به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از آفشور انرژی؛ سازمان جهانی دریانوردی در خصوص به صفر رساندن انتشار گازهای گلخانهای تا سال ۲۰۵۰ میلادی یک هدف مشخص را برای کاهش گازهای گلخانهای تا سال ۲۰۳۰ میلادی آغاز کرده است.
به گزارش سازمان جهانی دریانوردی؛ کارگروه بین جلسهای IMO در مورد کاهش انتشار گازهای گلخانهای از کشتیها (ISWG–GHG 13) از ۵ تا ۹ دسامبر سال میلادی جاری قبل از هفتاد و نهمین نشست کمیته حفاظت از محیط زیست دریایی MEPC 79 در IMO که برای ۱۲ تا ۱۶ دسامبر برنامهریزی شده است، تشکیل شد؛ انتظار میرود مذاکرات ادامه یابد.
یکی از موضوعات کلیدی در دستور کار؛ نیاز به اهداف مشخصتر کربنزدایی در راستای جنبههای کلیدی توافق پاریس در دسامبر ۲۰۱۵ است.
گروهها و انجمنهای حامی محیط زیست دریایی اذغان داشتند که در مورد تقویت اهداف به صفر رساندن انتشار گازهای گلخانهای تا سال ۲۰۵۰ میلادی در بین اکثریت کشورهای عضو و ۳۴ نهاد صنعتی در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانهای اتفاق نظر وجود دارد و تنها گروه کوچکی از ۱۰ عضو سازمان جهانی دریانوردی با اجرای این طرح اعلام مخالفت نمودهاند؛ تحولات دلگرم کننده است، به ویژه زمانی که IMO آماده است تا استراتژی بازنگری شده GHG خود را در سال ۲۰۲۳ میلادی اجرا کند.
با این حال برای همسویی با محدودیت 1.5 درجه سانتیگراد گرمایش اقلیمی تعیین شده توسط توافقنامه پاریس، تعهد آشکار به سقف انتشار کوتاه مدت ۲۰۳۰ و مهلت ۲۰۴۰ میلادی برای به حداقل رساندن انتشار گازهای گلخانهای مورد نیاز است.
«گای پلاتن»، دبیر کل ICS اظهار داشت: بسیاری از موارد ارسالی روی میز IMO شامل راهحلهای جاهطلبانه، اما عملگرایانه کربنزدایی است، از جمله پیشنهاد اخیر «امتیاز و پاداش» ICS؛ نمایندگان دولت در MEPC باید در برابر اصرار برای ایرادیابی مقاومت کنند و در عوض برای پیشبرد این پیشنهادات انسجام لازم را نشان دهند؛ تأثیرات فزاینده تغییرات آب و هوایی منتظر نخواهد ماند.
«جان مگز»، دبیر ائتلاف حملونقل پاک افزود: تأثیرات آب و هوایی حملونقل دریایی باید تا سال ۲۰۳۰ میلادی به نصف کاهش پیدا کند تا اطمینان حاصل شود که گرمایش کمتر از ۵.۱ درجه سانتیگراد توافق پاریس باقی میماند.
«دیلین مک کالو»، سازمان حفاظت از اقیانوس، یادآورشد: سازمان جهانی دریانوردی باید به هدف کاهش ۵۰ درصدی انتشار گازهای گلخانهای تا سال ۲۰۳۰ میلادی متعهد شود، تا به طور ایدهآل تا سال ۲۰۴۰ و حداکثر تا سال ۲۰۵۰ میلادی بتواند به صفر برسد.
«دانیله رائو»، دیده بان بازار کربن، ادامه داد؛ کشورهای بیشتری باید برای تعیین اقدامات سختگیرانه برای کربنزدایی از حملونقل دریایی بپیوندند.
وی همچنین افزود: تنظیم کنندگان قوانین همچنین در حال مذاکره بر روی مجموعهای از اقدامات مختلف برای کاهش انتشار گازهای گلخانهای از کشتیها در میان مدت با اقداماتی از جمله مالیات کربن و تعیین استاندارد سوخت هستند.
بازنگری استراتژیهای صورت گرفته در خصوص اقدامات لازمالاجرا برای به حداقل رساندن انتشار گازهای گلخانهای قرار است در MEPC 80 در سال ۲۰۲۳ میلادی به پایان برسد.