۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۷

نرخ‌های بالای حمل‌ونقل کانتینر‌ی بازار اوراق کشتی‌ها را کساد کرده است

بازار داغ حمل‌و‌نقل کانتینری که روز به روز بر افزایش نرخ‌ها دامن می‌زند باعث شده تا مالکان کشتی ترجیح دهند به جای اسکراپ کشتی‌ها آن‌ها را در خطوط مختلف به کار گیرند بر این اساس در نیمه اول سال ۲۰۲۴ تنها ۳۴ کشتی با تناژ ۴۸۶۰۰ teu به یارد‌های اوراق اعزام شدند که این رقم در مدت مشابه سال ۲۰۲۳ حدود ۷۷ هزار teu بوده است.
کد خبر: ۹۹۶۰۲

نرخ‌های بالای حمل‌ونقل کانتینر‌ی بازار اوراق کشتی‌ها را کساد کرده است

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ مؤسسه آلفا لاینر در گزارش هفتگی اخیر خود با اشاره به بازار کساد  صنعت اوراق  یاد‌آور شد: میزان اسکراپ کشتی در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ میلادی بیش از ۸۱ هزار teu  بوده است که به نظر می‌رسد با توجه به شرایط فعلی حمل‌و‌نقل ناشی از بحران دریای سرخ در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ میلادی مالکان کشتی کمتر به دنبال اوراق کشتی باشند.  

بر‌اساس این گزارش تحلیلگران آلفا لاینر اعتقاد دارند همانگونه که قبلاً اشاره شد بازار اجاره کشتی‌های کوچک و متوسط به علت طولانی بودن مسیر از طریق دماغه امید نیک برای کشتی‌های کوچک و متوسط رونق پیدا کرده و به همین جهت میزان اوراق کشتی نسبت به سال قبل کمتر شده است، زیرا مالکان و اپراتور‌ها ترجیح می‌دهند در این مسیر بیشتر از کشتی‌های سایز پایین استفاده کنند، بدین ترتیب کشتی‌های قدیمی با شرایط بسیار سود‌آور به جای اوراق در حال فعالیت هستند.

در ادامه گزارش آمده است: علی‌رغم اینکه میزان اوراق کشتی در ۶ ماهه اول سال ۲۰۲۴ میلادی نسبت به سال ۲۰۲۳ میلادی کمتر بوده، اما تا کنون کشتی‌های جدید کانتینری با ظرفیت ۱.۷ میلیون teu تحویل سفارش دهندگان شده است.

در این راستا قرار است کشتی‌های جدید کانتینری به میزان ۱.۴ میلیون teu تا پایان سال جاری تحویل مالکان شود، با این حال افزایش این میزان ظرفیت به حمل‌و‌نقل کانتینری در شرایط فعلی که اوج نرخ‌های حمل کانتینر و اجاره روزانه کشتی‌های کانتینری است، باعث نمی‌شود که میزان اوراق کشتی بالا برود.

تحلیلگران آلفا‌لاینر علت پایین بودن میزان اوراق کشتی را نا‌امن بودن منطقه دریای سرخ و بالا بودن نرخ‌ها می‌دانند، زیرا بحران دریای سرخ از دید آنان رونق غیر‌منتظره‌ای به بازار اجاره کشتی‌های قدیمی داده است.

در ادامه گزارش آمده است: به نظر می‌رسد بحران دریای سرخ به این زودی متوقف نخواهد شد و شرایط به همین شکل به کار خود ادامه می‌دهد و انحراف کشتی‌ها به سمت بنادر آفریقای جنوبی تا سال ۲۰۲۵ میلادی به قوت خویش باقی بماند.

به همین جهت پیش‌بینی می‌شود میزان اوراق به شدت پایین باشد، این در حالی است که اگر مقررات زیست محیطی سخت‌گیرانه تری برای کشتی‌هایی که در حال حاضر در دریای سرخ تردد می‌کنند حاکم باشد، بسیاری از آنان قادر به فعالیت نخواهد بود.  

تحلیلگران آلفا‌لاینر پیش‌بینی کرده بودند در سال ۲۰۲۴ میلادی کشتی‌هایی با ظرفیت ۱۲۰ و ۲۵۰ هزار teu در سال ۲۰۲۵ میلادی به یارد‌های اوراق اعزام شود، اما این پیش‌بینی‌ها با شرایط فعلی بازار همخوانی ندارد، زیرا کشتی‌ها به جای اعزام به یارد اوراق بیشتر خرید و فروش می‌شوند و در این میان msc فعال‌ترین فروشنده کشتی‌های سایز کوچک و متوسط است.  

بررسی تحلیلگران نشان می‌دهد از بین ۳۴ فروند شناوری که برای بازیافت در نیمه اول سال فروخته شدند بیشترین تناژ مربوط به کشتی‌های ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ teu  است.  

بزرگترین کشتی که در بین آن‌ها فروخته شده ۱۲ هزار teu ظرفیت داشته است، یکی از موضوعاتی که در ارتباط با اوراق کشتی توجه تحلیلگران آلفالاینر را جلب کرده پایین بودن نرخ اوراق کشتی‌ها است که نسبت به سال قبل تفاوت چندانی نداشته است، زیرا هر تُن کشتی بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ دلار در هند و بنگلادش خریداری می‌شود.

این نرخ‌ها در ترکیه بسیار پایین است و بین ۳۴۰ تا ۳۸۰ دلار در نوسان است، همین قیمت‌ها باعث می‌شود که صاحبان کشتی قدیمی برای فروش کشتی‌ها جهت اوراق تمایلی نشان ندهند.   

در پایان این گزارش آمده است: میزان اوراق کشتی در سال ۲۰۱۶ میلادی بیشترین ارقام را به خود اختصاص داده و در این سال کشتی‌هایی با تناژ ۶۵۵ هزار teu به یارد‌های اوراق اعزام شده است و کمترین میزان آن به سال‌های ۲۰۰۶، ۲۰۰۷، ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ میلادی اختصاص دارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار