به گزارش گروه بینالملل مانا، مؤسسه DNV با انتشار گزارشی اعلام کرد که سوخت LNG تنها سوخت جایگزین عملی موجود برای صنعت کشتیرانی است که در حال حاضر در دسترس مالکان کشتی قرار دارد، زیرا سوختهای سبز دیگر هنوز تا رسیدن به مرحله تولید انبوه فاصله دارند. حتی برای آن دسته از مالکان کشتی که ممکن است به سوختهای دیگری فکر کنند، سوخت LNG پیشنهاد بهتری است. به گفتۀ کارشناسان، این سوخت همچنان انرژی ایدهآل برای صنعت کشتیرانی محسوب میشود. همچنین، برای دستیابی به اهداف کاهش انتشار گازهای گلخانهای در سال ۲۰۵۰ میلادی، نمیتوان سوخت LNG را نادیده گرفت.
هر روز سرمایهگذاریهای جدیدی برای سفارش ساخت کشتیهایی با سوخت LNG در سراسر دنیا انجام میشود و بر تعداد این قبیل کشتیها افزوده میشود. آمارها نشان میدهد که تعداد کشتیهای فعال با سوخت LNG از ۲۱ فروند کشتی کوچک در سال ۲۰۱۰ میلادی، به ۵۹۰ کشتی در اندازه کوچک در حال حاضر در سطح جهان افزایش یافته است و بزرگترین کشتیهای کانتینری جهان دو برابر کشتیهای کوچک سال ۲۰۱۰ میلادی فعالیت میکنند.
این گزارش نشان میدهد که با سفارش ۵۶۴ فروند کشتی کانتینری دیگر، تعداد کل کشتیهای LNG در حال بهرهبرداری تا پایان سال ۲۰۲۸ میلادی به ۱۱۵۴ فروند خواهد رسید. همچنین، ۷۷۲ کشتی حامل LNG در حال فعالیت هستند و ۳۴۱ فروند دیگر تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی سفارش داده شدهاند. این بدان معناست که بیش از ۲۰۰۰ کشتی از ۶۰۰۰۰ کشتی بزرگ جهان با سوخت LNG فعالیت میکنند.
کشتیهای دوگانهسوز LNG یکسوم سفارشهای ساخت جدید را تشکیل میدهند و ناوگان با سوخت LNG در حال کار و سفارش داده شده، ۱۴۲.۵ میلیون تُن DWT یعنی ۶ درصد از کل ۲۲۲۴ میلیون تُن DWT جهان را تشکیل میدهد.
مؤسسه DNV در پایان گزارش تأکید کرد که LNG میتواند تولید گازهای گلخانهای و ذرات معلق و همچنین انتشار NOx را تا ۹۵ درصد و انتشار گازهای گلخانهای را تا ۲۳ درصد کاهش دهد.
در حال حاضر، مراکز ذخیرۀ سوخت LNG در ۱۸۵ بندر در دسترس است و ۵۰ بندر دیگر در سال آینده به آن اضافه خواهد شد. به رسمیت شناختن سوخت LNG باعث میشود این سوخت نقش مهم و بلندمدتی در کربنزدایی دریایی و آینده صنعت حملونقل داشته باشد.