۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۶

افزایش ظرفیت بندر خرمشهر به ۱۱ میلیوتن تن در سال

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در بندر خرمشهر به ۱۱ میلیون تن در سال رسیده است.
کد خبر: ۹۳۵۰۷

افزایش ظرفیت بندر خرمشهر به ۱۱ میلیوتن تن در سال

نورالله اسعدی در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: بندر خرمشهر در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ به صورت پیاپی بالاترین میزان تخلیه و بارگیری پس از جنگ تحمیلی را یعنی به حدود سه میلیون تن به ثبت رساند.

وی بیان کرد: شرایط، ظرفیت و زیرساخت‌های موجود در بندر خرمشهر ایجاب می‌کند که مزیت‌های ویژه و متفاوت‌تری نسبت به سایر بنادر دریافت کند تا مقدمات رونق و توسعه منطقه ایجاد شود.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر اظهارداشت: بندر خرمشهر زمانی در بحث تجارت، بازرگانی و حمل‌ونقل در کشور زبانزد بود، اما امروز به دلایل مختلف از جمله جنگ تحمیلی وضعیت متفاوتی نسبت به گذشته دارد.

وی گفت: بندر خرمشهر تنها بندری در حوزه اروندرود است که به صورت همزمان دارای پایانه کانتینری، کالای عمومی، کالای فله، حمل‌و‌نقل چند وجهی، و تردد مسافر است که این تنوع فعالیت، از مزیت‌های مهم و ویژه بندر خرمشهر است.

اسعدی با تاکید بر اینکه این بندر ۲۰ پست اسکله دارد گفت: وجود ۲۳۰ هکتار اراضی پسکرانه و تجهیزات استراتژیک و پایانه کانتینری از دیگر ظرفیت‌های بندر خرمشهر است که با وجود این پایانه، ظرفیت کانتینری این بندر به ۵۰۰ هزار TEU در سال رسیده است.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: پس از وقفه دو ساله، خط رفت و برگشت مسافری میان بندر خرمشهر - کویت راه‌اندازی شد و امکان ایجاد این مسیر برای تردد به کشور عراق نیز وجود دارد.

اسعدی ادامه داد: ایجاد تسهیلات ویژه برای ترغیب و حضور صاحبان کالا در بندر خرمشهر ضروری و حیاتی است؛ اگر ما به صاحبان کالا برای سرمایه‌گذاری در بندر خرمشهر به صورت ویژه نگاه کنیم، شاهد رونق، آبادانی و افزایش ترافیک کالا در این بندر پرظرفیت خواهیم شد.

وی با تاکید بر اهتمام بندر خرمشهر به ایجاد پروژه‌ها در حوزه شهری، گفت: بسیاری از پروژه‌های بندر خرمشهر از جمله احداث هشت پست اسکله مربوط به شهر و برای ایجاد فضای مناسب رفاهی و گردشگری در این شهرستان است و برای کمک به شهر اهتمام جدی داریم.

اسعدی حمل‌ونقل چند وجهی را یکی از ظرفیت‌های مهم اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر بیان کرد افزود: بندر خرمشهر با داشتن سابقه، قدمت و زیرساخت‌های لازم مستعد استفاده از ظرفیت‌های بیشتری در زمینه‌های گوناگون است و سازمان منطقه آزاد اروند می‌تواند در کنار بندر خرمشهر در خدمت پویایی اقتصاد منطقه تمام توان خود را به کار گیرد.

به گزارش خبرنگار مانا، همه تأسیسات بندری و زیرساختی خرمشهر در جریان تجاوز رژیم بعثی عراق به کشورمان و اشغال این شهر بندری از بین رفت.

بازسازی این بندر پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل متحد شروع شد.

این بندر هم اکنون بزرگترین بندر آزاد تجاری است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار