۲۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۵

پیامد‌های منفی عظیم بحران دریای سرخ بر حمل‌و‌نقل دریایی

پیامد‌های بحران دریای سرخ در سطح جهانی همچنان ادامه دارد و این بحران چالش‌های زیادی را برای زنجیره‌های تأمین ایجاد کرده است. این درحالی است که بحران شاید تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی ادامه یابد.
کد خبر: ۹۹۵۸۱

پیامد‌های منفی عظیم بحران دریای سرخ بر حمل‌و‌نقل دریایی

 


اختصاصی مانا
- حملات موشکی و پهپادی حوثی ها‌ی یمن در دریای سرخ که از اواخر سال ۲۰۲۳ میلادی شروع و تا کنون ادامه دارد باعث اختلالات بسیاری برای صنعت کشتیرانی شده است و کشتی‌ها را مجبور به تغییر مسیر از دماغه امید نیک و گسترش مسیر‌های دیگر برای کشتیرانی کرده است.

با توجه به اینکه بحران دریای سرخ حداقل  تا پایان سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴ میلادی ادامه خواهد داشت چند ماه آینده برای شرکت‌های حمل‌و‌نقلی بسیار چالش برانگیز خواهد بود.

ادامه حملات حوثی‌ها در دریای سرخ و خلیج عدن باعث بروز مشکلات عدیده‌ای برای صنعت لجستیک دریایی و زنجیرۀ تأمین شده است.

کشتی‌ها  به حرکت خود از اطراف دماغه امید نیک ادامه می‌دهند و این وضعیت صنعت حمل‌و نقلی را که با چالش‌های زیادی همراه است با فشار مضاعف روبه‌رو کرده است.

ما همگی با این بحران روبه‌رو هستیم و باید در کنارهم بمانیم و با هم با آن دست و پنجه نرم کنیم قبل از آنکه این موقعیت بخواهد ما را از هم دور کند.

 اعتقاد دارم عنوان ((پیامد عظیم)) باید بر این بحران گذاشت، زیرا طولانی  شدن مسیر به علت تغییر مسیر از دماغه امید نیک زمان زیادی را از کشتی‌ها می‌گیرد، برای مثال کاری که یک کشتی در این مسیر انجام می‌دهد در سایر مناطق دو یا سه کشتی در همان زمان انجام می‌دهند و بازدهی‌شان نیز زیاد است، البته این هم بستگی به مقدار مسیر دارد و به علت محدود بودن ظرفیت فشاری مضاعف بر  حمل ونقل دریایی  وارد شده است حتی اگر تقاضا برای حمل‌و‌نقل کانتینری همچنان به همین قدرت ادامه داشته باشد.

 هم اکنون تمام کشتی‌هایی که در حال حرکت بر سطح دریا هستند و آن دسته دیگر از کشتی‌های غیر‌فعال همگی بر  این مشکل واقف شده‌اند و برای حل آن لحظه شماری می‌کنند. البته این فقط می‌تواند بخشی از موضوع را حل کند و چالش‌های دیگری همواره صنعت حمل‌و‌نقل را درگیر کرده است که مرسک هم شامل آن است.

از سوی دیگر صادرات آسیا به خصوص کشور چین به علت نقش منطقه‌ای آن بسیار تحت تأثیر این بحران قرار گرفته است.

بحران دریای سرخ نه تنها مسیر‌های آسیا - اروپا  را از طریق کانال سوئز بلکه تمام شبکه اقیانوسی تحت تأثیر قرار گرفته است.

به طور مثال شبکه اقیانوسیه با ازدحام در بخش جنوب شرقی آسیا برای اتصال به شبکه جهانی صنعت کشتیرانی  برای حمل‌و‌نقل محموله‌ها دچار اختلال است که این مشکل باعث تأخیر در جابه‌جایی کالا شده است.

مرسک در تلاش است از طریق سرمایه‌گذاری کلیدی و تنظیمات عملیاتی مداوم مانند افزودن کانتینر و افزایش ظرفیت این مشکل را به حداقل برساند.  

 شرکت مرسک همراه با سایر خطوط کشتیرانی در صورت ادامه بحران با تنظیم شبکه خود با تعیین استراتژی‌های عرضه برای همسویی عرضه و تقاضا عمل می‌کند.  

علی‌رغم اختلالات قابل توجه برای حمل‌و‌نقل، شرکت مرسک به  پاسخ دهی به تقاضای جهانی حمل محموله از آسیا به شمال آمریکا و اروپا ادامه می‌دهد با اینکه در مسیر‌های مختلف از جمله آسیا، اروپا، مدیترانه، آفریقا و اقیانوسیه همچنان با کاهش ظرفیت مواجهیم.

مسیر‌های داخل آسیا با کمبود تجهیزات به ویژه خارج از چین مواجه هستند و با رسیدن فصل توفان‌های اقیانوس آرام این خطر تشدید می‌شود.  

تقاضا برای حمل‌و‌نقل کانتینری چین توازن را در شرکت‌هایی مانند مرسک مختل کرده است. زیرا تصمیم‌گیری برای اولویت بخشیدن به ظرفیت کشتی‌ها برای بازگرداندن کانتینر‌های خالی به چین با بارگیری کانتینر‌ها به مقاصد دیگر از مشکلات حمل‌و‌نقل است، این مشکلات ناکارآمدی زنجیرۀ تامین را مشخص می‌کند.  

در پایان خطاب به مشتریان باید گفت ما از تأثیرات این وضعیت روی کسب و کار شما کاملاً اطلاع داریم و مطمئن باشید این موضوع توسط هیچ یک از اعضای شرکت‌های کشتیرانی نادیده گرفته نمی‌شود، زیرا ما از فشاری که روی شما هست کاملاً آگاهیم.

 نویسنده: وینسنت کلرک؛ مدیر‌عامل شرکت مرسک
منبع: بلومبرگ دریایی

ارسال نظرات
آخرین اخبار