۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۳
با گذشت ۱۶ سال از زمان تصویب صورت می‌گیرد؛

اجرای کنوانسیون بازیافت کشتی IMO از سال ۲۰۲۵

کنوانسیون IMO درباره بازیافت ایمن و سازگار با محیط‌زیست کشتی، از ژوئن ۲۰۲۵ پس از ۱۶ سال از تصویب اجرایی خواهد شد.
کد خبر: ۹۶۲۹۴

اجرای کنوانسیون بازیافت کشتی IMO از سال ۲۰۲۵

به گزارش مانا به نقل از سی‌ترید مریتایم، در حالی که بنگلادش و لیبریا کنوانسیون بین‌المللی هنگ‌کنگ برای بازیافت ایمن و سازگار با محیط‌زیست کشتی‌ها را تصویب کردند، این کنوانسیون از ۲۶ ژوئن ۲۰۲۵ لازم‌الاجرا خواهد شد.

«کی تاک لیم»، دبیرکل IMO گفت: «من به بنگلادش و لیبریا تبریک می‌گویم که با ارائه دستاورد‌های خود باعث اجرایی شدن کنوانسیون هنگ‌کنگ و رژیم جهانی بازیافت ایمن و سازگار با محیط‌زیست کشتی‌ها در عرض ۲۴ ماه آینده شدند.»

وی افزود: «این یک روز مهم برای IMO است و در واقع یک تحول تاریخی برای صنعت کشتیرانی بین‌المللی، محیط زیست دریایی و به‌ویژه برای کارگران و جوامع محلی در کشور‌های محل بازیافت کشتی در سراسر جهان است.»

گفتنی است؛ کنوانسیون هنگ‌کنگ در ماه مه سال ۲۰۰۹ میلادی به تصویب رسید، اما روند تصویب آن ۱۴ سال و یک ماه طول کشید تا از خط عبور کرد و سپس دو سال دیگر در عمل اجرایی خواهد شد.

این روند به‌قدری آهسته بود که چندین سال است انجمن‌های طبقه‌بندی، گواهینامه‌هایی را به یارد‌های اسکراب کشتی ارائه می‌دهند تا با کنوانسیون هنگ‌کنگ مطابقت داشته باشند و خواسته‌های مالکان را مبنی بر اینکه کشتی‌هایشان به شیوه‌ای مسئولانه بازیافت شود، برآورده کنند.

در همین حال، اتحادیه اروپا مجموعه‌ای از قوانین خود را در قالب مقررات بازیافت کشتی اتحادیه اروپا (EU SRR) تنظیم کرده است که سختگیرانه‌تر از کنوانسیون هنگ‌کنگ است.

«جان استاوپرت» مدیر ارشد محیط زیست و تجارت اتاق بین‌المللی کشتیرانی اظهار کرد: «اجرای این کنوانسیون برای صنایع کشتیرانی و بازیافت و محیط زیست بسیار مثبت است.»

همچنین اتحادیه صاحبان کشتی آسیایی روز سه‌شنبه بیانیه‌ای مطبوعاتی صادر کرد و از گام مهم بنگلادش در تصویب کنوانسیون استقبال کرد، اما هیچ اشاره‌ای به لیبریا و در نتیجه اجرایی شدن کنوانسیون نکرد.

منبع: ترابران

ارسال نظرات
آخرین اخبار