به گزارش مانا، روسیه از ورود اولین کشتی از چین از مسیر "دریای شمال" (قطب شمال - شمال روسیه) به غرب روسیه خبر داد. این مسیر، شرق آسیا را از طریق قطب شمال و شمال روسیه به شرق اروپا متصل میکند. این مسیر کوتاهتر از مسیر جنوبی یا همان مسیر عبوری از کانال سوئز است.
خبرگزاری فرانسه نوشت این یکی از جاه طلبیهای بزرگ مسکو برای توسعه تجارت بین المللی خود تلقی میشود.
"آنتون علیخانوف" رئیس منطقه کالینینگراد روسیه در تلگرام نوشت: اولین کشتی چین از طریق مسیر دریای شمال وارد منطقه کالینینگراد شد.
او ماهیت محموله این کشتی را مشخص نکرد. عکسهای منتشر شده توسط این مقام روسی یک کشتی کانتینربر به نام "خرس قطبی جدید" (NEWNEW POLAR BEAR) را نشان میدهد.
"آنتون علیخانوف" توضیح داد این کشتی بندر شانگهای چین (شرق چین) را ترک کرد و سپس از طریق بندر آرخانگلسک (شمال روسیه) به بالتیسک Baltiysk در منطقه کالینینگراد روسیه رسید.
کالینینگراد یک منطقه کوچک متعلق به روسیه، اما جدا افتاده از خاک اصلی کشور روسیه در شرق اروپاست. این منطقه به دریای بالتیک راه دارد و از طریق دریایی با خاک اصلی روسیه در ارتباط است.
این مقام محلی روسیه ادامه داد مقصد نهایی این کشتی سنت پترزبورگ مهمترین بندر روسیه است.
شرکتهای حملونقل قصد دارند اطمینان حاصل کنند آیا این مسیر که "کریدور شمال " نیز نامیده میشود، میتواند به طور دائم مورد استفاده قرار گیرد؟
"آنتون علیخانوف" گفت: "این مسیر، ارزانتر و سریعتر از عبور از مسیر کانال سوئز خواهد بود".
با اینکه مسیر جنوبی یا مسیر کانال سوئز مسیر اصلی انتقال کالا برای روسیه است، اما مسکو تلاش میکند مسیر شمالی را ترویج کند.
مسکو امیدوار است مسیر شمالی که از طریق قطب شمال میگذرد و به دلیل گرم شدن کره زمین و آب شدن یخها قابل عبورتر شده بتواند در آینده به ویژه در تجارت سوخت با مسیر جنوبی (کانال سوئز) رقابت کند.
سالهاست روسیه برای حمایت از مسیر شمال، اقدام به تقویت زیرساختهای بندری و ساخت تأسیسات گاز طبیعی مایع در این مسیر و یخشکنها کرده است.
خبرگزاری فرانسه اضافه کرد: با این حال، حرکت و جابهجایی در شرایط سخت قطب شمال همچنان یک چالش بزرگ است و این مسیر ترانزینی هنوز تا جایگزینی کانال سوئز فاصله زیادی دارد.
امیدواری روسیه برای توسعه تجارت از طریق این مسیر دریایی جدید با توجه به تحریمهای متعدد علیه مسکو اهمیت بیشتر مییابد. این تحریمها به دلیل حمله به اوکراین علیه مسکو اعمال شدهاند و تجارت روسیه را تضعیف میکنند.
مسیر دریای شمال
مسیر دریای شمال پنج هزار و ۶۰۰ کیلومتر طول دارد و از چهار دریا میگذرد.
در سپتامبر گذشته هم روسیه موفقیت عبور از مسیر جایگزین کانال سوئز را با تحویل اولین محموله گاز مایع از طریق دریای شمال اعلام کرد.
روسیه سالهاست که در حال برنامهریزی برای ایجاد کوتاهترین مسیر کشتیرانی است که اروپا و منطقه آسیا-اقیانوسیه را به هم متصل میکند، پروژهای که به پروژه مسیر دریای شمال (NSR) معروف است و گاهی اوقات گذرگاه شمال شرقی (NEP) هم نامیده میشود.
به گفته مرکز تحقیقات قطب شمالی (Arctis-Search) این مسیر میتواند مسافت طی شده را در مقایسه با خطوط فعلی کشتیرانی بین المللی، به ویژه کانال سوئز و کانال پاناما، ۵۰ درصد کوتاه کند.
طول مسیر دریای شمالی تقریباً ۵۶۰۰ کیلومتر است و از چها دریای منشعب از اقیانوس منجمد شمالی میگذرد. مسیر آن از غرب به شرق از مرز روسیه و نروژ بین دریای بارنتس و دریای کارا (تنگه کارا) در غرب شروع میشود و در تنگه برینگ در شرق به پایان میرسد. تنگه برینگ آبراهی است که ایالت آلاسکای امریکا را به قاره آسیا و اقیانوس منجمد شمالی را به اقیانوس آرام متصل میکند.
به گزارش رویترز، روسیه و هند از مارس ۲۰۲۳ میلادی برای استفاده از مسیر جایگزین کانال سوئز برای حمل کالا با استفاده از بنادر روسیه و هند در حال مذاکره هستند.
روسیه سرمایه گذاری زیادی برای آماده سازی زیرساختهای مسیر دریای شمالی که در امتداد سواحل شمالی آن قرار دارد انجام داده است، اما با چالش یخهای متراکم به ویژه در فصل زمستان مواجه است. این یخها مانع حرکت کشتیها میشوند و آنها را در معرض احتمال برخورد با کوههای یخ قرار میدهند.
کاهش کنونی پوشش یخ مسیر شمالی ناشی از گرم شدن کره زمین، فرصتی را برای کشورهای قطب شمال فراهم کرده است تا امکان بهره برداری از آن را به عنوان مسیری جایگزین برای کانال سوئز در حملونقل تجاری بینالمللی بررسی کنند.
براساس گزارشی که رویترز منتشر کرده مسکو قصد دارد بر این موانع غلبه کند و به زودی حملونقل را از طریق این خط در طول سال آغاز کند. این موضوع میتواند آغاز یک تهدید واقعی برای کریدور کانال سوئز و کانال پاناما باشد.
روسیه توانایی خود را برای حل مشکل تراکم یخ در اقیانوس منجمد شمالی از طریق ناوگانی از یخ شکنهای پیشرفته و بسیار کارآمد تبلیغ میکند.
روسیه تنها کشور جهان است که دارای ناوگانی از یخ شکنهای هستهای است که تحت نظارت شرکت دولتی روس اتم، تضمین ناوبری ایمن در مسیر دریای شمال را مطرح میکند.
در آگوست ۲۰۲۲ میلادی، دولت روسیه از برنامه ساخت بیش از ۵۰ کشتی یخ شکن، کشتی کلاس یخ، بنادر، ایستگاهها و مراکز اضطراری و نجات، همچنین ساخت یک گروه مداری از ماهواره ها، با تقویت طرح توسعه مسیر دریای شمال خبر داد. همه این موارد برای تقویت مسیر حمل و نقل شمال است.
براساس گزارش منتشر شده توسط Business-Standard، روسیه همچنین متعهد شده طی ۱۳ سال آینده دو تریلیون روبل (۲۴ میلیارد دلار) برای توسعه مسیر دریای شمال هزینه کند.