به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از safety4sea؛ در ادامه اجلاس جهانی COP ۲۸ که در امارات برگزار شد، مقرر شد صاحبان کالا، اپراتورهای کشتی، مدیران بنادر و شرکتهای ذخیره سازی سوخت و سازندگان تجهیزان به منظور تولید سوختهای تجدید پذیر امکانات لازم را به طور مشترک فراهم کنند.
براساس این بیانیه شرکتهایی که در زنجیرۀ حملونقل و تأمین و لجستیک کالا فعالیت میکنند باید تا سال ۲۰۴۰ میلادی، ۹۰ درصد از کشتیها و تجهیزات قابل استفاده در حملونقل و صنایع دریایی را به سوختهای سبز تبدیل کنند.
بدین ترتیب تولید کنندگان تجهیزات مربوط به صنایع دریایی متعهد میشوند که ماشینآلات و تجهیزاتی که در داخل کشتی و سایر محصولات دریایی مورد استفاده قرار میگیرد و نسبت به تسریع تولید سوخت و بهسازی موتورآلات، اقدامات لازم را به عمل آورند.
اگرچه از دید کارشناسان امضای این بیانیه تلاش IMO را برای استفاده از سوختهای سبز و تعیین ضربالاجل برای سال ۲۰۳۰ میلادی را جاهطلبانه توصیف میکنند با این حال نمایندگان کشورها برای تولید ۱۱ میلیون تُن سوخت سبز شامل هیدروژن و آمونیاک به توافق رسیدند.
باید میزان تولید سالانه این رقم از سوختها بدون احتساب گاز ال ان جی تا سال ۲۰۳۰ میلادی به ۱۱ میلیون تُن برسد.
بدین ترتیب استراتژی تعیین شده از سوی IMO که در این اجلاس مطرح شد کاهش گازهای گلخانهای توسط کشتیها به میزان ۸۶ درصد تا سال ۲۰۴۰ میلادی تعیین شد.
در این میان مؤسسات IMO و لویدز رجیستر به منظور آموزش دریانوردان برای استفاده از سوختهای سبز متعهد شدند.
امضا کنندگان از دولتهای ساحلی و سازمان بینالمللی IMO خواستند تا استراتژی لازم را برای کاهش گازهای گلخانهای در سالهای ۲۰۳۰ و ۲۰۴۰ میلادی را تدوین کنند، به شرط آنکه طرحها بلند پروازانه نباشد بلکه قابل تحقق باشد.
در پایان بیانیه پیشنهاد شد حمایتهای سیاسی از سوی دولتها برای کاهش مالیات برای سوختهای بدون آلاینده به میزان ۵ تا ۱۰ درصد تا ۲۰۳۰ میلادی به عمل آید.