روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹

نگرانی تولید کنندگان و صادر کنندگان چینی از بحران دریای سرخ

تاجران و صادر کنندگان چین نگرانی خود را از ایجاد اختلال برای صدور کالا و افزایش نرخ حمل کالا از طریق دریای سرخ اعلام کردند، زیرا به گفتۀ آنان تجارت بین چین، اروپا و آفریقا ۴۰ درصد تجارت این کشور را تأمین می‌کند.
کد خبر: ۹۸۱۷۸

نگرانی تولید کنندگان و صادر کنندگان چینی از بحران دریای سرخ

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا خبرگزاری رویترز از پکن  گزارش داد: تاجران چینی که خودرو‌ها و تجهیزات ساخت چین را به کشور‌های اروپایی و آفریقایی صادر می‌کنند از اختلال در امر تردد کشتی‌ها و افزایش قیمت به شدت انتقاد کردند.  

«هان چانگمینگ» تاجر چینی که خودرو‌های ساخت چین را به آفریقا صادر کرده و خودرو‌های ساخت اروپا را وارد می‌کند گفت: هزینۀ حمل یک کانتینر به اروپا از دسامبر ۲۰۲۳ میلادی از ۳۰۰۰ دلار به ۷۰۰۰ دلار در حال حاضر افزایش یافته است که این  موضوع نگرانی و دغدغه زیادی برای صاحبان کسب و کار در چین  به وجود آورده است.  

به گفتۀ وی اختلال در امر تردد در دریای سرخ از سود شرکت‌های کشتیرانی با مبدأ چین به سایر کشور‌ها به شدت کاسته است، همچنین بالا رفتن بیمۀ خطرات جنگی بر کل تجارت از چین به کشور‌های دیگر آسیب می‌زند.

وی به سخنان «لی کیانگ» نخست وزیر چین در مجمع جهانی اقتصاد در داووس اشاره کرد و یاد‌آور شد: حفظ زنجیرۀ تأمین پایدار و روان   بدون در نظر گرفتن دریای سرخ بسیار سخت و مشکل است به همین جهت باید تلاش‌ها برای از‌سر‌گیری تردد ایمن در این منطقه صورت گیرد. این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که شبه نظامیان حوثی یمن قول داده‌اند آسیبی به کشتی‌های چینی نرسد.

«مایک ساگان»، معاون زنجیرۀ تأمین و عملیات در شنژن چین در زمینه اختلال در تردد کشتی در دریای سرخ گفت: متأسفانه بسیاری از مشتریان اروپایی اعلام می‌کنند فعلاً هیچ کالایی را ارسال نکنید و تا آرام شدن اوضاع دست نگه دارید.

«یانگ بینگبن» تولید کنندۀ شیر‌های صنعتی در مرکز تولیدی گوونژو در شرق چین در این زمینه گفت: مشتریان خود را در کشور‌های دیگر به علت بحران در دریای سرخ از دست داده و با افزایش ۱۵ درصدی هزینه‌ها، ارسال کالا برای ما مقرون به صرفه نیست.  

وی گفت: سفارش‌های دریافت شده‌ای که در دست اقدام دارم در صورت ارسال باعث ضرر و زیان برای شرکت خواهد شد.  

مدیر شرکت Wei Qiongfang  نیز گفت: تأمین کنندگان کالا در حال حاضر به علت تأخیر در مسیر‌ها تولیدات خود را ذخیره می‌کنند که این کار به تولید کنندگان خسارت وارد می‌کند.  

وی  در ادامه یاد‌آور شد: کارخانه‌ها تا زمانی‌که کالا‌ها به مقصد نرسند نمی‌توانند حقوق پرسنل را پرداخت کنند؛ بنابراین اگر پرداخت آن‌ها به تأخیر بیفتد آن‌ها نمی‌توانند هزینۀ تأمین کنندگان مواد اولیه و حقوق کارگران را پرداخت کنند.  

وی به یک ضرب‌المثل چینی اشاره کرده و می‌گوید: چین زمانی در بازار جهانی موفق است که کالا صادر و پول وارد شود در غیر اینصورت با مشکل مواجهیم.  

«Gerhard Flatz» مدیر‌عامل تولید پوشاک KTC در اینباره گفت: با کاهش حاشیه‌های سود ممکن است تولیدات ما متوقف شود بنابراین در حال مبارزه هستیم تا یک بحران لجستیکی از بین برود.  

«کاستلی فوندر» تولید کنندۀ قطعات مکانیکی و صادر کننده به اروپا می‌گوید: بحران دریای سرخ ممکن است برخی شرکت‌ها را به فکر انتقال تولیدات خود جهت صدور به هند وادار کند، زیرا یک هفته مدت زمان  مسیر از هند به اروپا نزدیکتر است.  

به گفتۀ وی تجارت اروپا و آفریقا ۴۰ درصد کل تجارت چین را تشکیل می‌دهد به همین جهت تأخیر در ارسال سفارشات با ضرر و زیان بیشتری برای ما روبه‌رو است.  

ضمن اینکه در آستانه سال نوی چینی حدود ۳۰۰ میلیون کارگر مهاجر در ماه فوریه به مرخصی می‌روند به همین جهت تعطیلی کارخانجات یک چالش لجستیکی برای چینی‌ها است.  

پیشنهاد افزایش سرعت کشتی در مسیر آسیا به اروپا

«مایک واکت» تحلیلگر لوید استار معتقد است: در صورتی‌که حامل‌های اقیانوسی تصمیم بگیرند سرعت کشتی‌های خود را در مسیر تجاری آسیا و اروپای شمالی تا سطح ۱۹ گره دریایی بالا ببرند می‌توانند با صرفه‌جویی در زمان با  انحراف از دریای سرخ و کانل سوئز تا حدودی مقابله کنند، زیرا اعتقاد دارم بحران در دریای سرخ به این زودی حل نمی‌شود و اعضای خطوط کشتیرانی باید برای ترانزیت طولانی‌تر از مسیر دماغه امید نیک تصمیمات جدیدی بگیرند که یکی از آن‌ها بالابردن سرعت کشتی‌ها است.  

به گفتۀ وی خطوط کشتیرانی نیاز دارند که همۀ شرکا بر سر یک استراتژی به توافق برسند که این موضوع در حال حاضر به هیچ عنوان امکانپذیر نیست.  

این تحلیلگر در ادامه گفت: متأسفانه در حال حاضر نرخ حمل کانتینر از مسیر آسیا به شمال اروپا سه برابر شده است و با توجه به تعطیلات سال نوی چینی ممکن است که بیشتر از این بالا برود. به همین جهت بازگشت آرامش به دریای سرخ با تدبیر و تصمیم گیری درست ضرورت دارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار