۰۷ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۰

صنعت کشتیرانی در سال ۲۰۲۵: تبدیل فرصت‌ها به تغییر ات پایدار

صنعت دریایی در سال ۲۰۲۴ نشان داد پایداری و دیجیتالی شدن در مرکز توجه این صنعت قرار دارد. در حالی‌که علی‌رغم بحران دریای سرخ و حمله به کشتی‌ها، پیشرفت‌های قابل توجهی در این زمینه حاصل شده است، اما چالش‌هایی مانند انطباق با مقررات، توسعه زیرساخت‌ها، ارتقای فنّاوری‌های دیجیتالی، پذیرش سوخت جایگزین و اجرای مقررات کاهش ۲ درصدی میزان کربن در اروپا همچنان در این مسیر وجود دارد. به گفته کارشناسان و تحلیلگران سال ۲۰۲۵ میلادی مسیر صنعت کشتیرانی را به خوبی تعیین خواهدکرد.
کد خبر: ۱۰۱۹۷۰

صنعت کشتیرانی در سال ۲۰۲۵: تبدیل فرصت‌ها به تغییر ات پایدار

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از سایت کانتینر نیوز؛ بر‌اساس گزارش شرکت X-PRESS FEEDERS سال ۲۰۲۴ میلادی در چندین نقطه عطف کلیدی حرکت صنعت حمل‌و‌نقل در‌یایی را به سمت پایداری رقم زد. از جمله راه‌اندازی اولین کشتی متانول دوگانه سوز Eco Maestro، راه اندازی اولین شبکه تغذیه کننده متانول در اروپا Green Finland X-Press (GFX) و Green Baltic X-Press (GBX) را می‌توان نام برد.

از سوی دیگر اولین عملیات ذخیره سازی متانول سبز که در نوع خود بی‌نظیر است در سنگاپور صورت گرفت که امکان سوخت گیری همزمان و جابه‌جایی محموله‌های را  تسریع می‌بخشد.

بر‌اساس این گزارش ارزیابی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد تمام  تلاش‌ها در سال ۲۰۲۵ میلادی بر تعهد صنعت کشتیرانی به نوآوری و نقشه راه دستیابی به انتشار خالص صفر تا سال ۲۰۵۰ میلادی تأکید می‌کند. صنعت کشتیرانی از طریق مشارکت، نوآوری و استراتژی‌های عملی، به طور فعال در حال شکل دادن به کربن‌زدایی صفر درصدی صنعت حمل‌ونقل دریایی است.

در این گزارش آمده است اجرای مقررات FuelEU Maritime از اول ژانویه ۲۰۲۵ میلادی که مستلزم کاهش ۲ درصدی شدت کربن در هر کشتی است، باعث تعدیل سوخت در صنعت کشتیرانی خواهد شد.

از سوی دیگر اتصال کشتی‌ها به برق شبکه‌های ساحلی بنادر در حالی‌که در اسکله هستند یک راه حل عملی برای کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای است. با سرمایه گذاری هنگفت بنادر اروپایی در زیرساخت‌های برق ساحلی، گامی حیاتی در ایجاد بنادر سبزتر با انتشار کمتر صورت می‌گیرد با این توضیحات  در سال جاری میلادی تغییر به سمت ایجاد شبکه‌های تجاری منطقه‌ای به طور فزاینده‌ای حیاتی می‌شود.  

اپراتور‌ها نقشی اساسی در افزایش چابکی زنجیرۀ تأمین و لجستیک کالا دارند. در عین حال اثرات زیست محیطی را به حداقل می‌رسانند. ناگفته نماند فنّاوری دیجیتالی با نظارت در زمان واقعی، تعمیر و نگهداری پیش‌بینی‌شده، و برنامه‌ریزی بندری بهینه‌شده منجر به نتایج پایدار می‌شود،  به هرحال سنگ بنای کارایی عملیاتی باقی خواهد ماند.

در بخش بهره وری عملیاتی  پیشرفت‌های هدفمند مانند دستگاه‌های صرفه جویی در انرژی و استفاده از رنگ ضد رسوب به کاهش اصطکاک و بهبود بهره وری سوخت کمک می‌کند.

به‌طور کلی با پیشرفت ناوگان دوگانه سوز، همکاری در زیرساخت سوخت جایگزین و حمایت از همسویی نظارتی، گام‌های ملموسی برای کاهش اثرات زیست محیطی برداشته می‌شود، بدین ترتیب رویکرد صنعت کشتیرانی در سال‌های گذشته نشان داده و در سال جدید نیز فعالیت‌های برنامه ریزی شده را تضمین می‌کند که با وجود تمامی چالش‌هایی که دارند، راه‌حل‌هایی ارائه خواهد شد تا  کارایی عملیاتی را با پایداری متعادل ‌کند.

با آغاز سال ۲۰۲۵ میلادی صنعت کشتیرانی بر تعهد خود به نوآوری، همکاری و پیشرفت عملی ثابت قدم می‌ماند و از طریق تلاش‌های گسترده صنعت، می‌تواند این فرصت‌ها را به تغییرات پایدار تبدیل کرده و تجارت جهانی را به سمت افقی پاک‌تر و انعطاف‌پذیرتر هدایت کند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار