روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰

کاهش ۸۲ درصدی اوراق کشتی‌های نفتکش در سال ۲۰۲۳

تعداد هفت تانکر نفتی با ۲۶۵ هزار تُن DWT در سال ۲۰۲۳ به مراکز اوراق کشتی اعزام شدند که این رقم در مقایسه با ۲۷ تانکر و ۱.۵ میلیون DWT در سال ۲۰۲۲، ۸۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.
کد خبر: ۹۸۱۶۴

کاهش ۸۲ درصدی اوراق کشتی‌های نفتکش در سال ۲۰۲۳

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، بر‌اساس گزارش منتشر شده در سایت مؤسسه بیمکو کاهش ۸۲ درصدی بازیافت تانکر‌های نفتی در سال ۲۰۲۳ میلادی از سال ۱۹۹۶ تا کنون بی‌سابقه بوده است.  

بر‌اساس این گزارش «نیلز راسموسن» تحلیلگر ارشد بیمکو با اشاره به اینکه مالکان نفتکش‌ها در سال ۲۰۲۳ میلادی با حمل نفت روسیه توانستند به درآمد‌های خوبی دست یابند به همین جهت ترجیح دادند از کشتی‌های قدیمی با سن بالا برای حمل نفت استفاده کنند.  

«راسموسن» در ادامه می‌گوید: سال ۲۰۲۳ میلادی تحویل نفتکش‌های جدید نیز در پایین‌ترین سطح بود و تنها ۲.۱ درصد ناوگان نسبت به سال ۲۰۲۲ میلادی رشد کرد.  

به گفته وی با اعزام کم تانکر‌های نفتی به یارد‌های اوراق همچنین پایین بودن تحویل تعداد تانکر‌های نوساز میانگین سنی تانکر‌های نفتی در سال ۲۰۲۳ میلادی به بالاترین سطح از سال ۲۰۰۵ میلادی تا کنون رسیده است، این در حالی است که ۳۵ درصد از ناوگان نفتکش جهان بیش از ۲۰ سال عمر دارند.  

در ادامه گزارش بیمکو آمده است در سال ۲۰۲۳ میلادی گام‌هایی نیز برای نوسازی ناوگان توسط مالکان کشتی برداشته شد و قرارداد‌های جدیدی با شرکت‌های کشتی‌سازی چین و کره جنوبی به امضا رسید که نسبت به ۱۰ سال گذشته این سفارشات دو برابر شد و بدین ترتیب در صورت تحویل این نفتکش‌ها ۱۲ درصد به ناوگان نفتکش جهانی اضافه شد.  

اما دستیابی به این آمار زمان‌بر خواهد بود، زیرا تحویل این نفتکش‌ها صرفاً در سال ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ میلادی میسر خواهد بود.

بدین ترتیب تحویل نفتکش‌ها با ۱۰ میلیون DWT برای سال ۲۰۲۵ میلادی و ۲۳ میلیون DWT برای سال ۲۰۲۶ میلادی  برنامه ریزی شده است.  

در پایان این گزارش آمده است مالکان کشتی گام‌هایی را برای جایگزینی سوخت سنتی با سوخت سبز برداشتند و هم اکنون ۹۷ فروند نفتکش با سوخت‌های جایگزین فعالیت می‌کنند‎.

ارسال نظرات
آخرین اخبار