به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از maritime-executive؛ «الکسی لیخاچف» مدیرکل شرکت Rosatom مجری پروژه در مجمع بینالمللی اقتصاد سن پترزبورگ گفت: مسیر دریای شمال میتواند به سرعت به عنوان یک مسیر تجاری مستعد آسیا و اروپا را به هم متصل کند.
وی افزود: انتقال کالا از مسیر دریای شمال سریعتر از کانال سوئز است.
به گفته وی روسیه به منظور تقویت مسیر دریای شمال سرمایه گذاریهای لازم را انجام داده و در این ارتباط کشورهای مختلفی برای سرمایه گذاری در این مسیر اعلام آمادگی کرده اند تا این مسیر به یک مسیر کشتیرانی کارآمد و ایمن تبدیل شود.
وی در ادامه یادآور شد: تلاش بر این است که مسیر برای کشتیرانی در منطقه در تمام طول سال باز باشد تا مسیر ۵۵۵۶ کیلومتری بین دریای بارنتس و تنگه برینگ به کوتاهترین مسیر بین اروپا تبدیل شده و صنعت کشتیرانی را برای یک رقابت استراتژیک آماده کند.
وی با اشاره به اینکه در این مسیر پتانسیل خوبی برای همکاری با کشورهای دوست و همکار وجود دارد، تاکید کرد: روسیه در سالهای اخیر توانسته است کالاهایی را از طریق مسیر دریای شمال منتقل کند که ۳۴ میلیون تن کالا در این مسیر طی سال ۲۰۲۲ میلادی حمل شده است. این در حالی است که در سال ۲۰۱۶ این میزان ۷.۵ میلیون تن بود.
بر اساس این گزارش در اجلاس سن پترزبورگ توافقنامهای بین شرکت Rosatom به عنوان مجری پروژه دریای شمال و DP World امارات برای توسعه فعالیتهای لجستیکی اوراسیا به منظور حملونقل کالا از مسیر دریای شمال امضا شد.
سلطان احمد بن سلیم مدیر عامل گروه DP World در این زمینه گفت: با انسداد کانال سوئز در سال ۲۰۲۱ میلادی تجارت دریایی به ارزش ۹ میلیارد دلار خسارت دید؛ دراین ارتباط وابستگی به یک مسیر تجاری واحد تجارت دریایی را در معرض آسیب پذیری قرار داد و با وارد کردن شوک اقتصادی به جهانیان ثابت کرد باید به دنبال مسیرهای جایگزین باشند؛ به همین جهت مسیر دریای شمال برای تجارت دریایی و محیط زیست تحول ایجاد خواهد کرد و نقش بسزایی در کربن زدایی به عمل خواهد آورد؛ ضمن اینکه حمل کشتیهای حامل گاز LNG در این مسیر به مراتب آسانتر است.