روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴

تقویت روابط چین و یونان با محوریت توسعه بنادر

میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان، در روز‌های اخیر سفر رسمی خود به چین را به پایان رساند. اقتصاد یونان درجه مناسبی از جذب سرمایه‌گذاری را کسب کرده است، وضعیتی که توسط آژانس‌های رتبه‌بندی بین‌المللی، از جمله چین، به رسمیت شناخته شده است. این ارزیابی ارتقا یافته و مثبت فرصت‌های بیشتری را برای همکاری اقتصادی می‌گشاید.
کد خبر: ۹۷۶۳۳

تقویت روابط چین و یونان با محوریت توسعه بنادر


به گزارش گروه بین‌الملل مانا، باید توجه داشت که برای سرمایه گذاران بین‌المللی، اطمینان و ثبات کشور بسیار مهم است و اغلب بر چشم‌انداز آن‌ها در مورد آینده تأثیر می‌گذارد. در این چارچوب، «میتسوتاکیس» پیش‌بینی می‌کند که روابط اقتصادی چین و یونان تقویت شود.
در این راستا، یونان بار دیگر در نمایشگاه بین‌المللی واردات چین (CIIE) در شانگهای حضور داشت. زیرا آتن برای افزایش صادرات خود به چین، CIIE را فرصت خوبی برای معرفی محصولات با کیفیت خود به بازار چین می‌داند. بر‌اساس داده‌های اداره آمار اتحادیه اروپا، یورواستات، صادرات یونان به چین در سال گذشته ۴۰۰ میلیون یورو (۴۳۰ میلیون دلار) بوده است که مطمئناً جا برای پیشرفت بسیار وجود دارد.
سرمایه گذاری شرکت دریایی چینی COSCO Shipping در بندر پیرئوس همچنان پروژه نمادین همکاری چین و یونان در چارچوب طرح کمربند و جاده است. از زمانی که COSCO در سال ۲۰۰۹ میلادی مدیریت Piers ۲ و ۳ را بر عهده گرفت و در سال ۲۰۱۶ میلادی به سهامدار اصلی اداره بندر پیرئوس تبدیل شد، وظایف و مسئولیت‌های آن به طور قابل توجهی گسترش یافته است. در حال حاضر، بندر پیرئوس به عنوان یک مرکز حمل‌و‌نقل کلیدی و یکی از بزرگترین بنادر دریای مدیترانه است.
مذاکرات کنونی چین و یونان بر لجستیک و حمل‌و‌نقل، به ویژه جابه‌جایی کانتینر‌ها از بندر پیره به دیگر کشور‌های شمال اروپا، شبه جزیره بالکان و اروپای مرکزی و شرقی متمرکز است. شبکه راه‌آهن یونان با چالش‌هایی از جمله حادثه قطار در منطقه «تمپی» در ماه مارس و سیل سپتامبر در «تسالی» مواجه شده است. در نتیجه، ارائه خدمات به طور جدی مختل و استفاده از مسیر‌های جایگزین را ضروری کرد.
علاوه بر این، طرف‌های یونانی و چینی در حال مذاکره در مورد توسعه آینده بندر پیرئوس هستند. هرچند در سال‌های گذشته تأخیر در برخی از کار‌های عمرانی مشاهده شد، اما به نظر می‌رسد اکثر موانع اداری و قانونی و تعدیل‌های لازم برطرف شده است. انتظار می‌رود COSCO سرمایه‌گذاری بسیاری در بخش کشتی‌های دریایی داشته باشد که می‌تواند تعداد گردشگران بازدید کننده را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. همچنین، یونان و چین قصد دارند اتصال پرواز‌ها را برای تسهیل این روند تقویت کنند.
به موازات گردشگری، فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی نیز در دستور کار قرار دارد. پس از وقفه ناشی از همه‌گیری COVID-۱۹، مبادلات فیزیکی باعث ارتقای یادگیری متقابل در سال‌های آینده خواهد شد. به این ترتیب، دو کشور به دنبال سازماندهی نمایشگاه‌هایی جهت معرفی تمدن یونان و تمدن چین هستند. در همین راستا، رؤسای دانشگاه‌های مختلف چین برای دیدار با همتایان یونانی خود و بررسی برنامه‌های آموزشی و پژوهشی مشترک از آتن بازدید کردند.
در مجموع، یونان مایل است به عنوان پل ارتباطی بین اروپا و چین عمل کند. نخست وزیر میتسوتاکیس این رویکرد یونان را در پکن تکرار کرد. در جهانی کنونی، نقش چین در رسیدگی به چالش‌ها جهانی کلیدی و محوری می‌شود. هرچه تعامل اروپا با چین افزایش یابد، به احتمال زیاد حداقل درجه‌ای از هماهنگی را می‌توان در سیاست جهانی تضمین کرد. یونان این واقعیت را تصدیق و می‌تواند با ظرفیت محدود خود در میان تضاد بین‌المللی این همکاری را افزایش دهد.
منبع: پکن ریویو

ارسال نظرات
آخرین اخبار