۱۳ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۲

چین در صدر ۱۰ کشور برتر مالکان کشتی جهان

صعود چین به صدر رتبه‌بندی مالکان کشتی جهان با آغاز سال ۲۰۲۵، منعکس کننده دوره جدیدی از مالکیت کشتی توسط این کشور است. ژاپن، یونان و آمریکا همچنان جایگاه خود را پس از چین حفظ کرده‌اند. با توجه به شرایط در حال تغییر صنعت کشتیرانی و اوج گیری روند‌های سرمایه‌گذاری در حال ظهور در بخش کشتی‌های حامل LNG و LPG مشخص نیست کدام کشور در دهه آینده رهبری صنعت کشتیرانی را عهده‌ دار خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۲۰۴۲

چین در صدر ۱۰ کشور برتر مالکان کشتی جهان

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از مارین لینک؛ بر اساس گزارش شرکت فنّاوری تجارت دریایی Veson Nautical با ورود به سال ۲۰۲۵ میلادی، ۱۰ کشور برتر مالک کشتی به شرح زیر معرفی شد:

۱- چین با ارزش ناوگان ۲۵۵ میلیارد دلاری

چین از سال‌های قبل به عنوان بزرگترین دارندۀ ناوگان کشتیرانی از نظر تعداد کشتی‌ها شناخته می‌شود، اما در حال حاضر به با ارزش‌ترین مالک ناوگان جهان تبدیل شده است و با ارزش کل ناوگان ۲۵۵ میلیارد دلاری از ژاپن پیشی گرفته  و در صدر رتبه بندی ۱۰ کشور برتر جهان قرار دارد.

ناوگان چین در بخش‌های فله و کانتینر به ترتیب ۶۸.۴ و ۶۳.۵ میلیارد دلار ارزش دارند.

افزایش ارزش کشتی‌ها عمدتاً به دلیل اختلالات در دریای سرخ و افزایش تقاضای تُن مایل می‌باشد، زیرا کشتی‌ها برای جلوگیری از درگیری‌ها در اطراف دماغۀ امید نیک حرکت می‌کنند. ظهور چین به عنوان برترین مالک کشتی جهان بازتابی از سرمایه گذاری‌های تهاجمی آن در بخش کشتی سازی، توسعه مسیر‌های تجاری جهانی و نفوذ فزاینده آن در لجستیک دریایی است.

ارزش کشتی‌های بخش فله این کشور در حال افزایش است به گونه‌ای که کشتی‌های ۲۰ ساله کیپ سایز (۱۸۰۰۰۰ DWT)  در سال  گذشته ۲۶.۹۸ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

در بخش کشتی‌های کانتینر‌ی کوچک و متوسط  ۲۰ ساله (۱۷۵۰ TEU)  چین شاهد افزایش بی‌سابقه ۱۷۱.۸۶ درصدی ارزش  می‌باشد.

کشتی‌های نفتکش نیز از نظر تعداد در کل جهان پیشرو هستند. بر این اساس چین با ۱۷۶۴ کشتی نفتکش  بزرگترین ناوگان نفتکش  جهان را به ارزش ۴۷.۹ میلیارد دلار در اختیار دارد.

۲- ناوگان ۲۳۱ میلیاردی ژاپن

ژاپن که در حال حاضر در رتبه دوم جدول ۱۰ مالک کشتی جهان قرار دارد، دارای ناوگان ۲۳۱.۳ میلیارد دلاری است که نشان دهندۀ رشد ۱۲ درصدی در سال ۲۰۲۴ میلادی می‌باشد. اگرچه چین از این کشور پیشی گرفته است، اما ژاپن همچنان به عنوان یک بازیگر مسلط، به ویژه در بازار‌های تخصصی کشتی‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد. برای مثال بزرگترین ناوگان LNG  متعلق به این کشور ۴۰.۹ میلیارد دلار ارزش دارد.

از سوی دیگر ژاپن پیشرو در  بخش کشتی‌های حامل LPG و ناوگان کانتینر یخچالی است که ارزش ناوگان LPG حدود ۱۵.۱ میلیارد دلار و ناوگان کانتینر یخچالی ۱.۳ میلیارد دلار ارزش گذاری شده است.

ارزش کشتی‌های فله‌بر این کشور در اکتبر ۲۰۲۴ میلادی به اوج خود رسید و تعهد ژاپن به دارایی‌های کشتی با ارزش بالا را تقویت کرد.

۳- یونان با ناوگان نفتکش ۷۱ میلیارد دلاری

یونان طبق روال سال‌های گذشته در جایگاه سوم قرار دارد و همواره در میان کشور‌های برتر دریایی جهان جای  دارد. در حالی‌که چین تعداد تانکر‌های نفتی بیشتری را در اختیار دارد، اما ارزش ناوگان نفتکش یونان بالاتر بوده  و به ۷۱.۳ میلیارد دلار می‌رسد که ۲۳.۳ میلیارد دلار بالاتر از چین است.

قدرت یونان در موقعیت استراتژیک آن در خطوط کشتیرانی جهانی و توانایی آن برای سرمایه گذاری علی‌رغم تغییرات ژئوپلیتیکی، تحریم‌های روسیه و درگیری‌های دریای سرخ است که تقاضا را افزایش داده است.

یونان دومین ناوگان بزرگ حامل‌های LNG را با  ۱۴۳ فروند  کشتی به ارزش ۳۲.۴ میلیارد دلار را دارا می‌باشد.

