به گزارش خبرنگار مانا؛ کاپیتان داوود آبدار تفتی در کارگاه بینالمللی آموزش تجارت با روسیه گفت: علیرغم افزایش هزینههای ناوگان، در جهت کمک به توسعه تجارت با روسیه تصمیمی برای افزایش نرخ کانتینر در سال جاری نداریم.
وی این اقدام را در راستای مسئولیت ملی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای کمک به رونق اقتصادی کشور دانست و افزود: کشتیرانی دریای خزر همواره نرخ خدمات را بر اساس تفاهم نامه همکاری با سازمان توسعه تجارت، در هماهنگی با این سازمان تعیین میکند.
تفتی از جمله اقدامات مهم کشتیرانی دریای خزر در جهت رونق تجارت از دریای خزر را نهادینه سازی حمل کانتینری در این دریا اعلام کرد و گفت: تا دو سال قبل حمل کانتینری در بنادر شمالی تقریباً وجود نداشت، اما کشتیرانی دریای خزر با کمک گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از سال ۹۹ به این سو مجموعاً ۱۱ هزار TEU کانتینر را از دو نوع خشک و یخچالی فعال ساخته است.
وی در رابطه با توسعه تجارت با روسیه نیز خاطرنشان کرد: طی سال گذشته به میزان ۵۱ هزار تُن کالای صادراتی را در بندر ماخاچ کالا تخلیه کردهایم ضمن اینکه خطوط منظم کانتینری را در مسیر این بندر فعال ساختهایم.
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر در بحث تقویت ناوگان نیز تصریح کرد: ساخت چهار فروند کشتی به صورت دو فروند رو-رو و دو فروند جنرال کارگو ۳۵۰۰ تُنی را به یاردهای داخلی سفارش دادهایم که طی دو سال آینده و با تحویل هر فروند، تعداد بیشتری نیز سفارش خواهیم داد؛ همچنین به دنبال خرید چند فروند شناور از روسیه هستیم که فعلاً مذاکرات در این زمینه ادامه دارد.
وی یکی از ملزومات مهم توسعه تجارت با روسیه را در تقویت حملونقل ترکیبی دانست و افزود: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با در اختیار داشتن ۱۲۰۰ واگن ملکی و توان صدور بارنامه بینالمللی جادهای در کنار در اختیار داشتن راهبری بندر سالیانکا در روسیه، قادر است به صورت DOOR TO DOOR کالا را در مقصد روسیه و یا از مبدأ آن کشور تحویل داده و یا تحویل بگیرد که با این اقدام و استفاده بیشتر از کانتینر نیاز به کشتی رو-رو و اتکا به مرزهای کشورهای دیگر نیز تا حد زیادی کاهش مییابد.