به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از سایت یونانی hellenic؛ طی هفتۀ گذشته بنابر اعلام کمیتۀ نظارت بر تعداد کانتینر جابهجا شده، شاخص کانتینر در دسترس (CAx) به ۶۴ دهم درصد افزایش یافت.
این یازدهمین هفتۀ متوالی است که شاخص بالای ۶ دهم درصد است. نرخ CAx بالاتر از نیم درصد به معنی ورود کانتینرهای بیشتر در مقایسه با خروج کانتینر از یک بندر است.
گفتنی است؛ شاخص CAx تعداد کامل کانتینرهای وارد شده را با تعداد کامل کانتینرهای صادر شده مقایسه میکند و مقدار نیم CAx به این معنی است که همان تعداد کانتینر در همان هفته از یک بندر خارج شده و وارد آن میشود.
بنابر گزارش اعلام شده Caixin مدیا در گفتگو با اپراتور بندر شانگهای؛ در جریان محدودیتهای مربوط به کویید-۱۹ در اوایل سال گذشته، اسکلهها با حجم بالایی از کانتینرهای تلنبار شده روبهرو شدند و ماهها عقبنشینی در شانگهای، بزرگترین بندر کانتینری جهان اتفاق افتاد.
لازم به ذکر است اسکلههای این بندر با کانتینرهای خالی پُر شده است و بسیاری از آنها باید به بندر تایچانگ در آن نزدیکی منتقل شوند.
«ژو کای»، مدیر ارشد اطلاعات مؤسسه بینالمللی کشتیرانی شانگهای در این باره اظهار داشت: در ماههای اخیر در مراکز صادراتی از جمله شانگهای و چینگ دائو، بررسی نرخ CAx برای کانتینرهای ۴۰ فوتی در محدوده ۶ دهم تا ۷ دهم بوده است، در حالیکه شاخصهای مراکز عمده واردات آنتورپ در بلژیک و لسآنجلس در آمریکای شمالی بالاتر از ۸ دهم بوده است.
بنابر اعلام انبارداری چین؛ از سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲میلادی، جریان بازگشت کانتینرهای خالی عموماً بیشتر از حجم صادرات کانتینرهای پُر بوده است که منجر به فشار گسترده بر انبارهای کانتینرهای خالی در بنادر بزرگ چین شده است.
کانتینرهای خالی در سطح جهان حدود ۶ درصد از کل ظرفیت را تشکیل میدهند و برخی از کشتیهای غیرفعال نیز با کانتینرهای خالی پُر میشوند.
A.P. Moller-Maersk A/S که حدود یک ششم کانتینرهای جهان را اداره میکند، هفتۀ گذشته گفت که تقاضا در صنعت حملونقل کانتینری در سال ۲۰۲۳ میلادی تا دو و نیم درصد کاهش مییابد، اما ممکن است نیم درصد افزایش یابد.
غول کانتینری کپنهاگ اعلام کرد: این شرکت برخی از کشتیهای کانتینری نیمه کاره را به سکوهای کانتینری خالی شناور تبدیل کرده است، که میتواند به عنوان محلی برای ذخیره کانتینرهای خالی جهت کاهش هزینهها و تسهیل انتقال کانتینرهای خالی بین بنادر مورد استفاده قرار گیرد.
عرضه بیش از حد کانتینرها نیز به انباشته شدن کانتینرهای خالی در بنادر کمک کرده است.
در سال ۲۰۲۱ میلادی، کشتیهای اقیانوس پیما تعداد بیسابقهای کانتینر سفارش دادند در حالیکه کانتینرهای قدیمی کمتری را از رده خارج کردند.
موجودی جهانی کانتینرهای بخش حملونقل در سال ۲۰۲۱ میلادی با ۱۳ درصد افزایش به حدود ۵۰ میلیون (TEUs) رسید.
به گفته تحقیقات دریایی Drewry، این رقم سه برابر روند رشد قبلی بوده است. Drewry تخمین زد که در حال حاضر ۶ میلیون TEU کانتینر مازاد در مجموعه تجهیزات جهانی وجود دارد.
شرکت مشاوره حملونقل کلارکسون پیشبینی کرده است که حجم حملونقل کانتینری در سال ۲۰۲۳ میلادی در مجموع به ۲۰۱ میلیون TEU خواهد رسید که ۳.۱ درصد کمتر از سال گذشته است.
با کاهش تقاضای حملونقل، قیمت حملونقل نیز کاهش یافته است.
از نیمه دوم سال ۲۰۲۲ میلادی، شاخص حملونقل کانتینری صادراتی شانگهای که نشاندهندۀ نرخ لحظهای بازار است، حدود ۸۰ درصد کاهش یافت.
طی روزهای گذشته، نرخ حملونقل نقطهای برای یک کانتینر ۲۰ فوتی از شانگهای به اروپا با ۸۸ درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۲۲ میلادی به ۹۲۵ دلار رسید، در حالیکه این نرخ برای یک کانتینر ۴۰ فوتی از شانگهای به ایالات متحده آمریکا بود.
دادههای بورس کشتیرانی شانگهای نشان داد، ساحل غربی با ۸۴ درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۲۲ میلادی به ۱۲۹۳ دلار رسیده است.
به گفته کارگزار ارشد حملونقل دریایی؛ به طور کلی بازار حملونقل کانتینری ۴۵ روز پس از سقوط در اواسط سال نوی میلادی به تدریج درحال بازگشت است و انتظار میرود این روند حداقل تا ۶۰ روز دیگر به طول بینجامد.