامپ، خرده‌فروشی، خانه‌سازی و تولید در ایالات متحده که محرک‌های اصلی حمل‌و‌نقل کانتینری هستند، تضعیف کرده است. علاوه بر این بسیاری از شرکت‌های آمریکایی موجودی انباشته شده قبل از اعمال تعرفه‌های ترامپ بر چین و سایر کشور‌ها را نگه داشته‌اند و هیچ کس نمی‌داند که با پایان مهلت ۹۰ روزه در ماه اوت عوارض واردات چقدر خواهد بود.

جسیکا دانکرت، معاون رئیس زنجیره تأمین گروه تجاری انجمن رهبران صنعت خرده‌فروشی آمریکا گفت: بسیاری از خرده‌فروشان در حال اولویت‌بندی محصولات برای سفارش و ارسال هستند.

برخی از تأمین‌کنندگان بزرگ برای سه خودروساز بزرگ دیترویت به رویترز گفتند که بنا به درخواست مشتریان، قطعات را از چین وارد و انبار می‌کنند.

برخی دیگر از افزایش موجودی خودداری کردند و گفتند که فاقد فضا و بودجه کافی برای انجام این کار هستند.

یک صادرکننده کالا‌های هالووین از شهر ییوو در چین به رویترز گفت: افزایش تعرفه‌ها کل سفارشات امسال را به نصف کاهش داده است و هشدار داد که خریداران بالقوه در حال اتمام زمان هستند. اگر اکنون سفارش دهید باید منتظر بمانید تا ببینید آیا خیلی دیر خواهد شد یا خیر.

ارسال نظرات
آخرین اخبار