۴- آمریکا  مالک بزرگ کشتی‌های  مسافری کروز

آمریکا رتبه چهارم را با ناوگان ۱۱۶.۴ میلیارد دلاری در اختیار دارد که نشان دهندۀ افزایش ۱۶.۵ میلیارد دلاری نسبت به سال ۲۰۲۴ میلادی است. ارزش ناوگان این کشور نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار افزایش یافته است که منعکس کننده تقاضای رو به رشد برای انجام سفر‌های لوکس اقیانوسی است.

ایالات متحده دارای بزرگترین ناوگان کروز در سطح جهان است که ارزش آن ۵۸.۶ میلیارد دلار است.

ناوگان برتر رو- رو  نیز از نظر ارزش ۲.۶ میلیارد دلار  تخمین زده می‌شود، اگرچه در این بخش از نظر  تعداد ناوگان از ژاپن و ترکیه عقب است.

۵- سنگاپور متکی به بازار قوی کشتی‌های حمل LPG

سنگاپور با ناوگان ۱۰۷.۲ میلیارد دلاری که ۲۱ میلیارد دلار نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، همچنان  در رتبه پنجم است. بازار قوی LPG ارزش دارایی‌های سنگاپور را به میزان قابل توجهی افزایش داده است  به طوری‌که نسبت به سال قبل ۵۰.۵ درصد افزایش یافته است. موقعیت استراتژیک سنگاپور و زیرساخت‌های بندری پیشرفته همچنان آن را به یک قطب دریایی بزرگ تبدیل کرده است. سنگاپور مالک دومین ناوگان بزرگ LPG به ارزش ۱۴ میلیارد دلار است.

همچنین در بخش کشتی‌های پشتیبانی فراساحلی (OSV) ناوگانی به ارزش ۴.۴ میلیارد دلار در اختیار دارد.

۶- کره جنوبی دارنده چهارمین ناوگان حمل LNG

ناوگان ۶۹.۶ میلیارد دلاری کره جنوبی که در جایگاه ششم قرار دارد، طی سال گذشته ۲ میلیارد دلار افزایش  یافت. در حالی‌که کره جنوبی از نظر تعداد کشتی در لیست ۱۰ کشتی برتر نیست، اما سرمایه گذاری‌های کره جنوبی در کشتی‌های با ارزش بالا این کشور را در بین مالکان برتر رقابتی نگه می‌دارد. این کشور چهارمین ناوگان بزرگ LNG به ارزش ۱۷.۲ میلیارد دلار را از آن خود کرده است.

۷ - انگلیس سرمایه گذار کشتی‌های حمل LPG

انگلیس علیرغم اینکه در رتبه بندی ۱۰ مالک کشتی برتر از نظر تعداد کشتی‌ها قرار ندارد، اما به رتبه هفتم صعود کرده است. سرمایه گذاری‌های استراتژیک در بخش کشتی‌های حمل LPG و کشتی‌های کانتینری جایگاه انگلیس را در بازار جهانی تقویت کرده است. بخش کروز ۲۵ درصد از ارزش کل ناوگان بریتانیا را تشکیل می‌دهد.

ارزش  ناوگان نفنکش نیز با ۳۲ درصد افزایش به ۹.۵ میلیارد دلار رسیده است.

۸ - نروژ بازیگر کلیدی حمل‌و‌نقل انرژی پاک

نروژ با ناوگانی به ارزش ۶۸.۵ میلیارد دلار رتبه هشتم را حفظ کرده است که ارزش ناوگان آن ۱۰ میلیارد دلار نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. سرمایه گذاری‌های نروژ در بخش LNG و LPG آن را به عنوان یک بازیگر کلیدی در آینده حمل‌و‌نقل انرژی پاک مطرح می‌کند.

ناوگان LNG هم  اکنون ۱۳.۶ میلیارد دلار ارزش دارد که ۲۰ درصد از ناوگان نروژ را تشکیل می‌دهد.

کشتی‌های خودرو‌بر هم با  ارزش ۱۰.۸ میلیارد دلار افزایش یک میلیارد دلاری را نشان می‌دهد.

۹- سوئیس دارنده ناوگان بزرگ کانتینری

سوئیس با ناوگان ۶۸ میلیارد دلاری، به دلیل رشد بخش کانتینری و گسترش مداوم  خط کشتیرانی MSC، دوباره وارد ۱۰ کشور برتر شد. با رهبری MSC، سوئیس در حال تقویت نقش خود به عنوان یک ناوگان بزرگ کانتینری است.

در سال ۲۰۲۴ میلادی خط کشتیرانی MSC حدود ۶۳ کشتی دستِ دوم به ناوگان خود افزود و ۶۴ سفارش جدید برای تحویل بین سال‌های ۲۰۲۶ تا ۲۰۲۹ میلادی ثبت کرد.

۱۰- آلمان سقوط به رتبه دهم

آلمان با طی کردن روند نزولی خود نسبت به سال‌های گذشته این بار به رتبه دهم سقوط کرد. با این حال ارزش ناوگان آن با ۵۵.۶ درصد رشد سالانه به ۲۷.۷ میلیارد دلار رسیده است. تسلط تاریخی آلمان در کشتی‌های کانتینری هنوز مشهود است، اما جایگاه آن در رتبه بندی جهانی با گسترش تهاجمی سایر کشور‌ها تضعیف شده است.

مترجم:بهاره قهرمانی

ارسال نظرات
آخرین اخبار