۰۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۷

فراز بازار تانکر و فرود بازار کانتینر در جهان

در حالیکه بازار صنعت تانکر‌های نفتکش از یک سال پیش تاکنون قلّه‌های ترقی و اوج‌گیری قیمت‌ها را طی می‌کند، اما وضعیت صنعت کانتینری جهان دره‌های عمیقی پیش رو دارد.
کد خبر: ۹۵۴۷۶

 

فراز بازار  تانکر و فرود بازار کانتینر در جهان

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از ترید‌ویندز؛ «دیوید لدمن»  کارشناس ارشد قیمت گذاری بازار‌های جهانی حمل‌و‌‍نقل دریایی مؤسسه S&P Global Commodity Insights در گزارشی بازار‌های تانکر و کانتینر را در چند سال گذشته مرور کرده و پیش‌بینی‌های خود را در این زمینه ارائه داده است.

وی در این گزارش الگو‌های پُر جنب و جوش  جهانی را از جنگ روسیه – اوکراین به بعد  بر وضعیت معاملات صنعت نفتکش و کانتینر را  مورد  بررسی  قرارداده و معتقد است: بازار‌های نفتکش از سال  ۲۰۲۲ میلادی به این طرف به اوج قیمت‌های خود دست یافته، اما بازار کانتینری از آن زمان تا‌کنون به زمین خورده است.

به اعتقاد وی اگرچه تمرکز بر بازار کانتینر عادی‌سازی است و داده‌های مؤسسه S&P Global Commodity Insights نشان می‌دهد که قابلیت اطمینان به مرور بهبود می‌یابد؛ اما صنعت کانتینری با کاهش شدید نرخ‌ها همراه است؛ در حالیکه نفتکش‌ها از چنین وضعیتی برخوردار نیستند  که علت آن هم بحران انرژی جهانی است.

وی معتقد است: نرخ‌های کانتینری در حال حاضر به پایین‌ترین حد خود در چند سال اخیر رسیده‌اند و دست‌اندرکاران و مسئولان حمل‌و‌نقل کانتینر نتوانسته‌اند جلوی موج بازدارنده قیمت‌ها را بگیرند. نکته جالب توجه در این میان آن است که برای کاهش نرخ کانتینر غیر از کاهش تقاضا علل دیگری باید از سوی تحلیلگران کالبد‌شکافی شود که چرا سرنوشت صنعت کانتینر به شکل  فعلی در‌آمده است.
فراز بازار  تانکر و فرود بازار کانتینر در جهان

وی در ادامه  اظهار می‌دارد:  واردات کالا از طریق دریا از آسیا به آمریکا به پایین‌ترین حد خود در سه سال گذشته رسیده و سهم چین ۴۰ درصد کاهش یافته است.

 اما تجارت دریایی از جنوب شرقی آسیا  به آمریکا و اروپا از  سال ۲۰۱۸ میلادی تا کنون پنج میلیون teu کانتینر افزایش یافته است.

وی در ادامه تأثیرات جنگ اوکراین را در افزایش نرخ اجاره و حمل نفت بی‌نظیر توصیف کرده و معتقد است: در سال ۲۰۲۲ میلادی با آغاز جنگ روسیه و اوکراین صادرات نفت خام به اروپا  علی‌رغم تحریم‌های اعمال شده ۳۹ درصد افزایش یافته است و به طور کلی در سال ۲۰۲۲ میلادی صادرات نفت خام  به اروپا ۱۵.۹ میلیون ُن نسبت به سال ۲۰۲۱ میلادی افزایش داشته است.

وی در پایان گفت:  با این توصیف به نظر می‌رسد که صنعت تانکر و کانتینر در حال کلی با وضعیت فعلی ادامه خواهد یافت؛ اما یک نگرانی اقتصادی گسترده‌تر بوجود آمده که آن هم تأثیر تورم طولانی بر  بخش‌های مختلف حمل‌و‌نقل است که باید دید تا چه حد بر صنعت نفتکش و کانتینر تاثیرگذار خواهد بود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار