۱۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۸

حجم تجارت دریایی جهان در سال ۲۰۲۳ به ۱۲.۴ میلیارد تن رسید

حجم تجارت دریایی جهان در سال ۲۰۲۳ میلادی با رشد ۳ درصدی به ۱۲.۴ میلیارد تن رسید که پیش‌بینی می‌شود این میزان در سال ۲۰۲۴ به ۱۲.۶ میلیارد تن برسد.
کد خبر: ۹۸۶۶۲

حجم تجارت دریایی جهان در سال ۲۰۲۳ به ۱۲.۴ میلیارد تن رسید

به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ «استیو گوردون»، مدیر‌عامل مؤسسه تحقیقاتی کلارکسونز با ارائه گزارشی به سایت‌های خبری با عنوان Shipping Review & Outlook با جمع بندی فعالیت‌های حمل‌و‌نقل دریایی در سال ۲۰۲۳ میلادی به بررسی چشم‌انداز ۶ ماهه این صنعت در سال جاری میلادی پرداخت.

بر‌اساس گزارش hellenicshippingnews شاخص ClarkSea در سه ماهه ۲۰۲۴ میلادی به طور میانگین  ۲۴۰۰۰ دلار در روز بود که نسبت به روند ۱۰ ساله اخیر ۳۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. بدین ترتیب علی‌رغم بحران دریای سرخ و بازار پیچیده صنعت کشتیرانی، مشکل عرضه و تقاضا و اختلالات ژئوپلیتیکی سطح مورد نظر  سال  ۲۰۲۳ میلادی حفظ شد.

وی در ارتباط با افزایش  میزان حجم تجارت دریایی در سال ۲۰۲۳ میلادی آن را ناشی از افزایش تجارت دریایی چین دانست و یاد‌آور شد:  در حالی این شرایط سال ۲۰۲۳ میلادی و سه ماهه اول ۲۰۲۴ میلادی تعادل پیدا کرد که ترافیک دریایی دریای سرخ ۱۰ درصد بر حمل‌و‌نقل دریایی تأاثیر گذاشت و تردد کشتی‌ها را مختل ساخت؛ از سوی دیگر کانال پاناما به شکل مطلوبی نتوانست در خدمت حمل‌و‌نقل دریایی باشد و حدود ۲.۵ درصد تجارت دریایی در سال ۲۰۲۳ میلادی به علت خشکسالی و پایین بودن سطح آب این کانال  تحت تأثیر قرار گرفت.

«استیو گوردون» در ادامه تأکید کرد: بر خلاف ۶ ماهه قبل، شرایط بازار در حال حاضر در بخش اصلی حمل‌و‌نقل دریایی قوی به نظر می‌رسد و بازار نفتکش‌ها نیز با افزایش صادرات نفت روسیه از روند خوبی برخوردار است.

 به گفتۀ وی در حال حاضر متوسط درآمد کشتی‌های حمل کانتینر کمتر از ۴۰ هزار دلار نیست که نسبت به  اوائل دسامبر ۲۰۲۳ میلادی این نرخ  به طور متوسط  ۳۷ درصد با‌لاتر است.

 ناوگان کشتی‌های حمل فله نیز شروع قدرتمندی در سال ۲۰۲۴ میلادی داشت؛ قیمت اجاره کشتی‌های فله‌بر و تانکر در سال ۲۰۲۳ میلادی با ۲۵ درصد افزایش به بالاترین سطح در ۱۵ سال اخیر رسید.  

 نرخ کشتی‌های اجاره‌ای حامل LPG به بالاترین حد در اوائل سال ۲۰۲۴ میلادی رسید، اما نسبت به این محموله‌ها نرخ کشتی‌های حامل LNG کمی پایین‌تر به نظر می‌رسد و بازار شرکت‌های فراساحلی از موقعیت خوبی برخوردار است و کشتی‌های حمل خودرو روز‌های اوج خود را می‌گذراند. پیش‌بینی می‌شود ۳۵ میلیون نفر توسط کشتی‌های کروز مسافری در سال ۲۰۲۴ میلادی جابه‌جا شوند  و درآمدی بالاتر از سال ۲۰۲۳ میلادی نصیب مالکان و اجاره کنندگان این قبیل کشتی‌ها شود.

در همین حال بازار سفارشات کشتی از رونق خوبی برخوردار است و در حال حاضر ۱۲ درصد ظرفیت ناوگان کانتینری در دست ساخت است و تعداد کشتی‌های در دست ساخت حامل LNG حدود ۹ درصد ناوگان را تشکیل می‌دهد.  

به طور کلی رشد ناوگان جهانی در سال ۲۰۲۴ میلادی با ۲.۵ میلیارد DWT که ۳ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۳ میلادی است، روبه‌رو می‌شود.  

 ظرفیت کارخانه‌های کشتی‌سازی در دهه ۲۰۱۰ میلادی با ۳۵ درصد کاهش مواجه بود، اما در حال حاضر با حمایت کشور‌های کره و چین از ساخت کشتی و یارد‌های کشتی‌سازی ظرفیت این یارد‌ها تا ۴۰ درصد افزایش یافته و همه سایت‌های کشتی‌سازی با انبوه سفارش مواجه هستند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ارزش سرمایه‌ای موجود و فعال ناوگان جهانی با اضافه کردن سفارشات فعلی به ۱.۷ تریلیون دلار رسید ه است یاد‌آور شد: ساخت کشتی‌های سبز در کانون توجه جهانی قرار دارد، اما روند آن به طور بطئی و کُند است.

قرار است تا سال ۲۰۲۶ میلادی اتحادیه اروپا با اختصاص حدود ۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری از صنعت کشتیرانی سبز حمایت کند.

 ناگفته نماند گرایش به سمت ساخت کشتی‌های سبز در هر بخشی وجود دارد و هر کشوری سعی دارد در کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای نقش داشته باشد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار