۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۳

ثبات در بازار اجاره کشتی‌های کانتینری کوچک و متوسط

بازار اجاره کشتی‌های کانتینری بین ۱۰۰۰ تا ۸۵۰۰ TEU طی سه ماهه اول ۲۰۲۴ در مسیر مثبتی قرار گرفته و با کمترین نوسان نرخ اجاره، ثبات در نرخ‌های اجاره به خوبی مشهود است.
کد خبر: ۹۸۸۲۱

ثبات در بازار اجاره کشتی‌های کانتینری کوچک و متوسط

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، مؤسسه آلفا‌لاینر در گزارش اخیر خود با اشاره به بهبود شرایط اجاره کشتی‌ها به ویژه کشتی‌های سایز کوچک و متوسط اعلام کرد این نوع کشتی‌ها که از سایز ۱۰۰۰ تا ۸۵۰۰ TEU برخوردارند همچنان از محبوبیت و مقبولیت خوبی بین اجاره کنندگان برخوردارند و نسبت به هفته‌های اخیر سقوط نرخی مشاهده نمی‌شود.  

تحلیلگران آلفا‌لاینر اعتقاد دارند اگرچه برخی شرکت‌های حمل‌و‌نقل کانتینری در سال ۲۰۲۲ میلادی دچار شرایط بد مالی شدند، اما از بحران اخیر دریای سرخ این صنعت به خوبی بهره‌برداری کرده و یا افزایش نرخ‌ها توانست به بی‌ثباتی قبلی پایان داده و امیدواری بیشتری را بین اجاره‌کنندگان و صاحبان کشتی ایجاد کند. از سوی دیگر مشتریان کالا که در اوایل بحران دریای سرخ حاضر به قبول نرخ‌های جدید نبودند حالا با توجه به شرایط پیشِ رو افزایش نرخ‌ها را به راحتی پذیرفته‌اند.

در ادامه گزارش آمده است در حال حاضر بازار قرارداد‌های اجاره کوتاه مدت و بلند مدت همچنان در جریان است و کشتی‌های بین ۱۰۰۰ تا ۸۵۰۰ teu بین ۹۵۰۰ تا ۴۸۰۰۰ دلار (براساس جدول) به عنوان نرخ روزانه قرارداد بسته‌اند.

در ادامه گزارش آمده است بحران دریای سرخ باعث شد میزان تقاضا نیز افزایش یابد، اگرچه روی نرخ‌ها نیز تأثیر داشت، اما باعث شد کشتی‌ها با دوسر پُر به مسیر خود ادامه دهند.

از‌جمله شرکت‌هایی که در بخش اجاره طی هفته‌های اخیر فعال بودند هاپاگ لوید آلمان، مرسک، کاسکو و اپراتور‌های کره‌ای و اماراتی بودند.  

همانگونه که اشاره شد نرخ‌های اجاره در شرایط فعلی از وضعیت مناسبی برخوردار است و بازار اجاره کشتی‌ها از ۱۰۰۰ تا ۹۰۰۰ teu از وضعیت بسیار خوبی برخوردارند برای مثال چندی پیش در شانگهای چین برای یک دوره یکساله یک کشتی ۳۵۰۰ teu به قیمت ۲۵۰۰۰ در روز اجاره شد.  

دیدگاه تحلیلگران آلفا‌لاینر حاکی است اگرچه افزایش نرخ اجاره اوایل بحران دریای سرخ باعث نارضایتی صاحبان کالا بود، اما در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که اپراتور‌ها و مشتریان هر دو شرایط بحران موجود در دریای سرخ و طولانی شدن مسیر‌ها را به درستی دریافته‌اند.  

در آسیا نرخ‌های اجاره بهبود یافته و به طور متوسط در منطقه آسیا کشتی‌هایی با ۲۵۰۰ teu، به میزان ۱۷۰۰۰ دلار برای مدت ۶ ماه یا یک سال قرارداد بسته می‌شود. همانگونه که اشاره شد تقاضا برای کشتی‌های متوسط بیشتر است و پیش‌بینی میشود که عرضه در هفته‌های آینده بیشتر شده و بدون شک تقاضا همزمان با آن افزایش می‌یابد که این موضوع به کمک کشتی‌های متوسط خواهد آمد.

در گزارش آلفا‌لاینر آمده نرخ اجاره کشتی‌های ۱۴۰۰ teu نسبت به سایر سایز‌های بین ۱۰۰۰ تا ۸۵۰۰ teu از مراتب قوی برخوردار است و به طور متوسط ۱۲۰۰۰ دلار در روز اجاره داده می‌شود.  

تحلیلگران آلفا‌لاینر معتقدند اوایل بحران دریای سرخ مسیر‌ها با مشکلاتی مواجه بودند، اما در حال حاضر شرایط به حالت عادی بازگشته و روز‌به‌روز بهبودی را در مسیر‌های مختلف با دور زدن دریای سرخ و انتخاب مسیر‌های بنادر آفریقا و از آنجا به مقاصد کشور‌های مختلف شاهدیم.

در پایان گزارش آمده  است اوج رونق بازار اجاره کشتی‌ها بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۴ میلادی به سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ میلادی برمی‌گردد که نرخ‌ها تا ۱۴۰۰۰۰ دلار در روز نیز بالا رفت و این ارقام  در سال ۲۰۲۳ میلادی نتوانسته بالاتر از ۴۵۰۰۰ دلار صعود کند.

ثبات در بازار اجاره کشتی‌های کانتینری کوچک و متوسط

ثبات در بازار اجاره کشتی‌های کانتینری کوچک و متوسط

ثبات در بازار اجاره کشتی‌های کانتینری کوچک و متوسط

ثبات در بازار اجاره کشتی‌های کانتینری کوچک و متوسط

ارسال نظرات
آخرین اخبار