روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۸

حمل‌و‌نقل کانتینری همچنان چشم به راه روز‌های خوب

نظر سنجی از ۲۵۰۰ متخصص زنجیرۀ تأمین و لجستیک کالا نشان می‌دهد ۴۲ در‌صد آنان به بهبود بازار کانتینر در روز‌های پیشِ رو امیدوارند.
کد خبر: ۹۶۸۳۷

حمل‌و‌نقل کانتینری همچنان چشم به راه روز‌های خوب

به گزارش گروه بین‌الملل مانا مؤسسه Container xChange  اعلام کرد: علی‌رغم نوسانات مداوم بازار و کاهش نرخ حمل‌و‌نقل کانتینر در هفته‌های اخیر نرخ حمل کانتینر در ماه جولای نسبت به ژوئن رشد داشت و در ماه ژوئیه ثابت بود، اما در ماه آگوست با فراز و فرودی مواجه بود که همه حاکی از آن است که شرایط مطلوبی در آینده برای صنعت حمل‌و‌نقل کانتینری به وجود می‌آید.  

شرکت‌کنندگان در این نظر‌سنجی که در میان آن‌ها اقتصاد‌دانان دریایی  نیز وجود دارند پیش‌بینی کرده‌اند که رکود حمل‌و‌نقل کانتینری به صورت فرود نرم می‌باشد و صنعت حمل‌و‌نقل کانتینری حرکت خود را به سمت ثبات و افزایش حفظ خواهد کرد.

۴۲ درصد پاسخ دهندگان افزایش قیمت حمل کانتینر را در کوتاه مدت پیش‌بینی می‌کنند که بهبود بالقوه بازار را نشان می‌دهد.  

۲۸ درصد افرادی که در نظر‌سنجی شرکت کرده‌اند بدبینانه به موضوع نگاه می‌کنند و کاهش بیشتر قیمت حمل کانتینر را پیش‌بینی می‌کنند؛ از سوی دیگر ۳۰ درصد افراد مورد بررسی معتقدند که قیمت‌ها بدون تغییر باقی می‌مانند.

«کریستین رولوف» مدیرعامل Container xChange در این زمینه گفت: اگرچه برخی پاسخ دهندگان فعالیت مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران استراتژیک را در ماه‌های آینده شکننده توصیف می‌کند، اما آینده را رو به بهبود و امیدوار‌کننده می‌بینند.  

به گفتۀ وی بازار حمل‌و‌نقل کانتینر در فصل اوج خود به سر می‌برد اگرچه نرخ‌ها در پایین‌ترین سطح قبل از کووید تثبیت شده، اما ظرفیت برای رشد فراوان است و متأسفانه قیمت‌ها پایین است و این فرصت خوبی را برای صادر‌کنندگان فراهم می‌کند.  

وی ادامه می‌دهد: این نظر‌سنجی یک اندازه گیری از روند قیمت حمل کانتینر بر‌اساس نظر‌سنجی از صاحبان کسب‌و‌کار و کارشناسان صنعت است.  

در این نظر‌سنجی که در ژوئیه انجام شده و یافته‌های آن در آگوست برای پیش‌بینی بازار از سوی این مؤسسه منتشر شد ۲۵۷۰ نفر در آن شرکت کرده بودند که شرکت‌کنندگان بینش‌هایی را در آینده برای پویایی بازار کانتینر ارائه  داده‌اند.

در ادامه این گزارش آمده است: قیمت حمل کانتینر ۴۰ فوتی در یک ماه گذشته با نوسانات از منفی ۴ درصد تا  مثبت ۵.۲۰ درصد در مناطق کلیدی تا حدودی  با نوسان توأم بود.

در این میان علی‌رغم کاهش قیمت در سه ماه گذشته شاخص‌ها همچنان قوی باقی مانده و نشان دهندۀ حرکت به سمت بهبود بازار است.

در این بین بنادر آسیایی تغییرات محسوسی را در قیمت حمل کانتینر شاهد بودند که این کار فرصت‌هایی را برای کشتیرانی‌ها فراهم کرده که در تجارت کانتینری  در جنوب شرق آسیا مشغول به کار باشند.

در ادامه این گزارش آمده است: افزایش تجارت بین کشور‌های آسیایی ناشی از افزایش ۶ درصدی تجارت دریایی چین در سه ماهه دوم ۲۰۲۳ میلادی است که در مسیر تجاری چین به هند شاهد افزایش تقاضای بیشتر بود.  

اگرچه حجم محموله‌های وارداتی به آمریکا در ماه آگوست بیشتر شد، اما منطقه یورو با تورم بالا و رکود تجارت دریایی مواجه بود.

در پایان این گزارش آمده است: از دید کارشناسان مسیر صنعت کشتیرانی کانتینری برای چند ماه آینده بسیار پیچیده همراه با تغییرات اقتصادی، پویایی تجارت و سازگاری زنجیره‌های تأمین مواجه است.

آنان پیش‌بینی می‌کنند با نزدیک شدن به فصل تعطیلات انعطاف‌پذیری و سازگاری صنعت کانتینری با شرایط روز بیشتر مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

کاهش نرخ حمل کانتینری پس از سه هفته سوددهی

از سوی دیگر گزارش‌های منتشر شده  توسط کانتینر نیوز ا‌ز حمل‌و‌نقل کانتینری در هفته گذشته و این هفته نشان می‌دهد قرارداد‌های طولانی‌مدت جای خود را به نرخ‌های نقدی و نبود نظم و انظباط در بازار کانتینری داده‌اند و در هفته منتهی به ۱۸ آگوست شاخص کانتینر شانگ‌های پس از سه هفته افزایش، پایین آمد.

بر این اساس نرخ آسیا -اروپا به ۸۵۲ دلار رسید که در هفته پیش از آن ۹۲۶ د‌لار در هر کانتینر ۴۰ فوتی بود.  

بدین ترتیب نرخ حمل کانتینر ۴۰ فوت از ۱۵۰۷ دلار نسبت به ماه آگوست ۲۰۰۳ میلادی پایین‌تر آمده است. مؤسسه تحلیلی Linerlytica با انتشار گزارشی در این زمینه اعلام کرد متأسفانه بازار دوباره منفی شده و افزایش نرخ‌های هفته قبل حفظ نشده است. این کاهش قیمت کار را برای اپراتور‌ها سخت‌تر می‌کند.  

ناگفته نماند برخی کارشناسان توفان هیلاری در آمریکا را برای عملیات بندری لس‌آنجلس و لانگ‌بیچ همچنین محدودیت کانال پاناما را در کاهش نرخ‌های کانتینری مؤثر می‌دانند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار