۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹

افزایش ۲۰۰ درصدی نرخ حمل کانتینر از آسیا به اروپا

نرخ حمل کانتینر از کشور‌های آسیای غربی به اروپا در ۵۲ روز بحران دریای سرخ بیش از ۲۰۰ درصد بالا رفته است.
کد خبر: ۹۸۲۵۹

افزایش ۲۰۰ درصدی نرخ حمل کانتینر از آسیا به اروپا


به گزارش گروه بین‌الملل مانا، مؤسسه تحلیلی‌-تحقیقی Xeneta اعلام کرد: بررسی تحلیلگران این مؤسسه نشان می‌دهد افزایش بیش از حد نرخ حمل کانتینر در مسیرهای شرق دور به اروپا سریعتر از دوران کووید 19 است. 

«Emily Stausoll»، تحلیلگر بازار در Xeneta در این زمینه گفت: تأثیر بحران دریای سرخ در بالا رفتن نرخ حمل کانتینر بسیار سریعتر انجام شد اگرچه به نظر نمی‌رسد که به اندازه دوران همه‌گیری کرونا طولانی باشد با این حال هم اکنون  روند افزایشی را طی می‌کند. 

به گفته وی افزایش ناگهانی بحران در دریای سرخ و بالا رفتن سریعتر نرخ‌ها‌ی حمل‌و‌نقل دریایی، صبوری و بردباری را در بین صاحبان کالا از بین برده است و براساس یافته‌های این مؤسسه برخی مالکان کشتی‌های حامل کالا بر‌اساس قرارداد‌های موجود عمل نمی‌کنند و نرخ ها را بالاتر از قراردادها در نظر می‌گیرند‌.

«پیتر ساند» تحلیلگر Xeneta در این زمینه تاکید کرد: عدم اطمینان در بازار حمل‌و‌نقل کانتینر باعث شده همه یکدیگر را متهم کنند و در این ارتباط شرکت‌های حمل‌و‌نقل کانتینری فرصت‌طلبانه عمل می‌کنند تا در‌آمد بیشتری را به دست آورند که این کار به ضرر صاحبان کالا است. 

البته در این ارتباط باید گفت که شرکت‌های حمل‌و‌نقلی در ایجاد این بحران نقشی نداشتند و انحراف از مسیر کلیدی دریایی کانال سوئز باعث افزایش نرخ‌ها شده است. 

از آن جایی‌که انتظار می رود در ماه فوریه  بازار نرخ حمل‌و‌نقل به اوج خود برسد باید دید که صبر و شکیبایی حمل کنندگان و صاحبان کالا چه میزان طول می‌کشد‌.

«Emily Stausoll» در پایان گفت: در صورتی‌که شرکت‌های حمل‌و‌نقل بتوانند با تنگناهای موجود که از محل بحران دریای سرخ  ناشی می‌شود مقابله کنند و به جای دماغه امید نیک و بندر کیپ‌ تاون مسیر بهتری را انتخاب کنند در این صورت نرخ‌ها خود به خود روند نزولی خواهد داشت؛ اما فراموش نکنیم از آن جایی‌که بحران غیر‌منتظره و ناگهانی به وجود آمد مدت زمانی طول خواهد کشید تا شاهد کاهش نرخ‌ها باشیم‌.

ارسال نظرات
آخرین اخبار