۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۱

منطقه سومالی از ابتدای سال ۲۰۲۳ به عنوان منطقه پُر‌خطر معرفی نمی‌شود

بر اساس تصمیم اتاق بین‌المللی کشتیرانی وابسته به سازمان بین‌المللی دریانوردی و ۶ سازمان صنعتی پیشرو که توسط مؤسسه بیمکو هدایت و رهبری می‌شود از ابتدای ژانویه سال ۲۰۲۳ آب‌های تحت نظر سومالی منطقه پُر خطر محسوب نخواهد شد.
کد خبر: ۹۳۷۲۳

منطقه سومالی از ابتدای سال ۲۰۲۳ به عنوان منطقه پر خطر معرفی نمی‌شود

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از لویدز‌لیست این تصمیم به منظور صرفه جویی در هزینه‌ها و جلوگیری از تحمیل حق بیمه ها‌ی منطقه پرخطر اتخاذ شده است. در این گزاش آمده است حدود چهار سال از کاهش دزدی دریایی در آب‌های سومالی هند گذشت که در این مدت هیچ حمله‌ای به کشتی‌های تجاری در این منطقه به عمل نیامد.

بر اساس این گزارش بحران دزدی دریایی که  از سال ۲۰۰۰ جامعۀ دریایی را درگیر کرده بود حداقل ۶ میلیارد دلار به اقتصاد جهانی خسارت وارد می‌کرد.

به همین جهت در این ارتباط خطوط کشتیرانی هزینه اضافی را به عنوان بیمه دزدی دریایی تا ۱۷۰ دلار به ازای هر teu کانتینر پرداخت می‌کردند.

بر اساس گزارش باشگاه P&I تنها در سال ۲۰۱۰ دزدان دریایی سومالی به دریافت ۲۳۸ میلیون دلار به عنوان باج اقدام کردند.

در ادامه گزارش آمده است اینک جامعۀ دریایی از این بابت خوشحال است که به نظر می‌رسد دزدی دریایی در منطقه سومالی از بین رفته و با حمله نکردن به کشتی‌های تجاری در چهار سال گذشته از ابتدای ژانویه سال ۲۰۲۳ این منطقه دیگر به عنوان منطقه پُر‌خطر معرفی نمی‌شود، زیرا اعلام منطقه پُر خطر حق بیمه‌های اضافی را به صنعت حمل‌و‌نقل دریایی تحمیل می‌کند.

البته برخی از کارشناسان و تحلیلگران با دیدگاه معرفی نشدن منطقه آب‌های سومالی موافق نیستند چرا‌که هر آن ممکن است به دلیل بی‌ثباتی حکومت سومالی دزدان دریایی دوباره عملیات خود را در منطقه آغاز کنند به هر حال تا زمانی‌که کشور سومالی از ثبات سیاسی و اقتصادی برخوردار نباشد نمی‌توان چندان به این ثبات هم خوشبین بود.

تحلیلگر لویدز لیست می‌نویسد اگرچه برخی از دریانوردان در منطقه طی سال‌های گذشته در آب‌های سومالی توسط دزدان دریایی  به اسارت گرفته شدند و صنعت کشتیرانی جهان مبالغ زیادی برای آزادی گروگان‌ها پرداخت کرد، اما هیچ کدام نتوانست به اقتصاد سومالی و شرایط اقتصادی دزدان کمک کند.  از میان رهبران دزدان دریایی تنها دو نفر موفق شدند  به عنوان مولتی میلیونر در لندن زندگی کنند.

در پایان این گزارش آمده است خوشبختانه همکاری سازمان ملل و IMO و تمامی شرکت‌های درگیر در حمل‌و‌نقل دریایی با اعزام نیرو و ناوگان جنگی خویش توانسته‌اند این منطقه را عاری از دزدان دریایی کنند. انتظار می‌رود با روند فعلی دیگر شاهد شکل گیری هسته‌های دزدان دریایی نشویم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار