به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از ترید ویندز؛ رشد منطقهای حملونقل کانتینری در آسیا طی سال ۲۰۲۲ میلادی حدود ۳.۸ درصد بود که با ورود به سال ۲۰۲۳ میلادی این رقم به ۴.۷ درصد افزایش یافته است.
بر اساس این گزارش علاوه بر کشورهایی که در حملونقل کانتینری مانند چین وهند و... بیشتر مطرح بودند کشورهای کامبوج، اندونزی، مالزی، فیلیپین، تایلند و ویتنام نیز به رشد قوی قبل از همه گیری کرونا در بخش حملونقل کانتینری بازگشتهاند؛ که این کار به تقویت بیش از پیش حملونقل کانتینری تحت عنوان تجارت درون آسیایی کمک میکند.
بر اساس بررسیها و تحلیلهای انجام شده به ازای هر یک درصد رشد حملونقل کانتینری در چین در بقیه کشورهای آسیایی این رقم ۰.۳ درصد افزایش مییابد.
در ادامه این گزارش آمده است اگرچه با عادی شدن بازار حملونقل دریایی بعد از همه گیری کرونا شاخصهای نرخ حملونقل کانتینری نزولی شد؛ اما برخی از کشورهای تازه نفس که قبلاً اشاره شد در حال آماده شدن برای شکوفایی استعدادهای عظیم نهفته در تجارت آسیایی کانتینری هستند و در این ارتباط نسبت به سرمایه گذاری مشترک در حملونقل دریایی و ادغام شرکتهای ائتلافی تلاش میکنند. در این میان ویتنام بعد از چین بیشترین نقش را دارد.
اما نکتهای که نباید از آن غافل شد، وجود کشور چین و پیشتازی آن در حملونقل دریایی که همسایگان آن ضمن الگو گرفتن از فعالیت بخش کانتینری این کشور برای توسعه تجارت سود میبرند. به همین جهت دیری نخواهد پایید که کشورهای دیگری که تجربهای در حملونقل دریایی دارند به سمت تجارت کانتینری با کمک چین خواهند شتافت.
بر اساس تحلیل کارشناسان صندوق بیناالمللی پول، در هفته گذشته با بهبود اقتصاد چین و دیدگاه توسعهای که این کشور نسبت به آسیا و اقیانوسیه دارد، با کمک و همراهی سایر کشورهای آسیایی در صورت موفقیت، این کشور به پویاترین منطقه جهان و نقطه روشنی در اقتصاد جهانی تبدیل میشود.
در پایان این گزارش تأکید شده است بدون شک جهان در آینده شاهد شکلگیری یک اتحاد و ائتلاف کانتینری در آسیا به رهبری چین خواهد بود.